خبرگزاری کار ایران

درخواست وزارت صمت پرداخت سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی است

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۸۵۱

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: درخواست ما اجرایی شدن ماده 46 قانون برنامه ششم مبنی بر تخصیص 40 درصد از کل تسهیلات به بخش صنعت و معدن است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، احمد تشکینی در "تحلیلی بر تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن" افزود: کل تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به همه بخش های مختلف طی دوره 1397-1390 با متوسط رشد 22 درصدی از میزان 201 در ابتدای دوره به 774 هزار میلیارد تومان در انتهای دوره رسیده است.

او گفت: این در حالی است که متوسط رشد تسهیلات حقیقی طی دوره مذکور 4.9 درصد بوده؛ و این بدان مفهوم که قدرت خرید تسهیلات اعطایی طی دوره مذکور (بدلیل تورم های دورقمی) سالانه تنها 4.9 درصد افزایش داشته است.

تشکینی گفت: طی دوره مذکور تسهیلات اعطایی 3.9 برابر و شاخص قیمت ها 3.2 برابر شده که نشانگر رشد محدود تسهیلات حقیقی می‌باشد.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری گفت: کل تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن طی دوره 1397-1390 با متوسط رشد 19.6 درصدی از میزان 63.3 در ابتدای دوره به 208.9 هزار میلیارد تومان در انتهای دوره رسیده است و این در حالی است که متوسط رشد تسهیلات حقیقی به این بخش 0.3- درصد بوده که نشان می دهد قدرت خرید تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن افزایشی نداشته است.

تشکینی تصریح کرد: طی دوره مذکور تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن 3.4 برابر در حالی که شاخص قیمت تولیدکننده صنعت 3.5 برابر شده که نشانگر رشد حدود صفر درصدی تسهیلات حقیقی این بخش می‌باشد.

وی گفت: متوسط سهم بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات اعطایی طی دوره 97-1390 معادل 29.8 درصد بوده که با روند نزولی از 31.6 درصد در ابتدای دوره به 27 درصد در انتهای دوره کاهش یافته است و این در حالی است که براساس بند (پ) ماده 46 قانون برنامه ششم باید سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی حداقل 40 درصد باشد.

تشکینی توضیح داد: در صورت اجرای این ماده قانونی میزان تسهیلات بخش صنعت و معدن معادل 309 هزار میلیارد تومان (40 درصد کل تسهیلات) می بود که در مقایسه با عملکرد 208.9 هزار تومانی رقم محدودتری است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری گفت: یکی از دلایل رشد منفی تشکیل سرمایه ناخالص در ساختمان و ماشین آلات در بخش صنایع و معادن طی دوره 95-1391 (به ترتیب 18.8- و 8.3- درصد) را باید در عدم رشد تسهیلات حقیقی این بخش جستجو کرد؛ عاملی که تداوم آن مانع ظرفیت سازی جدید و تهدید جدی پیش روی رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن خواهد بود.

وی گفت: کاهش نرخ سپرده قانونی با هدف افزایش قدرت تسهیلات دهی نظام بانکی و تخصیص یک درصد از سپرده قانونی به بانک تخصصی حوزه صنعت و معدن به منظور اعطای تسهیلات برای تکمیل طرح‌های صنعتی و معدنی و تامین سرمایه در گردش از پیشنهادهای وزارت صنعت،معدن وتجارت برای رونق تولید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز