خبرگزاری کار ایران

با امضای قراردادی میان شرکتهای نفت فلات قاره و حفاری شمال

دکل سحر ٢ در میدان مشترک سلمان مستقر می‌شود

قرارداد اجاره یک دستگاه دکل ایرانی به منظور حفاری و توسعه میدانهای شرکت نفت فلات قاره ایران در خلیج فارس، بین این شرکت و شرکت حفاری شمال امضا شد.

به گزارش ایلنا، قرارداد اجاره یک دستگاه دکل ایرانی به منظور حفاری و توسعه میدانهای شرکت نفت فلات قاره ایران، دیروز (دوشنبه، ١٠ اسفندماه) میان سعید حافظی مدیرعامل این شرکت و عزت الله حجازی مدیرعامل شرکت حفاری شمال به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، این قرارداد به منظور حمایت و بکارگیری دکلهای ایرانی به جای دکلهای خارجی و به ارزش هزار و ٦٠٠ میلیارد ریال منعقد و بر مبنای آن مقرر شد دکل سحر ٢ متعلق به شرکت حفاری شمال در میدان مشترک سلمان مستقر شود.

سعید حافظی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در جریان امضای این قرارداد گفت: ما با نیت استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکتهای ایرانی، این مناقصه را تنها میان شرکتهای ایرانی برگزار کردیم و خوشبختانه حفاری شمال به عنوان یکی از شرکتهای خوب دکل‌دار دریایی در کشور برنده این مناقصه شده است.

وی افزود: بسیار خرسندیم که برنده این مناقصه شرکتی صاحب تجربه و تخصص است و با تجربه‌ای که دارد می‌تواند در حفاری چاه‌های جدید و تعمیر چاه‌های موجود به ما کمک کند.

حافظی با بیان این که این قرارداد به منظور استفاده از دکل شرکت حفاری شمال در میدانهای نفتی خلیج فارس امضای شده است، تصریح کرد: این دومین مناقصه برگزار شده بین شرکت‌های ایرانی دکل ‌دار است که شرکت مپنا برنده اولین مناقصه شد و در یک ماه گذشته کار خود را با تعمیر چهار حلقه چاه در میدان مشترک نصرت آغاز کرده است و تعمیر دیگر چاه‌های این میدان نیز در برنامه آن قرار دارد.

وی افزود: دکل سحر ٢ متعلق به شرکت حفاری شمال نیز ابتدای سال ٩٥ یا قبل از شروع سال جدید به ناوگان ما اضافه خواهد شد و با این اقدام، پتانسیل شرکت نفت فلات قاره ایران در حفاری و تعمیر چاه‌های دریایی در خلیج فارس بیشتر می شود.

حافظی با بیان این که این دکل قرار است در میدان مشترک سلمان عملیات حفاری انجام دهد،‌ گفت: با توجه به اینکه میدانهای مشترک همیشه در اولویت برنامه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران قرار داشته است، همواره بیشترین ناوگان دکل را بر روی این میدانها مستقر کرده‌ایم.

وی درباره چشم‌انداز شرکت نفت فلات قاره ایران در شرایط پسابرجام گفت: ما برنامه‌های خود را با سه محور کوتاه، میان و بلند‌مدت ارائه داده‌ایم و امیدواریم در سال ٩٥ برنامه‌های کوتاه‌مدت خود را اجرایی کنیم؛ همچنین برنامه‌های میان‌مدت را برای سال ٩٦ در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های بلند‌مدت نیز  مستلزم پیاده‌سازی مدلهای جدید قراردادی و توسعه میدانهاست.

بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره ایران، در سه ماه اخیر این دومین دکل ایرانی به کار گرفته شده در خلیج فارس است و پیش از این یک دستگاه دکل ایرانی نیز از شرکت مپنا در میدانهای نفت فلات قاره در خلیج فارس بکارگیری شده بود. همچنین با برگزاری مناقصه، بزودی دکل سوم ایرانی نیز از شرکتهای دارنده دکل ایرانی بکارگیری خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۵۲۰۱۶