خبرگزاری کار ایران

همتی:

تب ابر تورم و ونزوئلایی شدن کنترل شده است/ ارسال نام ۷ بدهکار کلان بانکی به شورای عالی سران قوا/ در زمینه کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۱۸۴

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: از آغاز امسال تاکنون تسهیلات دهی کل بانک‌ها به طور میانگین ماهانه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۳۰ درصد آن به صنعت، ۱۲ درصد به بخش مسکن و ۱۰ درصد به کشاورزی تزریق می شود که روی هم رفته بیش از ۶۰ درصد از منابع به تولید اختصاص می یابد.

به گزارش ایلنا و به نقل از صدا و سیما، عبدالناصر همتی اظهار داشت: از سال قبل و در پی تلاطم بازار ارز به سبب تحریم های ظالمانه، با تمهیداتی که اندیشیده شده توانستیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم و روند تسهیلات دهی موفقی داشته باشیم.

او ادامه داد: از آغاز امسال تاکنون تسهیلات دهی کل بانک‌ها به طور میانگین ماهانه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۳۰ درصد آن به صنعت، ۱۲ درصد به بخش مسکن و ۱۰ درصد به کشاورزی تزریق می شود که روی هم رفته بیش از ۶۰ درصد از منابع به تولید اختصاص می یابد.

همتی تصریح کرد: در تلاشیم که تسهیلات تزریق شده در بخش مسکن را از ۱۲ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهیم.

او گفت: منابع بانک ها محدود است همراهی بانک مرکزی فقط چاپ پول و تزریق به بازار نیست، از آغاز امسال برای ما تکلیف شده که ۸ هزار میلیارد تومان به سیل زدگان کمک کنیم و ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به خرید تضمینی گندم اختصاص داده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در ۵ ماهه نخست امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان تعهدات قرض الحسنه اعم از ازدواج و مشاغل خانگی گرفته تا دیگر موارد ثبت شده است.

وی تصریح کرد: رونق اقتصادی فقط وابسته به پول نیست نوع تولید، بهره وری کار، ایجاد تقاضا برای محصولات تولید شده و کاهش وابستگی به خارج و رسیدن به تولید ملی را می توان جزئی از رونق تولید و اقتصاد عنوان کرد، البته اولین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی و ثبات قیمت هاست و کمک به رونق تولید از وظایف فرعی ما محسوب می شود.

همتی خاطر نشان کرد: پس از برقراری آرامش در بازار ارز و ایجاد ثبات در نرخ ها، می توان رونق را در بازار احساس کرد، درخواست ما از بانک ها این است که تمرکز اصلی را روی سرمایه در گردش داشته باشند که از این مرحله اقتصادی به خوبی عبور کنیم.

او گفت: بعد از گذر از آثار تحریم های ظالمانه غربی ها در دو سال اخیر، به شرایطی رسیده ایم که با ایجاد ثبات در بازار ارز، در مسیری قرار داریم که شاخص های کلان اقتصادی کشور رو به بهبود است، در بازار ارز توانستیم با کاهش ۱۸ درصد نرخ ارز دلار را از ۱۴ هزار و پانصد تومان به ۱۱ هزار هزار و ۶۰۰ تومان برسانیم و ثابت نگه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: دخالت بانک مرکزی بر نرخ ها نیست بلکه عرضه و تقاضا بیشتر مورد توجه بانک مرکزی قرار دارد به این منظور سفته بازی ها کنترل شده و در حاشیه بازار کمتر به چشم می خورد.

همتی گفت: به دنبال صادرات غیر نفتی هستیم و گام های خوبی هم برداشته شد در ۵ ماهه نخست امسال کار صادرکنندگان غیر نفتی روان شده است.

او تصریح کرد: با مدیریت تورم و بازار در ماه های گذشته، تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهنده شده بدان معنا که رشد و افزایش تورم کاهش یافته و مفهومش آن نیست که تورم نداریم اسفند ۹۷ با نرخ رشد ۵ درصد ماهانه مواجه بودیم که درحال حاضر نرخ تورم به زیر ۲ درصد ماهانه رسیده، تورم نقطه به نقطه هم که در حال صعود بود تیرماه متوقف و مرداد ماه با سقوط همراه است و خوشبختانه توانستیم ترس ونزوئلایی شدن در تورم را کنترل کنیم.

همتی گفت: قبول داریم که تورم به قشر کارمند و حقوق بگیر فشار وارد می کند پس در تلاشیم که اوضاع بدتر نشود و به سمت احیاء پیش برویم بطوریکه از سه ماه گذشته می توان نشانه های احیاء را احساس کرد.

او ادامه داد: رکود و تورم هر دو مهم است اما رکود آسیب رسان‌تر است ما باید از بیکاری جلوگیری کنیم در سه ماهه اول امسال نرخ نیروی شاغل کشور ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲۰ هزار شاغل اضافه شده که البته بخش عمده این رقم هم به طرح ایجاد اشتغال روستایی مربوط می شود.

همتی درخصوص رکود در بخش مسکن گفت: تصمیم گرفتیم وام را به ساخت قابل انتقال تخصیص دهیم در حال حاضر اینکه افزایش قیمت دربازار مسکن دیده نمی شود بدان معنی است که تورم رو به کاهش می باشد کم کم باید نرخ مسکن کاهش یابد باید از هر اقدامی که به رشد بی رویه نقدینگی کمک می کند اجتناب کنیم رشد ۲۴ درصدی نقدینگی، غیر منطقی است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وام ازدواج و شرایط ضامنین آن گفت: سال ۹۷ حدود یک میلیون پرونده وام ازدواج تخصیص یافت در پنج ماهه نخست امسال ۳۰۰ هزار پرونده وام ازدواج تشکیل و پرداخت شد و حدود ۱۲۰ هزار پرونده هم در شرف دریافت وام هستند ۸۰ هزار پرونده هم در نوبت به سر می برد در این بین مشکل به مصوبه مجلس مبنی بر وجود یک ضامن معتبر مربوط می شود.

همتی افزود: خواهش من از همکارانم در ۲۰ هزار شعبه بانکی در کشور این است که وام ازدواج را با یک ضامن تخصیص دهند و سخت گیری نکنند.

او درباره بازار متشکل ارزی گفت: در تلاش هستیم که چنین بازاری راه بیفتد اما هر چه پیش رفتیم به پیچیدگی های بیشتری برخوردیم در این سیستم حداقل باید پنج بانک فعالیت داشته باشند که گاه مشاهده می شود شبکه نرم افزاری یک بانک با شبکه ارزی همخوان نیست.


رئیس کل بانک مرکزی در مورد ارز و نقدینگی تامین کالاهای اساسی افزود: در این خصوص مشکلی وجود ندارد در حال حاضر ۹۰ میلیون تن کالا در بندر امام (ره) مانده این در حالی است که امسال نسبت به سال ۹۷ واردات کشور ۶۲ درصد افزایش یافت از آغاز امسال تاکنون ۶۲ میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی تخصیص داده‌ایم البته بخشی از این تامین ارز به صورت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و بخشی هم نیمایی صورت گرفت پس در کشور نباید قیمت این اقلام افزایش داشته باشد البته از ذخایر استراتژیکی هم برخورداریم که برای روز مبادا برقرار و تامین است.

همتی ادامه داد: حدود ۱۴۹ میلیارد دلار تامین برای واردات صورت گرفته در شرایطی که سخت‌ترین تحریم هنوز برقرار است و بسیاری کشورها از ترس آمریکا شبکه‌های بانکی ما را مختل کرده‌اند و نمی‌گذارند گردش مالی داشته باشیم.

او لابه لای سخنانش گریزی به صدا و سیما زد و گفت: وظیفه اصلی رسانه ملی ایجاد سرگرمی و نشاط مردم است بهتر است که به این منظور اقدام به پخش موزیک و آهنگ‌ها و برنامه‌های شاد کند، آرشیو صدا و سیما پر است از برنامه‌های مجاز و قابل پخش برای نشاط مردم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز