خبرگزاری کار ایران

خبرهای امیدوارکننده پسابرجام؛

حمل بزرگترین محموله قیر خاورمیانه توسط شرکت نفت پاسارگاد آبادان/ ایران رکورددار صادرات قیر

بزرگترین شناور قیرکش خاورمیانه ظهر امروز طی آئینی در بندر امام خمینی در آب‌های خلیج فارس لنگر انداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، پس از رفع تحریم ها در دولت تدبیر و امید، سهم ایران در بازارهای جهانی افزایش چمشگیری داشته است که صنعت قیر جز آنها است. ظهر شنبه مراسم صادرات قیر با ظرفیتی بالغ بر 35 هزار تن برای اولین بار پس از رفع تحریم ها توسط شرکت نفت پاسارگارد آبادان، در بندر امام خمینی انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در این آئین اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند، همچنین در نخستین سال پسابرجام هستیم و سیاست‌های اعلام شده تاکید زیادی بر برون‌نگری، درون‌زایی، تولید داخلی و صادرات دارد. خوشحالیم که امروز در آستانه دهه فجر، ‌‌این رویداد مهم تاریخی در صنعت  قیر کشور و صنعت حمل قیر و کشتی‌رانی کشور رخ داده است.

فریدون درویش زاده با اشاره به اینکه کشتی «پالانکا ماپوتا» یکی از هفت کشتی بزرگ حمل قیر در دنیا است، ادامه داد: این کشتی برای نخستین بار در آب‌های خلیج فارس لنگر انداخته می شود و شرکت نفت پاسارگاد ایران افتخار دارد که بزرگترین محموله صادراتی یکپارچه تاریخ صنعت قیر را در یک هفته اخیر به انجام برساند.

وی توضیح داد: محموله‌ای که امروز صادر می‌شود حدود 35 هزار تن قیر است که از نظر اهمیت این مقدار صادرات بیش از کل صادرات سال گذشته منطقه جنوب غرب است که ارزشی بالغ بر 9 میلیون دلار برابر با 30 میلیارد تومان داشته و به‌ صورت نقدی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد عنوان کرد: بر‌اساس استاندارد، 2 هفته زمان برای بارگیری نیاز است که خوشبختانه با برنامه‌ریزی دقیق در منطقه آبادان، بسیج همگانی، برنامه‌ریزی تلفیقی، کار شبانه‌روزی بین تولید و پایانه فرآیند بارگیری ظرف مدت 8 روز انجام شد.

درویش زاده با تاکید بر اینکه شرکت نفت پاسارگاد تا به امروز افتخار بزرگترین تولید‌کننده قیر خاورمیانه را دارد، اضافه کرد: این شرکت بزرگترین صادر‌کننده محموله به صورت یکپارچه و بزرگترین تولیدکننده قیر در منطقه خلیج‌فارس است و می‌تواند بارگیری کشتی‌های غول‌پیکر را  در کمتر از زمان استاندارد بین‌المللی که دوهفته است در مدت زمان یک هفته انجام دهد.

وی با اشاره به شرکت نفت پاسارگاد آبادان، ابراز امیدواری کرد: منطقه آبادان رکوردهای جدیدی کسب کرده ‌و این مقدمه‌ای است که بتوانیم در آینده در بازار جهانی قیر، نقش موثری داشته باشیم. ظرفیت اسمی کارخانه قیر در آبادان 2400 تن در روز است که در این هفته تا 2600 تن تولید را از مجموعه دریافت کردیم. توان و رکورد حمل ما به صورت تانکرهای زمینی از محل کارخانه( آبادان) تا محل پایانه، 2400 تن‌در روز بود اما در طول همین یک هفته به 3000 تن در روز رساندیم که این امر به همت تانکرهای بخش خصوصی منطقه است.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه منطقه آبادان در کل سال گذشته 33 هزار تن صادرات داشت، خاطرنشان کرد: از این میزان حدود 13 کشتیِ 2 هزار‌، 3 هزار و 5 هزار تنی به حمل قیر پرداخته بودند. امسال نیز تا قبل از افتتاح کشتی جدید بیش از 220 هزار تن معادل 50  میلیون دلار  صادرات داشته ایم.

درویش زاده تصریح کرد: تصمیم داریم ظرف 5 سال آینده ظرفیت شرکت نفت پاسارگاد را 4 تا 5 برابر ظرفیت فعلی در حوزه صادرات  ارتقا دهیم‌. خوشحالیم که منطقه نفت جنوب غرب در همین سال ضمن صادرات 200 هزار تن بیش از 100‌هزار تن به حمایت از توسعه عمران  شهری و روستایی خوزستان و استان‌های همجوار پرداخته است.

وی صنعت قیر جهان را ‌حدود 100 میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: متاسفانه ما در سال‌های گذشته سهم ناچیزی از این صنعت را داشتیم و کل  کشور ما، زیر 3 درصد و نفت پاسارگاد در این حوزه حدود نیم درصد سهم داشت. اما با تدوین یک برنامه 5 ساله همزمان با برنامه ششم توسعه کشور مصمم هستیم سهم نفت پاسارگاد را در بازار جهانی که نیم درصد است به 2 تا 2.5 درصد افزایش دهیم و در این زمینه، ستادهای تحولی نفت، ستاد نهضت تولید، ستاد  فروش، ستاد توسعه منابع انسانی، ستاد کارآفرینی نیز در شرکت پاسارگاد شکل گرفته است.

 

کد خبر : ۴۵۳۳۵۶