خبرگزاری کار ایران

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

خسارات سیل به کشاورزان حداقل 26 هزار میلیارد تومان است/ دولت در برآوردهایش، هر راس دام سبک 2 میلیون تومانی را 500 هزار تومان در نظر گرفته است

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۵۱۸

دولت رقم خسارات سیل بر محصولات کشاورزی را 13 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، اما کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند که تا این لحظه حداقل خسارت 2 برابر رقم اعلامی دولت و حدود 26 هزار میلیارد تومان است. رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور می‌گوید دولت در تعیین خسارات فقط بهای محصول را در نظر گرفته و زیان به زیرساخت‌ها، هزینه تولید و سود کشاورزان را مد نظر قرار نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر جهاد کشاورزی در روزهای پایانی فروردین ماه سالجاری رقم 13 هزار میلیارد تومان را برای خسارت بخش کشاورزی اعلام کرد. در تعیین این رقم خسارات برهر راس دام سبک 500 هزار تومان، دام سنگین 3 میلیون تومان و هر هکتار از مزارع 2 میلیون تومان در نظر گرفته شده است در حالی که رصد بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر حداقل قیمت هر راس دام سبک 2 میلیون تومان، حداقل قیمت هر راس دام سنگین غیر صنعتی 18 میلیون تومان است و هر هکتار گندم 8 میلیون تومان محصول آماده برداشت دارد.

علاوه بر این در سیل اخیر خسارات قابل توجهی به مرغداری‌ها، کندوهای زنبور عسل و مزارع آبزی پروری وارد شده است.

محمدشفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا رقم اعلامی دولت برای خسارت سیل به بخش کشاورزی را دور از واقعیت دانست و اظهار کرد: گزارش‌های ارسالی به نظام صنفی کشاورزی از 16 استان سیل زده نشان می‌دهد میزان خسارات در بخش کشاورزی بسیار بالاتر از رقمی اعلامی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: برآورد اولیه ما نشان می‌دهد حداقل میزان خسارات 2 برابر بیش از رقم اعلامی و حدود 26 هزار میلیارد تومان است.

به گفته ملک زاده، میزان خسارات به بخش کشاورزی در برخی از استان ها در 50 سال گذشته بی‌سابقه است.

وی با انتقاد از نحوه محاسبه میزان خسارت بخش کشاورزی، افزود: دولت برای هر راس دام سبک 500 هزار تومان و برای هر راس دام سنگین 3 میلیون تومان در نظر گرفته است در حالی که اکنون هر راس دام سبک در بازار حداقل 2 میلیون تومان و هر راس دام سنگین غیر صنعتی 18 میلیون تومان معامله می شود.

ملک زاده با اشاره به تولید 15 درصد گندم کشور در استان خوزستان، اضافه کرد: میزان خسارت بر هر هکتار از مزارع گندم حداقل 8 میلیون تومان است، اما دولت برای هر هکتار فقط 2 میلیون تومان در نظر گرفته است.

وی توضیح داد که اگر متوسط تولید گندم کشور در هر هکتار را 4 تن در نظر بگیریم با توجه به قیمت یک هزار و 700 تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم از این محصول حداقل خسارات قابل پرداخت باید 8 میلیون تومان باشد.

ملک زاده یادآور شد: اعداد محاسبه شده برای خسارات فقط مربوط به بهای محصول است و ما خسارات وارده بر زیرساخت‌ها، هزینه تولید و سود کشاورزان در نظر نگرفته‌ایم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور خسارات وارده بر شبکه‌های آبیاری، قنوات، چاه‌های کشاورزی و پمپ‌های آب کشاورزی را خساراتی بر شمرد که بر زیر ساخت‌ها وارد شده است.

ملک زاده با تاکید بر لزوم سرعت و تسهیل در پرداخت خسارات به کشاورزان آسیب دیده از نمایندگان استان‌های سیل زده در مجلس شورای اسلامی خواست پیگر افزایش میزان و سرعت در پرداخت خسارات باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز