خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن ملی خرمای ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

ریزش محصول در قطب تولید خرمای مضافتی/ برای جلوگیری از گرانی، دولت از حالا به فکر ذخیره سال آینده باشد/ ظرفیت صادرات 1 میلیارد دلاری خرما در صورت ثبات در تصمیمات

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۴۵۶

عضو هیات مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: علی‌رغم بارش‌های مناسب در سالجاری به دلیل شوک گرما شاهد ریزش خرما در قطب تولید خرمای مضافتی هستم به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از گرانی، دولت از همین حالا به فکر ذخیره خرمای ماه رمضان سال آینده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن اکبری منشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به بی‌برنامه‌گی دولت در تصمیمات تولید و تجارت محصولات کشاورزی، اظهار کرد: وضع عوارض صادرات برای خرما و لغو آن در مدت کمتر از دو هفته نشان از بی برنامگی دولت برای تولید و بازار خرما دارد.

وی ادامه داد: وضع عوارض بر صادرات خرما برای کاهش قیمت این محصول در ماه رمضان بود، اما این بی برنامه‌گی تاثیرات منفی بسیاری بر تولید و بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی دارد و از بین رفتن اعتماد طرف مقابل تجاری ما را در پی خواهد داشت، ضمن اینکه این تصمیم در روزهای پایانی ماه رمضان بر کاهش قیمت بسیار کم اثر بود.

اکبری میزان صادرات سالانه خرمای کشور را 500 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: در صورت ثبات در تصمیمات و حمایت دولت این رقم می‌تواند تا 1 میلیارد دلار افزایش داشته باشد.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن ملی خرمای ایران، عوارض تعیین شده برای صادرات خرما حدود 30 درصد بود که ارزی‌آوری این محصول را تقریبا به صفر رساند.

اکبری قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم خرمای مضافتی از نخلداران را 20 هزار تومان عنوان کرد که نسبت به ابتدای سالجاری با کاهش 8 هزار تومان روبه رو بوده است.

به گزارش ایلنا، تقریبا در روزهای پایانی ماه رمضان کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای برای صادرات انواع خرما حدود 30 درصد عوارض صادرات تعیین کرد، هنوز دو هفته از این تصمیم نگذشته است که دیروز پرداخت عواض برای صادرات خرما لغو شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز