خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش نرخ سود بانکی به نفع بازار مسکن نیست/ سایت‌های اینترنتی عامل گرانی مسکن هستند

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۷۶۱

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه هر چه نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، به نفع بازار مسکن است و منجر به ثبات و آرامش در بازار مسکن می‌شود، گفت: سایت‌های اینترنتی یکی از عوامل گران فروشی در بازار مسکن هستند و نظارت بر عملکرد این سایت ها باید افزایش یابد.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تاثیر تصمیم بانک مرکزی مبنی بر عدم افزایش نرخ سود بانکی در بازار مسکن اظهار داشت: معتقدم هر چه نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، به نفع بازار مسکن است و منجر به ثبات و آرامش در بازار مسکن می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش نرخ کارمزد در بخش تسهیلات باعث افزایش قیمت تمام شده برای مصرف کننده می‌شود. به این معنا که اگر سود تسهیلات برای خرید مسکن بالا برود همان میزان افزایش نرخ سود به قیمت تمام شده مسکن، اضافه خواهد شد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه سیاست‌های بانکی در حوزه نرخ تسهیلات و سپرده‌ها اثر مستقیم بر بازار مسکن دارد، گفت: اگر نرخ سود سپرده‌ها کم یا زیاد شود شاهد تغییرات در نرخ اجاره بها و میزان رهن در بازار مسکن خواهیم بود.

خسروی افزود: افزایش نرخ سود بانکی منجر به رشد اجاره بها خواهد شد. تنها زمانی افزایش نرخ سود بانکی در بخش سپرده می‌تواند به نفع بازار مسکن باشد که که به همان میزان از نرخ سود در بخش تسهیلات کم شود.

وی درباره آخرین وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های جدید وزارت راه و شهرسازی در آینده نزدیک شاهد افزایش عرضه مسکن در بازار خواهیم بود. دولت برنامه ساخت 400هزار واحد مسکونی جدید و ساخت واحدهای مسکونی امید را در دستور کار قرار داده و بخشی از این پروژه هم در حال اجرا است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه با رونق تولید مسکن 174 شغل کلیدی از رکود خارج می‌شوند، ادامه داد: با افزایش عرضه مسکن شاهد جهش قیمت‌ها نخواهیم بود و احتمال اینکه میزان افزایش قیمت مسکن از شاخص تورم کمتر باشد، وجود دارد.

وی تاکید کرد: در همه جای دنیا با افزایش قیمت یک کالا مردم از خرید آن صرف نظر می‌کنند تا تعادل قیمتی دربازار ایجاد شود اما در ایران عکس این اتفاق را شاهد هستیم. با افزایش قیمت مسکن بسیاری از مردم تصمیم به خرید مسکن گرفتند و همین رفتار عجولانه باعث شدت افزایش قیمت مسکن شد.

خسروی با بیان اینکه سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های خرید مسکن یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار هستند، گفت: امکان انتشار آگهی فروش مسکن با هر قیمتی در این سایت‌ها وجود دارد. ممکن است فردی ملک خود را با یک قیمت نامتعارف در این سایت‌ها به فروش بگذارد و فردی هم از سر ناآگاهی نسبت به خرید آن ملک اقدام کند و همین قیمت گذاری مرجع و ملاک برای فروش سایر واحدها در آن منطقه می‌شود.  

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه سایت‌های اینترنتی یکی از عوامل گران‌فروشی در بازار مسکن هستند، گفت: نظارت بر عملکرد این سایت‌ها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اما برای افزایش نظارت بر عملکرد این سایت‌ها پیشنهاد ما این است که اتحادیه‌ها مسئول نظارت بر عملکرد سایت‌های اینترنتی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از واحدها از طریق مشاوران املاک در سایت‌های اینترنتی آگهی می‌شوند، گفت: هیچ مشاوره املاکی قیمت نامتعارفی را برای فروش ملک، آگهی نمی‌کند چراکه می‌خواهد هر چه زودتر به کمیسیون و کارمزد خود برسد و هرچه قیمت‌ها نامتعارف باشد، مدت زمان فروش ملک افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز