خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس در چهارمین روز کاری/ رفتار بازار از حالت عادی خارج است

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۵۵۵

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات بورس در چهارمین روز کاری در سال جدید با رشد 10 هزار واحدی همراه بود،‌ گفت: داده‌های اقتصادی و عوامل تاثیرگذار این رشد را تایید نمی‌کند و رفتار بازار سرمایه از حالت عادی خارج است.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در روزهای ابتدایی سال جدید اظهار داشت: روز اول و دوم سال 99 بازار منفی بود و روز سوم با صعود خفیف شاخص مواجه بودیم اما امروز یعنی روز چهارم، معاملات بازار سرمایه با رشد حدود 10 هزار واحدی به پایان رسید.

وی با تاکید بر اینکه داده‌های اقتصادی و عوامل تاثیرگذار این رشد را تایید نمی‌کند، گفت: تقریبا تمام مولفه‌ای تاثیرگذار غیرفعال شده‌اند و شاخص‌های پیش‌نگری که باید در حال حاضر بر بازار سرمایه تاثیر داشته باشند، خنثی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دو عامل غالب باعث رشد شاخص شده است، گفت: جریان نقدینگی و حمایت مسئولان از بازار سرمایه دو عامل مهمی هستند که بیشترین اثرگذاری را در مثبت بودن بازار سرمایه داشته‌اند و همواره از زبان مسئولان می‌شنویم که بازار سرمایه به عنوان بازار هدف در سال 99 انتخاب شده است.

میرمعینی افزود: به همین دلیل امروز شاهد آن هستیم که بازار به صورت هماهنگ شده رشد 10 هزار واحدی را داشت و هیچیک از عوامل تاثیرگذار نتوانست جلوی رشد شاخص را بگیرد.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار برروی بازار سرمایه که امروز می‌توانند باعث نزولی بودن شاخص باشند، گفت: مهمترین عامل، اثرات اقتصاد جهانی بر روی بازار سرمایه است چراکه شرکت‌های صادرات محور در بورس از اقتصاد جهانی بسیار تاثیر می‌پذیرند اما تاکنون تبعات اقتصاد جهانی بر روی این شرکت‌ها بی‌اثر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: عامل دوم اثرگذار برروی بازار سرمایه کسری بودجه احتمالی در سال 99 است. قبل از اینکه نرخ هر بشکه نفت به کمتر از 50 دلار برسد، پیش‌بینی کسری 150 هزار میلیارد تومانی وجود داشت. حالا که شاهد کاهش قیمت نفت هستیم، قطعا میزان کسری بودجه بیشتر می‌شود و این می‌تواند تمام فعالیت‌های اقتصادی از جمله بورس را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: شاید شیوع ویروس کرونا می‌توانست اثر مثبت بر بازار سرمایه داشته باشد به این جهت که اصلاح قیمتی همزمان با آن در بازار آغاز شود اما اصلاح قیمت‌ها هم در بازار انجام نشد بنابراین می‌توان گفت رفتار بازار سرمایه از حالت عادی خارج است.

میرمعینی تاکید کرد: البته گروه‌های پیشرو مانند گروه‌های بانکی و خدمات مخابراتی هنوز تحت تاثیر پیامدهای ویروس کرونا قرار نگرفتند و این گروه‌ها در شاخص کل اثرگذار بودند.

وی ادامه داد: تا به اینجا جریان نقدینگی بر فضای بازار سرمایه غالب بوده و باعث صعود شاخص شده اما این عامل هم تا یک جایی می‌تواند ادامه داشته باشد و اثرگذاری آن نمی‌تواند بلندمدت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز