خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سردار سلیمانی، سیطره نفتی آمریکا در منطقه را نشانه گرفته بود/ ترامپ 450 میلیون دلار از پول نفت عراق را صرف ایجاد بدبینی به ایران کرد

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۱۵۴

کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی گفت: اکنون ایران باید به دلیل نقش ژئوانرژی بین دریای خزر، آسیای مرکزی و خلیج فارس یک برنامه استراتژیک تعریف کند و برنامه امنیت تنگه هرمز را هم دنبال کند. سیاست نظامی‌گری آمریکا اکنون چاه‌های نفت عربستان و عراق را اشغال کرده و این همان چیزی بود که سردار سلیمانی بدنبال آن بود که اتفاق نیفتد، کشورهای منطقه مستقل باشند و از سیطره نفتی ابرقدرت‌ها خارج شوند.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره بالا رفتن قیمت نفت بعد از شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: باید در نظر داشت که ترامپ در 29 ژوئن سال 2017 زمانی که سیاست خارجی دولتش را اعلام کرد، در اقدامی شبیه کودتا در عربستان سعودی بن‌نایف را از سمت ولیعهدی کنار گذاشت و بن‌سلمان را جایگزین کرد و تمام قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی عربستان به دست بن‌سلمان افتاد. بعد از این اقدامات نیروهای نظامی آمریکا هم در عربستان مستقر شدند. ترامپ رسما اعلام کرد سیاست خارجی من تسلط کامل بر بازار جهانی انرژی است و در این سیاست 5 هزار نیرو در عراق، 12 هزار نفر در قطر، یک پایگاه مجهز دریایی در بحرین و در شمال ایران، آسیای مرکزی و قفقاز شرکت‌هایی که می‌توانند در سیاست‌گذاری تاثیرگذار باشند، مستقر کرد.

وی افزود: در معادله تسلط بر بازار انرژی دو مسئله وجود دارد چین به عنوان واردکننده و روسیه و به عنوان صادرکننده مطرح بود که ترامپ سعی کرد رضایت روس‌ها را بگیرد، بنابراین این کشور هم با هر گونه تحریم نفت و گاز ایران مخالفت نکرد، چون به هر حال یک رقیب متوقف شده بود. علاوه بر آن نفت سنگین مورد نیاز آمریکا در ونزوئلا موجود بود و باید دولت این کشور هم ساقط می‌شد. اما ایران یک موقعیت ژئوانرژی خاص در دریای خزر و خلیج فارس دارد بنابراین آمریکا در قزاقستان و آذربایجان میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرد تا ایران را به خاطر این موقعیت به زانو دربیاورد، در پی آن پمپئو اعلام کرد برای ایران یک برنامه‌ای طراحی کردیم که مردم آنقدر گرسنگی بکشند که خودشان رژیم را تغییر و تسلیم آمریکا کنند.  

این کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی گفت: از زمانی که آمریکا در فرورودین 97 از برجام بیرون رفت، سیاست‌هایی اعمال کردند که تا امروز ادامه دارد و صرفا برای تسلط به منابع نفت و گاز ایران است. به طوری که حتی به کشورهایی مثل هند نفت را ارزان می‌دهد و یا برای عدم سرمایه‌گذاری در گاز مایع ایران، این محصول را با ضرر از قطر می‌خرد.

وی ادامه داد: در عراق، آمریکا اهمیت خاصی به منابع نفتی می‌دهد بطوری که 5 هزار نیروی نظامی دارد که از چاه‌های نفتی مراقبت کند، علیرغم اینکه عراق روزی 5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و تحریم دلاری هم نیست اقتصاد این کشور شکست خورده است. زیرا اکثریت مردم این کشور شیعه هستند و این مورد علاقه آمریکا و عربستان نیست. کما اینکه بی بی سی در زمان تظاهرات عراق اذعان داشت 450 میلیون دلار از پول نفت این کشور صرف ایجاد بدبینی به ایران شده، آمریکا پس از سال‌ها برنامه‌ریزی در عراق وضعیتی بوجود آورد که کنسول‌گری ایران در کربلا را آتش بزنند تا اذهان عمومی نسبت به ایران منفی شود و بتدریج شیعیان حکومت را از دست بدهند و سنی‌ها بر سر کار بیایند.

خاقانی خاطرنشان کرد: در هر حال اقدامات سردار سلیمانی برای عملیاتی نشدن اهداف آمریکا و عربستان در عراق به شدت این دو کشور را نگران کرد، ضمن اینکه ترامپ تحت فشارهای داخلی برای استیضاح و بحرانی که نتانیاهو داشت، قرار گرفته بود بنابراین به فکر حذف قاسم سلیمانی افتاد تا منطقه تحت نفوذ خود از جمله منابع نفت و گاز در عراق را از دست ندهد. ابتدا ترور شخصیتی را با بدبینی بین مردم عراق آغاز کرد و سپس در اقدامی کم‌سابقه در تاریخ آمریکا ارتش را بکار گرفت تا یک مقام بلند پایه دولتی و فرمانده نظامی را ترور کند. 

وی تصریح کرد: به عقیده مقامات آمریکا و اروپایی مردم ایران روی احساسات تصمیم می‌گیرند که وقتی احساسات‌شان جریحه‌دار شود، دست به اقدامی می‌زنند که اقدام بین‌المللی خلاف قانون فراموش می‌شود و همه روی اقدام تلافی‌جویانه تمرکز می‌کنند. بنابراین با جمیع این جهات آنچه نباید فراموش شود اینکه آمریکا هر اقدامی را در راستای تسلط کامل بر منابع انرژی جهان انجام می‌دهد هرچند به قیمت بالا رفتن بهای نفت باشد.

این کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی تاکید کرد: اکنون ایران باید به دلیل نقش ژئوانرژی بین دریای خزر، آسیای مرکزی و خلیج فارس یک برنامه استراتژیک تعریف کند و برنامه امنیت تنگه هرمز را هم دنبال کند. سیاست نظامی‌گری آمریکا اکنون چاه‌های نفت عربستان و عراق را اشغال کرده و این همان چیزی بود که سردار سلیمانی بدنبال آن بود که اتفاق نیفتد، کشورهای منطقه مستقل باشند و از سیطره نفتی ابرقدرت‌ها خارج شوند.

وی یادآور شد: سردار سلیمانی همان هدفی را در منطقه دنبال می‌کرد که هدف نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران بود قطعا هدف او استقلال کشورهای عراق، سوریه و لبنان بود که این خوشایند آمریکا نبود زیرا باید از بازار انرژی منطقه خارج می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز