خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل گروه فولاد البرز غرب:

با وجود تحریم‌ها قرارداد 300 هزارتن آهن قراضه را امضا کردیم/ کشورهای منطقه جایگزینی برای فولاد ایران ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۰۳۲

مدیرعامل گروه فولاد البرز غرب گفت: به رغم تحریم جدید آمریکا ما در حال مذاکره با یکی از کشورهای C.I.S برای واردات 300 هزار تن آهن قراضه هستیم و مراحل آن تقریبا نهایی شده و پیش قرارداد امضا شده است و قرار است بخشی از این خرید را با یک ارز خارجی و قسمت بیشتر آن را به صورت تهاتر کالا انجام دهیم.

احمد سعدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد کشور گفت: ما از سال گذشته درگیر تحریم‌های بانکی شدیم و در هفته‌های پیش نیز صنایع معدنی کشور به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شد اما با این وجود همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم.

عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد کشور ادامه داد: ما سال گذشته 25 میلیون تن تولید داشتیم که 10 میلیون تن آن صادر شد. از طرفی ما نیازهای خارجی خود را برای یک بازه زمانی طولانی مدت وارد کردیم، پس این تحریم‌ها نتوانسته خللی در روند عادی تجارت ما ایجاد کند. کشو‌های منطقه به خصوص افغانستان، عراق و ترکمنستان نیز به فولاد ما احتیاج دارند.

وی در خصوص واردات گفت: به رغم تحریم جدید آمریکا، در حال مذاکره با یکی از کشورهای C.I.S برای واردات 300 هزار تن آهن قراضه هستیم و مراحل آن تقریبا نهایی شده  و پیش قرارداد امضا شده است. قرار است بخشی از این خرید را با یک ارز خارجی و قسمت بیشتر آن را به صورت تهاتر کالا انجام دهیم. در برخی کشورها که فروشنده از مجازات تحریم‌ها هراس دارد یک شرکت واسطه از طرف ما این کار را انجام می‌دهد. در کل این معاملات صورت می‌گیرد فقط مقداری هزینه و زمان به پروسه کاری ما اضافه کرده است.

مدیرعامل گروه فولاد البرز غرب در خصوص مشکل مواد اولیه گفت: با وجود آنکه ایران بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در دنیا است اما شرکت‌های فولادی دوست دارند از آهن قراضه استفاده کنند زیرا برای ذوب مواد افزودنی کمتری می‌خواهد و 20 درصد برق و زمان کمتری مصرف می‌کند اما چون ایران کشور صنعتی نیست، حداکثر قراضه که می‌توان تهیه کرد 2 میلیون تن است که کیفیت پایینی دارد و بیشتر حلبی است در حالی‌که ما حداقل به 10 میلیون تن نیاز داریم.

وی افزود: از طرف دیگر اگر مشکلات بانکی و تحریم‌ها را حل کنیم تجهیزات لازم برای تخلیه قراضه در بنادر به اندازه کافی نداریم.

سعدی با اشاره به اهمیت قراضه برای صنایع فولادی گفت: الان ترکیه آهن قراضه را از آمریکا وارد می‌کند، عراق و افغانستان اجازه خروج این کالا را از کشورشان نمی‌دهند ضمن آنکه بیشتر قراضه آنها جنگی است و خطرات خاص خودش را دارد اما از کشورهایی همچون روسیه و ترکمنستان می‌توانیم وارد کنیم.

عضو انجمن فولاد کشور در خصوص تکمیل زنجیره فولاد کشور گفت: ما همچنان تولید سنگ آهن زیادی داریم و با توجه به شکسته شدن سد در برزیل و تخریب چند معدن بزرگ قیمت جهانی این مواد معدنی بالا رفت و ما از این فرصت استفاده مطلوب را کردیم اما برای اینکه هر چه زودتر به برنامه اصلی که تولید 55 میلیون تن فولاد در سال است برسیم نیازمند تکمیل زنجیره تولید فولاد هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز