خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

سال گذشته 40 درصد از تولیدکنندگان کفش دست دوز از گردونه تولید خارج شدند/ با افزایش قیمت ارز واردات برندهای خارجی توجیهی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۳۱۳

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز استان تهران گفت: ما بیش از شش هزار واحد تولیدی در استان تهران داریم که 50 تا 60 هزار نفر کارگر دارند. متاسفانه وضعیت اقتصادی باعث شد که 40 درصد آنها در سال گذشته تعطیل شوند و 60 درصد باقی مانده با نصف ظرفیت کار کنند.

رسول شجری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص وضعیت فروشندگان و تولیدکنندگان کفش دست‌دوز در استان تهران گفت: سال 97 سال بسیار سختی برای فعالین این حوزه بود. ما در بحث تامین مواد اولیه خیلی در مضیقه بودیم و عملا باعث شد تولید کاهش یابد.

کاهش قدرت خرید مردم و تداوم اشباع بازار

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز استان تهران ادامه داد: البته با توجه به دپوی قبلی و اشباع بازار هیچ مشکلی در تامین کالا به خصوص در ایام خرید عید به وجود نیامد. اما چیزی که مشخص بود کاهش قدرت خرید مردم بود. به طوری که با توجه به کاهش تولید اما باز هم شاهد اشباع بازار از کفش هستیم و نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد فروش‌ ما کاهش داشته این در حالی است که کفش دست‌دوز به طور میانگین نسبت به سال گذشته 40 تا 60 درصد گران‌تر شده است.

با افزایش قیمت ارز واردات برندهای خارجی توجیهی ندارد

شجری درخصوص وضعیت واردات گفت: واردات کفش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده زیرا با افزایش قیمت ارز دیگر توجیهی برای حضور برندهای خارجی کفش نداریم. اما از آن طرف وضعیت خوبی برای صادرات داشتیم و فروشندگانی که توانایی داشتند توانستند از این وضعیت استفاده کنند. هرچند به دلیل عدم حرفه‌ای بودن، میزان صادرات ما در شش ماهه اول امسال همان مقدار سال قبل یعنی 50 تا 60 میلیون دلار بود.

مجوز به برندهای خارجی به جای بازسازی تولید داخل

وی با انتقاد از سیاستگذاری‌های وزارت صنعت درخصوص تولید کفش گفت: آقایان در دو سالی که تحریم‌ها لغو شده بود، به جای آنکه به برندهای خارجی و شرکت‌های ترکیه‌ای مجوز دهند اگر واحدهای تولیدی خودمان را بازسازی می‌کردند اکنون می‌توانستیم با این وضعیت تحریم‌ها و وجود بازارهایی مانند عراق و افغانستان صادرات خوبی داشته باشیم. ما کارخانه تولیدچرم داریم که با مرغوبیت بالا آنها را صادر می‌کنیم. اما چون از ماشین‌آلات به روز بهره‌مند نیستیم نمی‌توانیم همان چرم را با ارزش افزوده بالا به کفش تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: البته ما شاهد شیطنت‌هایی از سوی واردکنندگان و برندهای خارجی به خصوص ترکیه‌‌ای هستیم. به هر حال آنها سرمایه‌گذاری عظیمی کردند و با وجود ممنوعیتی که اعلام شده، حاضر نیستند به این راحتی بازار پرسود ایران را ترک کنند. به طور نمونه چند ماه پیش اخبار شبانگاهی اعلام کرد که واردات کفش آزاد شده در حالی که چنین خبری اصلا نبود. ما بلافاصله به شورای اصناف نامه زدیم و اعتراض کردیم و پس از پیگیری‌های فراوان آقایان گفتند که اشتباه دیکته‌ای در خبر بوده در حالی که اگر ما این موضوع را دنبال نمی‌کردیم تاثیر وحشتناکی بر روی بازار داشت.

شجری افزود: ما بیش از شش هزار واحد تولیدی در استان تهران داریم که 50 تا 60 هزار نفر کارگر دارند. متاسفانه وضعیت اقتصادی باعث شد که 40 درصد آنها در سال 97 تعطیل شوند و 60 درصد باقی مانده با نصف ظرفیت کار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز