خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت‌گذاری خودروسازان، سهام این گروه را تقویت کرد

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۹۴۱

میرمعینی اظهار داشت: در هفته جاری به دلیل افزایش نرخ ارز، تسعیر منابع ارزی بانک‌ها و نیز قیمت‌گذاری خودروسازان این روند متوقف و شاهد افزایش اندک در شاخص بودیم. با این وجود حجم معاملات نسبت به تابستان هنوز هم پایین است و به نظر نمی‌رسد که دوباره روند افزایشی داشته باشد.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد روند فعالیت بورس در هفته اخیر گفت: شاخص بورس تقریبا از مهر ماه روند کاهشی داشت و دلیل آن هم اجرای تحریم‌های جدید آمریکا، کاهش قیمت‌های جهانی بویژه نفت که محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیز روند کاهشی نرخ ارز بوده است.

وی ادامه داد: در هفته جاری به دلیل افزایش نرخ ارز، تسعیر منابع ارزی بانک‌ها و نیز قیمت‌گذاری خودروسازان این روند متوقف و شاهد افزایش اندک در شاخص بودیم. با این وجود حجم معاملات نسبت به تابستان هنوز هم پایین است و به نظر نمی‌رسد که دوباره روند افزایشی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی درباره دلیل استقبال از سهام گروه‌های پتروشیمی، خودرو و بانک گفت: افزایش تقاضا برای سهام گروه خودرو مبتنی بر قیمت‌گذاری محصولات است که به نظر می‌رسد زیاد هم پایدار نباشد. اما برای گروه بانک و بویژه بانک‌هایی که منابع ارزی دارند تسعیر نرخ ارز دلیل مهم استقبال بوده و اگر این گروه مجوز تسعیر ارز با نرخ نیما و سنا را بگیرد حتی سودهای بالا را نیز  می‌تواند شناسایی کند.

وی ادامه داد: گروه پتروشیمی با وجود کاهش نزخ ارز و نیز ایجاد محدودیت‌ در اثر تحریم‌ها هنوز می‌تواند بخشی از محصولات خود را صادر کند. البته بازارهای جهانی نیز شاید به کمک این گروه نیز بیاید چون کف قیمت نفت را شاهد بودیم و احتمالا از 20 دی شاهد افزایش قیمت نفت و تاثیر آن روی محصولات پتروشیمی خواهیم بود.

میرمعینی در مورد چشم انداز اتاق شیشه‌ای گفت: اختلال در نظام اقتصادی کشور در اثر اختلالات نرخ دلار، تنگ شدن حلقه تحریم‌ها و کاهش فروش نفت ایران در اثر تحریم‌ها می‌تواند شرکت‌های بورسی را متاثر کند و دامنه آن می‌تواند همه گروه‌ها بجز گروه‌های پتروشیمی، فولاد و معدنی را شامل شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر توافق پایدار حاصل نشود دوباره شاهد روند کاهشی خواهیم بود حتی این روند تا پایان سال می‌تواند تشدید شود و اگر خیزی در بازار هم باشد نمی‌تواند پایدار باشد.

لازم به ذکر است معاملات بازار بورس در‌ آخرین روز معاملات هفته به این شرح است:

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز چهارشنبه، پنجم دی ماه 97 با افزایش 1493 واحدی به رقم 158 هزار و 443 واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 241 واحدی عدد 27 هزار و 254  واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 1906 واحدی به رقم  172 هزار و 37 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 1171 واحدی به رقم 116 هزار و 543 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 2632 واحدی عدد  316 هزار و 522 واحد را به نمایش گذاشت.

 همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در روز چهارشنبه با افزایش 16 واحدی به رقم یک هزار و 836 واحد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز