خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ در گفت‌وگو با ایلنا:

راه‌اندازی صندوق خرید تضمینی قارچ برای تثبیت قیمت در بازار/ غیر از ترکیه به تمام کشورهای همسایه، قارچ صادر می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۵۲۱

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ گفت: انجمن قارچ با تولیدکنندگان کمپوست مذاکره کرده تا با ایجاد صندوق خرید تضمینی قارچ، محصول مازاد تولیدکنندگان را از آنها خریداری و قیمت آن را تثبیت کند که مدت سه ماه است این صندوق راه‌اندازی شده است.

محمدحسن افشار رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص شرایط بازار قارچ اظهار کرد: مهمترین مشکل واحدهای تولیدی قارچ، نوسان قیمت محصول در بازار است که نوسان در تهیه مواد اولیه هم بر آن اثر می‌گذارد.

وی افزود: قارچ‌های تولید شده برای عرضه به بازار، نوسانات قیمتی بالایی دارد و در نتیجه تولیدکننده درآمدی را که باید از فروش به دست بیاورد، نمی‌تواند داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ در خصوص دلایل نوسانات بازار قارچ خاطرنشان کرد: نوسانات بازار عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها نوسان در تولید است. دوره تولید قارچ دو ماه است در صورتی که کشاورزان دیگر دوران تولیدشان یک سال است. تعداد بسیاری از تولیدکنندگان محصول خود را به صورت همزمان راهی بازار می‌کنند و میزان عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود و قیمت افت می‌کند.

وی افزود: انجمن قارچ با تولیدکنندگان کمپوست مذاکره کرده تا با ایجاد صندوق خرید تضمینی قارچ، محصول مازاد تولیدکنندگان را از آنها خریداری کند و قیمت آن را تثبیت کند. مدت سه ماه است که این صندوق راه‌اندازی شده است و نتیجه خوبی داشته است. ما توانستیم در وضع موجود قیمت قارچ را به حدی برسانیم که تولیدکننده زیان نکند.

افشار در ادامه تصریح کرد: طبق محاسبات ما با کمپوست کیلویی 680 تومان، قیمت یک کیلو قارچ برای تولیدکننده واحدهای مجهز 8900 تومان می‌شود که با 20 درصد سود قیمت فروش تولیدکننده باید 11 هزار و 500 تومان باشد.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ با اشاره به این نکته که در تابستان امسال کاهش قیمت بالایی داشتیم، تشریح کرد: در تابستان امسال متاسفانه قارچ تا کیلویی 5 هزار تومان هم فروخته شد اما با اقداماتی که انجام شده قیمت آن به حدود 10 هزار تومان رسیده است و تولیدکننده متضرر نخواهد شد اما سودی هم دربر ندارد.

وی افزود: ما امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌دهیم بتوانیم قیمت را کمی افزایش دهیم و به 11 هزار و 500 تومان برسانیم.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ در رابطه با کمبود تقاضا در بازار اذعان داشت: کمبود تقاضا در بازار مربوط به مقاطع خاصی از سال است اما در حال حاضر اقبال تولیدکنندگان این است که قارچ به کلیه کشورهای همسایه به جز ترکیه صادر می‌شود.

افشار گفت: ما روزانه 15 تا 20 تن قارچ به عراق صادر می‌کنیم و بیشتر از این رقم را به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می‌کنیم. آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان هم از ایران قارچ خریداری می‌کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی که قیمت ارز واقعی شده است، قیمت محصول ما در بازار کشورهای همسایه رقابتی شده و می‌توانیم قارچ را صادر کنیم. امیدواریم بانک مرکزی نرخ ارز را واقعی کند و سیاست سرکوب ارزی را که پیشتر انجام می‌داد کنار بگذارد تا نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و ما بتوانیم محصول‌مان را در بازار صادراتی عرضه کنیم.

افشار عنوان کرد: در حال حاضر حدود 30 هزار تن صادرات در ماه داریم که طبق پیش‌بینی می‌توانیم پس از حل مشکل حمل و نقل ، صادرات را به 50 هزار تن برسانیم. در حال حاضر قیمت هرکیلو قارچ در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن 2ونیم تا 3ونیم دلار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز