خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران:

دو میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند/عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات/ جذب یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال 97

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۱۸۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: در حال حاضر سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت استان افزوده می‌شود و فضای تراکم در استان تهران تقریبا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است در حالی‌که میانگین کشوری ۴۵ نفر است، این رقم برای شهرستان‌های پیرامون تهران که جمعیت ۶ میلیونی دارند ۷ هزار تا ۱۰ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نعمت الله ترکی در نشست خبری با اشاره به سند آمایش استان تهران گفت: ما باید نگاه آینده‌نگر داشته باشیم و باید نقشه راه برای استان تهران طراحی کنیم. از همین روی ما سند آمایش استان را طراحی کرده‌ایم، بیشترین مشکلات اقتصادی تهران مربوط به نبود همین سند آمایش بود و از اهداف این سند شناسایی استقرار جمعیت  و نحوه خدمت رسانی به این جمعیت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۲۵۰250 تا 300 هزار نفر به جمعیت استان افزوده می‌شود و فضای تراکم در استان تهران تقریبا 5۰۰ تا 1۰۰۰ نفر است در حالی‌که میانگین کشوری 45 نفر است، این رقم برای شهرستان‌های پیرامون تهران که جمعیت 6 میلیونی دارند 7هزار تا 10 نفر است.

ترکی با بیان اینکه حدودا 90 درصد از زمین‌های منابع طبیعی دارای سند شده‌اند، گفت: این زمین‌ها به رسمیت شناخته شده و سند آنها به نفع دولت صادر شده است و 10 درصد باقی مانده نیز تا پایان سال 98 به صادر خواهد شد و در این راستا سازمان ثبت اسناد با ما همکاری داشته‌اند.

وی با اشاره به سند توسعه استان تهران گفت: این سند در سال جاری و همگام با برنامه ششم توسعه برای اولین بار تهیه و تدوین شده است و تمام 16 شهرستان استان تهران دارای برنامه توسعه و نقشه راه آینده هستند تا متناسب با برنامه ششم توسعه و همپای آن هدف‌گذاری شود. همچنین از سال آینده برنامه نظارتی آغاز می‌شود تا در کنار اسناد طراحی شده عملکرد دستگاه‌ها نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: پس از این تامین، پرداخت و تخصیص منابع مالی براساس سند توسعه استان خواهد بود و رویکرد مالی ما در زمینه بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است. روشی که در سال‌های گذشته وجود نداشت.  بر همین اساس ما 880 خدمت برای دستگاه‌ها تعریف کردیم و از طریق سامانه و سایت در اختیار مردم است تا مردم شاهد عملکرد دستگاه‌ها باشند. نکته دیگر در این مورد این است که ارزیابی عملکرد ما از دستگاه‌ها براساس این 880 خدمت خواهد بود و نمره‌ها براساس خدمات ارائه شده خوادهد بود تا براساس عملکرد میزان اعتبار تعیین شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف تهیه و تدوین سند توسعه استان تهران کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: یکی از مشکلات استان تهران که چهره شهر را مکدر می‌کند همین آسیب‌های اجتماعی اعم از معتادین و متکدیان است و در این راستا برای اولین بار برنامه‌ای در سطح استان طراحی شده است تا براساس برنامه ششم توسعه 25 درصد از این آسیب‌ها کاهش یابد و 45 دستگاه منجر به حرکت در این راستا هستند. همچنین با سازمان بهزیستی و دانشگاه‌های مرتبط با علوم رفتاری همکاری خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به رتبه تهران در سرانه تخت بیمارستانی گفت: در این زمینه استان در سطح کشور رتبه تقریباً 31 را دارد و یکی از اولویت‌های دولت در برنامه‌ریزی پس از تامین آب استان توجه به امر بهداشت و درمان است از همین روی در این حوزه برای تمام شهرستان‌ها بیمارستان احداث شد و یا در حال احداث است.

ترکی در مورد فعالیت‌های اقتصادی در استان تهران گفت: سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات ارکان اقتصادی در حوزه تولید هستند و در سند توسعه‌ای 16 شهرستان تهران به گونه‌ای طبقه‌بندی شدند که براساس ظرفیت آنها تسهیلات پرداخت شود. مثلاً برای مناطق غرب تهران رویکرد صنعتی و برای مناطق جنوبی تهران مانند پاکدشت و ری رویکرد کشاورزی خواهد بود. لازم به توضیح است که در سال 97 در امر کشاورزی بالای 14 هکتار برای تولید محصولات کشاورزی در قالب گلخانه هدفگذاری شده بود.

وی متذکر شد: در حال حاضر حدود 65 تا 70 درصد ترافیک شهر تهران به دلیل ایاب و ذهابی است که از شهرستان های پیرامون به تهران می‌آیند و ما در زمینه حمل و نقل عمومی، جاده‌ای و ریلی برنامه‌های خوبی داریم.

ترکی با اشاره به میزان حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده استان تهران گفت: تقریباً دو میلیون نفر از جمعیت استان در این بافت فرسوده زندگی می‌کنند که عدد بزرگی است و مساحت 6هزار و 111 هکتار را شامل می‌شود و از این دو میلیون نفر یک میلیون و 270 هزار نفر در شهر تهران هستند که برای نوسازی این بافت‌ها با شهرداری تهران همکاری داریم. همچنین در شهرستان‌ها نیز 400 محله شناسایی شده است که در بسیاری از آنها کار نوسازی شروع شده و امیدواریم تا سال 1400 بخش اعظم کار را به پیش ببریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد فعالیت واحدهای تولیدی گفت: تقریباً 10 هزار واحد صنعتی را تعیین تکلیف کردیم، یعنی عملکرد آنها را ارزیابی قرار دادیم که در صورت غیر فعال بودن این پروانه صادر شده لغو شود و اگر مشکلی داشتند به آنها رسیدگی شود که اولین گام در این راستا به دست آوردن اطلاعات است. در حوزه شهرک های صنعتی حدود 6 هزار واحد صنعتی که بالای 65 درصد آنها فعال هستند وجود دارد. میزان آمار و ارقام اشتغالزایی این واحدها 10 هزار نفر است که نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده است. همچنین با ارزیابی میزان گاز و برق مصرفی این واحدها خوشبختانه مشاهده شد که کاهشی روی نداده است که نشان‌دهنده ادامه فعالیت است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات همکاری نمی‌کنند گفت: در این زمینه تنها بانک کشاورزی حدود 285 میلیارد تومان برای طرح‌های جدید در سطح استان پرداخت کرده است اما سایر بانک‌ها در این زمینه همکاری نکرده‌اند. به طوری که سقف پرداخت تسهیلات برای اشتغالزایی حدود 3 هزار میلیارد تومان در استان بود که حدود 800 میلیارد تومان پرداخت شده است اما در مشاغل خانگی که سقف پرداخت 53 میلیارد تومان بود تماماً پرداخت شده است.

ترکی با اشاره به درآمد استان گفت: در سال گذشته حدود 52 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی استان بود که امیدوارم در سال 98 این رقم به 60 هزار میلیارد تومان برسد که در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

وی افزود: براساس سند آمایش و توسعه استان تولید محصولات از 5.5 میلیون تن به 10 میلیون تن خوادهد بود که سالانه رشد 15 درصدی خواهد بود که البته قابل تحقق است.

ترکی در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سطح استان تهران گفت: ما در سال 97 موفق به جذب یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کشاورزی، معادن، گردشگری شدیم و در طرح‌های ملی مانند حمل و نقل ریل فاینانس جذب کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز