خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمانشاه:

تفاهمات نخست وزیر عراق با ایران هنوز اجرایی نشده است/ برای گسترش تجارت نیاز به دیپلماسی فعال داریم

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۵۲۳

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: انتظار داشتیم با سفر نخست‌وزیر عراق برخی مشکلات در حوزه تجارت حل شود. گویا تفاهماتی نیز به خصوص در حوزه استاندارد مشترک صورت گرفته اما تا به امروز هنوز اجرایی نشده است.

بابک ترابی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص حجم مبادلات تجاری ایران با عراق گفت: امسال به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی دولت عراق اعمال شده شرایط برای فعالان اقتصادی سخت‌تر شده و میزان تبادلات تجاری نسبت به سال قبل کاهش محسوسی داشته است. ضمن آنکه مسائل سیاسی نیز تاثیر خاص خودش را داشته است و مسئولین عراقی هر بار به یک بهانه‌ای مانع از صادرات کالایی خاص می‌شوند.

ترابی ادامه داد: یک بار به بهانه استاندارد و بار دیگر به بهانه گواهی SGS اجازه واردات نمی‌دهند و یا اینکه می‌گویند لبنیات شما با استانداردهای ما همخوانی ندارد و جدیداً نیز برای صادرات کلینیکر سیمان محدودیت ایجاد کرده‌اند. ما انتظار داشتیم با سفر نخست‌وزیر عراق این مشکلات حل شود. گویا تفاهماتی نیز به خصوص در حوزه استاندارد مشترک صورت گرفته اما تا به امروز هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به افزایش گردشگران عراقی گفت: با توجه به تغییرات قیمت ارز شاهد افزایش گردشگران عراقی به کشورمان هستیم که بیشتر آنها به عنوان توریسم سلامت به ایران سفر می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که ما باید تمرکز ویژه‌ای در این حوزه داشته باشیم. نزدیکی فرهنگ دو کشور و اشتراکات دینی و مذهبی باعث شده که عراقی‌ها ایران را برای انجام امور پزشکی انتخاب کنند اما نکته‌ای که در این بین مغفول مانده این است که یک توریسم سلامت ترجیح می‌دهد در کنار انجام کارهای درمانی از سایر امکانات تفریحی بهره ببرد.

وی افزود: با وجود هم‌مرز بودن استان کرمانشاه با عراق و فعالیت چند بیمارستان خصوصی اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها برای تفریحات و سرگرمی این استان نتوانسته آنطور که لازم است این توریست‌ها را جذب کند در حالی که عراقی‌ها تمایل دارند برای کاهش هزینه‌ها در نزدیک‌ترین شهر امور درمانی خود را انجام دهند. اکنون نیز ساکنان استان دیالی عراق به دلیل قرابت‌های فامیلی و خویشاوندی که با مردم کرمانشاه دارند سعی می‌کنند امور درمانی خود را در این استان انجام دهند اما اکثریت پس از ورود به کرمانشاه به شهرهای مشهد مقدس، اصفهان و شیراز سفر می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی کرمانشاه در پایان تصریح کرد: برای گسترش تجارت با عراق ما نیازمند حضور دیپلماسی و سیاست خارجی قوی هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های خود کمال استفاده را ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز