خبرگزاری کار ایران

انتقاد وزیر نیرو از رایگان شدن آب و برق مدارس/ جامعه‌ای بد مصرف هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۱۵۳

وزیر نیرو گفت: رایگان شدن آب و برق مدارس کمک به بودجه آموزش و پرورش می‌کند اما در مقابل هزینه سنگینی برای کل کشور، جامعه و همچنین مدارس ایجاد می‌کند زیرا سخت می‌شود به فرزندانمان یاد بدهیم که درست مصرف کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: باید بدانیم آیا پیش‌نیاز اصلی پرداختن به موضوعاتی مثل افزایش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر چیست و اینکه آیا دلیل عملیاتی نشدن آن عدم توجه است؟ قطعاً خیر. چرا که تمام کارهایی که دولت انجام می‌دهد همان چیزی نیست که انجام می‌شود زنجیره‌ای از کارها و فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که بخشی بجا و بخشی نیز به دلیل ساختار معیوب نابجا است.

وی در ادامه به بحث بودجه‌بندی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته در فصل بودجه شگفت‌زده شدیم در حالی که برنامه‌ای به مجلس داده بودیم که مدیریت عرضه و تقاضا را توامان پیش ببریم یکباره با قانونی مواجه شدیم که آب و برق مدارس را رایگان اعلام کرد. البته این اقدام کمک به بودجه آموزش و پرورش کرد اما در مقابل هزینه سنگینی برای کل کشور، جامعه و همچنین مدارس ایجاد می‌کند زیرا سخت می‌شود به فرزندانمان یاد بدهیم که درست مصرف کنند. این کار باعث می‌شود مصرف برق در بخش‌هایی از مدارس افزایش یابد و یا اینکه وقتی آب بخش کشاورزی رایگان اعلام می‌شود افزایش مصرف را به دنبال دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: ابتدای فصل بودجه بنده و آقای زنگنه پیشنهاد دادیم که رایگان شدن آب و برق مدارس به دلیل بدآموزی که دارد هزینه‌زا است. ما به وزارت آموزش گفتیم که می‌توانیم بودجه‌ای به آنها اختصاص دهیم اما آب و برق رایگان نباشد. ما صد میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفتیم ولی اعلام کردیم که آب و برق رایگان نباشد. این لایحه تصویب شد اما دیگر بار در صحن مجلس پیشنهاد شد که آب و برق مدارس رایگان باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اینگونه نیست که ما موضوعات مربوط به فعالان بخش خصوصی در زمینه تامین بودجه را دنبال نکنیم اما گاهی موارد اینچنینی نیز پیش می‌آید. البته مجلس در لایحه بودجه 98 کمک‌های موثری به صنعت آب و برق کرد که ما قدردان توجه‌شان هستیم ولی مشکلات این چنینی نیز وجود دارد.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو یک وزارتخانه فرهنگی محسوب می‌شود، اظهار داشت: این وزارتخانه یکی از میادین اصلاح فرهنگ است. ما جامعه‌ای بد مصرف هستیم اگر شیوه مصرف دو کالای آب و برق اصلاح شود از آسیب‌های فراوان جلوگیری می‌شود و نقطه آغازی برای اصلاح عادات مصرفی خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر شانه از زیر بار اصلاح مصرف خالی کنیم، گرفتار می‌شویم. باید دانست چرا تحریم اقتصادی می‌شویم، پاسخ این است که در این بخش نقطه ضعف داریم. تحریم‌کنندگان دریافته‌اند که پاشنه آشیل ما در همین جا است.

وی ادامه داد: یکی از غنی‌ترین ظرفیت‌های کشور منابع انسانی است، آنها به دنبال این هستند که این ثروت گران را به خود مشغول کنند چرا که در صورت نداشتن دل‌مشغولی می‌توانند منطقه را گلستان کنند.

وی یادآور شد: یکی از نقاط ضعف ما این است که در سازوکار اجرایی تفکر بخشی داریم به شرطی که با وزارت نفت و کشاورزی به تابع مشترک برسیم مسائل قابل حل خواهد بود. عرصه آب و انرژی، عرصه چند انضباطی است و ما تا این مسئله را به رسمیت نشناسیم موضوعات حل شدنی نیست ضمن اینکه ساده‌سازی کار نابجایی است. نباید فکر کنیم که هر بخش جداگانه تصمیم‌گیری کند. هیچ جا این اتفاق نمی‌افتد باید ماهیت میان‌بخشی به رسمیت شناخته شود و سازوکار میان‌بخشی تقویت شود.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود و حل این موضوع نیاز به کار مشترک دولت، مجلس و افکار عمومی دارد. در این زمینه کارگروهی تشکیل می‌شود و مسئله تجدیدپذیرها با جدیت دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز