خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

مشکل آب را می‌توان حل کرد خاک را خیر /اگر کسی به مراتع تجاوز کند حکم قلع و قم داده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۸۱۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر کسی به مراتع تجاوز کند حکم قلع و قم داده می‌شود و هیچ کس حق تصرف ندارد در رابطه با مشکلات نهاده‌های دامی هم نهادها تفکیک بین دام عشایری و شهری قائل می‌شوند که اصلا درست نیست ما با محدود کردن روستاها، روستائیان را با مشکل مواجه کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خلیل آقایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آ‌بخیزداری کشور در نشست مشترک کمیسیون مشترک اتاق تعاون ایران که امروز یکشنبه 30 دی برگزار شد اظهار کرد: کل مراتع کشور در اختیار منابع طبیعی است و هر سیل و اتفاقی که در این زمینه رخ بدهد به این سازمان بازمی‌گردد. منابع طبیعی به انفال معروف است که اراضی مرتبط با امام زمان محسوب شده و تحت تسلط حکومت اسلامی است که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و سازمان جنگل‌ها در بحث واگذاری‌ها به موجب قانون به عنوان نماینده دولت درگیر آن هستیم.

وی افزود: اصلی‌ترین وظیفه سازمان حفاظت از این انفال است و نباید اجازه تخریب آن را بدهیم. بهره‌برداری به این معنا است که پس از آن جنگل و مراتع دوباره احیا شود. باید برای حفظ جنگل‌ها و مراتع هزینه کرد جنگل‌ها بهترین آب‌های زیرزمینی را در اختیار دارند.

آقایی در ادامه تصریح کرد: برای تشکیل مجدد هر یک سانت یک میلیون سال زمان لازم است مقام معظم رهبری فرمودند ما مشکل آب داریم اما می‌توانیم این مشکل را حل کنیم اما مشکل خاک را نمی‌توانیم حل کنیم.

وی افزود: سدهای زیرزمینی بهترین منابع ذخیره آب هستند و دغدغه اصلی ما این است که چگونه از تبخیر آب جلوگیری کنیم به همین منظور به هیچ عنوان اجازه استفاده از این آب‌ها را نداده‌ایم. پوشش گیاهی از بروز سیل جلوگیری می‌کند و ما باید در حفظ پوشش گیاهی بکوشیم.

آقایی گفت: طبق قانون بهره‌برداری چوبی از جنگل ممنوع شد و همین امر باعث شد برخی به سمت استفاده از درختان شکسته و افتاده در جنگل‌ها بروند در کشور بسیاری این فکر را می‌کنند که سازمان جنگل‌ها وظیفه دارد به بخش‌های مختلف زمین تحویل داده و واگذاری انجام دهد در حالی که واگذاری چند مرحله دارد.

آقایی در رابطه با واگذاری زمین برای طرح توسعه جامع شهر اذعان داشت: طرح توسعه جامع شهر اولین بخشی است که ما اگر با واگذاری زمین موافقت هم کردیم این زمین‌ها را به وزارت راه و شهرسازی دادیم تا رفاه حال شهروندان را تامین کند.

وی افزود: در واگذاری زمین‌های کشاورزی هم متولی این امر سازمان امور اراضی است که ما زمین‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و آ‌نها به منظور بهره‌برداری به فعالیت‌های مختلف کشاورزی واگذار می‌کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص واگذاری زمین به منظور طرح‌های معدنی گفت: برخی زمین‌ها هم برای طرح‌های معدنی بهره‌برداری شده اما مالکیت زمین‌هایی که معادن در آن قرار دارد را به هیچ بخشی نداده‌ایم در بحث کشاورزی و معادن واگذاری تنها در صورت بهره‌برداری است و اگر زمینی قابل بهره‌برداری نباشد مالکیت به دولت باز می‌گردد.

آقایی اذعان داشت: طرح‌های منابع طبیعی را خود سازمان جنگل‌ها واگذار می‌کند که شامل طرح مرتع‌داری، گیاهان داروئی و جنگل‌داری است در برنامه ششم توسعه هم  تاکید شده واگذاری و مالکیت مقدور نیست و تنها بهره‌برداری را شامل می‌شود ما باید این ثروت ملی را برای نسل‌های آینده هم حفظ کنیم. 15 میلیون هکتار جنگل در ایران وجود دارد. مراتع و جنگل‌ه‌ا ریه‌های تنفسی کشور است و باید حفظ شود.

وی افزود: ما به مرتع به عنوان تامین کننده علوفه دام نگاه نمی‌کنیم ما باید مرتع‌دار را از هر نظر تامین کنیم تا مرتع حفظ شود ما در این راستا برای بهره‌برداری اقتصادی نیاز به کمک داریم و به تنهایی کاری از دست ما برنمی‌آید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: ما در هر بخشی که بخواهند از مراتع استفاده کنند اگر با این نگاه که این عرصه کشور باید بتواند حیات کشور را تامین کند پیش برویم آن را حفظ خواهیم کرد قرار نیست بدون استفاده این مراتع را حفظ کنیم اما باید از آن استفاده بهینه کرد.

آقایی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها در راستای جنگل‌کاری قدم‌هایی برداشته گفت: جنگل‌های ما توسعه یافته و بیشتر شده است سازمان جنگل‌ها 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اعتبار گرفته و 25 هزار هکتار از اراضی را جنگلکاری کرده است ما برای نگهداری و حفاظت از چوب‌های جنگل سالی 100 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تاکنون در 6084 منطقه فعالیت آبخیزداری انجام داده‌ایم و حدود 100 هزار هکتار مراتع را اصلاح کرده‌ایم. ما برای 13 هزار و 400 نفر در حاشیه مراتع عملیات سوخت‌رسانی را انجام داده‌ایم اعتقاد ما بر این است که اگر کار را به روستائیان حاشیه مراتع بسپاریم زودتر و بهتر انجام خواهد شد.

وی افزود: اگر کسی به مراتع تجاوز کند حکم قلع و قم داده می‌شود و هیچ کس حق تصرف ندارد در رابطه با مشکلات نهاده‌های دامی هم نهادها تفکیک بین دام عشایری و شهری قائل می‌شوند که اصلا درست نیست ما با محدود کردن روستاها، روستائیان را با مشکل مواجه کرده‌ایم. اتحادیه مراتع اگر برای تولید نهاده و علوفه به قرق نیاز دارند ما حاضریم مراتع را در اختیار آنها قرار دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: ما معتقدیم در بحث گردشگری و نمایشگاه‌ها کمی مشکل و نقص داریم ما باید به سمت نمایشگاه‌هایی برویم که مشارکت‌های مردمی در آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز