خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان:

بندر شهید بهشتی هیچ محدودیتی برای پذیرش انواع کشتی‌ و کالا را ندارد/ رشد 56 درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در شرایط معافیت از تحریم‌/ چابهار ارزان‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۶۳۳

مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر بندر شهید بهشتی چابهار هیچ محدودیتی برای پذیرش انواع کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری انواع کالاها ندارد، گفت: چابهار ارزان‌ترین و کوتاهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهروز آقایی در حاشیه بازدید سرمایه‌گذاران خارجی و خبرنگاران از بندر شهید بهشتی چابهار با اشاره به چهار فاکتور توسعه این بندر اظهار داشت: بندر شهید بهشتی چابهار را با چهار فاکتور توسعه دادیم اولین هدف‌گذاری ما در این بندر ارتقای ترانزیت بار و کالا بود.

وی با اشاره به سه فاکتور دیگر توسعه بندر شهید بهشتی اظهار داشت: توسعه ترافیک دریایی و مسافر دریایی، پیوند کشورها و ایجاد دروازه ملل و همچنین کاهش معضلات زیست محیطی و منطقه‌ای در حوزه دریای عمان از فاکتورهای توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان با بیان اینکه توسعه بندر چابهار بر اساس زیرساخت‌های عمرانی انجام شده و 203 هکتار دریا در این بندر استحصال شد که به عنوان پسکرانه از آن استفاده شود، گفت: پنج اسکله در بندر چابهار به تعداد اسکله‌ها در فاز یک اضافه شده است و درفت اسکله بندر چابهار 16.5 متر طراحی شدها ست.

آقایی با تاکید بر اینکه در بندر چابهار محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما نداریم گفت: همچنین هیچ محدودیتی در فصول مختلف سال برای پذیرش کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری کالا نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان افزود: پس از تکمیل زیرساخت‌ها تجهیزات بندری در سه پارت به بندر منتقل و مونتاژ شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز جرثقیل‌ها عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهند 30 دستگاه استراتژیک در این حوزه وارد بندر شده است که با سرعت 600 تن در ساعت عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهند.

آقایی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در تخلیه انواع کالا در بندر چابهار وجود ندارد اظهار داشت: از سال گذشته تا به امروز 9 کشتی حامل کالاهای ترانزیتی افغانستان با کمترین زمان از طریق بندر چابهار انتقال داده شدند.

وی افزود: در 12 سال گذشته بیشترین تخلیه و بارگیری در بازه زمانی 11 ماهه امسال انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان گفت: از سال گذشته بیش از 50 درصد کالاها به صورت مستقیم از بنادر مبدا به چابهار منتقل شدند و امروز بندر چابهار پذیرای هر نوع کالا و کشتی است.

وی درباره فرصت‌های سرمنایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در بندر چابهار اظهار داشت: یکی از مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری تکمیل فاز دوم بندر شهید بهشتی است حوزه‌های پتروشیمی و نفتی هم از فرصت‌های سرمایه گذاری در این منطقه محسوب می‌شوند. تاسیس و راه‌اندازی کالاهای بسته‌بندی و پردازش و همچنین فازهای 3، 4 و 5 بندر شهید بهشتی از جمله فرصت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی درباره روابط تجاری ایران و افغانستان از طریق بندر چابهار اظهار داشت: یکی از اهداف ما از توسعه بندر شهید بهشتی کمک به افغانستان است که با کمترین زمان و کمترین هزینه‌ کالاهای خودرا از مسیر چابهار منتقل کنند.

وی تاکید کرد: برای کالاهای معدنی افغانستان بهترین مسیر بندر شهید بهشتی است که در یک شرایط رقابتی هزینه‌های حمل و نقل را برای افغانستان بسیار کاهش می‌دهد.

آقایی گفت: هیچ محدودیتی برای پذیرش سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی نداریم و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی در یک دهه گذشته در سال جاری انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان درباره مزایای معافیت از تحریم‌ها برای بندرچابهار اظهار داشت: در این فرصت معافیت از  تحریم‌ها توانستیم در حوزه نقل و انتقال کالاهای کانتینتری 60 درصد رشد داشته باشیم و همچنین تخلیفه و باررگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی را تا 56 درصد رشد دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز