خبرگزاری کار ایران

اوپکِ مضطرب، ترامپ را شرمنده کرد

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۳۵

اجلاس اوپک کاملا پر اضطراب بود با توجه به فشارهایی که روی اوپک برای افزایش ظرفیت تولید بود اعضا به این نتیجه رسیدند که کاهش تولید داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پس از یک نشست پر تنش دو روزه در وین، پایتخت اتریش، اوپک و متحدانش در نهایت برای کاهش تولید به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی به توافق دست یافتند.

این توافق در حالی حاصل شد که بسیاری اعضا نه می‌خواستند شرمنده ترامپ باشند و نه درآمدهایشان را از دست بدهند.  

این موضوع افزون بر تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از این سازمان بود که خطر انفکاک بین اعضا دلهره‌ای را بر جو این نشست دو روزه حاکم کرده بود.

اما در هر حال نتیجه همان چیزی شد که باید. هیچ عضوی تصمیم به خروج نگرفت، توافق برای کاهش سقف تولید حاصل شد، قیمت‌ها هم باب میل اعضا شد.

علاوه بر رضایت اعضا که شاید برای برخی اوپکی‌ها ظاهری هم باشد ایران با منطق بیشتر و حتی پیروزمندانه حرف خود را در صد و پنجاه و هفتمین اوپک به کرسی نشاند.

رضا پدیدار در این باره به خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: اجلاس اوپک کاملا پر اضطراب بود با توجه به فشارهایی که روی اوپک برای افزایش ظرفیت تولید بود اعضا به این نتیجه رسیدند که کاهش تولید داشته باشند و نهایتا درمبارزه سرسختِ تعدادی اعضای درون اوپک این نتیجه حاصل شد.

وی افزود: قطر بنا به تصمیمی که گرفته بود تا خودش را در مقابل عربستان گرفتار نکند، اعلام کرد که من حضور در این سازمان را لغو می‌کنم و از اول ژانویه از اوپک خارج می‌شوم و این باعث شد التهاب و تنشی برای انفکاک اعضای اوپک حاصل شود که می‌توانست مسئله ساز باشد.

 عضو هیات نمایندگلان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تعدادی اعضای اوپک با سیاست‌های آمریکا موافق بودند که به سمت افزایش تولید بروند که در این صورت اوپکی‌ها زیان می‌کردند، چون افزایش تولید منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شد، زیرا تقریبا 80 درصد اعضا درآمد کشورهای‌شان متکی به نفت است و این قضیه التهاب را زیاد می‌کرد.

وی ادامه داد: اعضا برای اینکه به میانگین درآمد نسبی دست یابند و با تعاملی که با هم داشتند تصمیم گرفتند نه تنها افزایش تولید نداشته باشند بلکه تولید فعلی را هم کاهش دهند، البته ایران، ونزوئلا و لیبی کاهش نسبی داشته‌اند یعنی این سه کشور در سال 2018 عدد بیش از 2 میلیون بشکه‌ای کاهش تولید داشته‌اند و با افزایش تولیدی که داده نشد بازار تقریبا به تعادل می‌رسد و می‌توان میانگین 60 تا 65 دلار را برای 2019 برای فروش نفت خام پیش‌بینی کنیم.  

پدیدار یادآور شد: در مورد ایران هم باید گفت که فروش 1.5 میلیون بشکه سرجای خودش هست و قرار نیست همانند دیگر اعضا کاهش عرضه داشته باشد، اوپکی‌ها هم منطق ایران و وزیر نفت را که از جایگاه مقتدرانه ورود کرده بود‌‌‌‌، پذیرفتند.

با این تفاسیر و با کاهش قیمت و افزایش تولیدی که حاصل نشد، می‌توان گفت ایران یکی از پیروزهای میدان بود و موضعش مقتدرانه.

ما گفتیم علیرغم اینکه تحریم‌مان کرده‌اند، جا نمی‌زنیم، به عنوان یک عضو فعال می‌مانیم، تولید خود را هم خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز