خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

استخدام نزدیکان و وابستگان مسئولان، مردم را خشمگین می‌کند/ شرایط یکسان و برابری در گزینش‌ها وجود ندارد/ درآمد بالا و امنیت شغلی دلیل تمایل جوانان به حضور در دولت

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۱۴۸

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در کشور ما نرخ بیکاری بالا است و درآمدهای بالا و امنیت شغلی تنها در استخدام های دولتی وجود دارد و این شرایط انگیزه ورود به این دستگاه‌ها را بیشتر می‌کند.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیرات جذب نزدیکان و وابستگان مسئولین رده بالای کشور در پست‌های دولتی گفت: البته جذب خانواده و وابستگان مسئولین در دوایر و سازمان‌های دولتی در همه کشورها وجود دارد و همین حساسیت مردم ما در این کشورها نیز وجود دارد اما آنچه این حساسیت را در کشور ما بیشتر می‌کند این است که این نزدیکان از راه‌های غیرقانونی، رانتی، رابطه‌ای و بدون شایسته سالاری، تخصص و فرآیند قانونی جذب می‌شوند که این برای مردم غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: از سویی نیز انگیزه جذب این افراد در دستگاه‌های دولتی نیز بالا است چون این افراد به دلیل شرایط بهتر از تحصیل و تخصص برخوردارند و همچنین دستگاه‌های دولتی نیز به این افراد اعتماد بیشتری دارند.

حاج اسماعیلی با اشاره به تاثیر اینگونه استخدام‌ها در جامعه گفت: طبیعی است که این موجب خشم مردم شود چون آنها شرایط یکسان و برابری در گزینش ندارند و اعتراض مردم به حق است. متاسفانه در استخدام‌ها، نزدیکان مسئولین از مشروعیت بالایی برخورد هستند و این تبعیض آشکار است.

 این کارشناس اقتصادی در مورد دلیل تمایل بیشتر افراد برای جذب در پست‌های دولتی گفت: در کشور ما نرخ بیکاری بالاست و درآمدهای بالا و امنیت شغلی تنها در استخدام‌های دولتی وجود دارد و این شرایط انگیزه ورود به این دستگاه‌ها را بیشتر می‌کند. این شرایط باعث شده تا افراد پشت درهای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی بمانند و چون در استخدام‌ها تبعیض وجود دارد این افراد پشت این درها می‌مانند.

وی تصریح کرد: البته مسیر دیوان سالاری نیز بگونه‌ای بوده که شکاف بخش دولتی و خصوصی بیشتر شود تا ظرفیت‌های اشتغال و توسعه بخش خصوصی فراموش شود و این درست برعکس کشورهای پیشرفته است که تمایل به گسترش بخش خصوصی دارند تا رشد اقتصادی و رفاه جامعه را ارتقاء دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز