خبرگزاری کار ایران

معاون امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

توسعه روابط با اروپا بسیار مغتنم است/ گردش مالی بین اتحادیه اروپا و ایران بسیار کم است/ در مورد مصوبه قیمت ۹۸۰۰ تومانی مرغ بعدا صحبت میکنم

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۳۸۳

مهرفرد اظهار داشت: گردش مالی بین اتحادیه اروپا و ایران 20 میلیارد دلار بوده که حدود سه میلیارد دلار آن در بخش کشاورزی است که بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر مهرفرد معاون امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در سیمینار همکاری‌های کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا که امروز در هتل اسپیناس برگزار شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی محصولات کشاورزی ایران شش میلیارد دلار است ما 122 میلیون تن محصول تولید می‌کنیم که 16 میلیون تن محصولات دامی، 22 میلیون تن محصولات باغی، دو میلیون تن محصول شیلاتی و مابقی آن زراعی است.

وی افزود: 20 هزار واحد صنعتی برای فرآوری محصولات کشاورزی فعال هستند و 150 میلیون تن ظرفیت فرآوری کارخانجات است. استراتژی ایران در بخش کشاروزی در وهله اول بهره‌وری آب است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. توسعه گلخانه‌ها و جمع‌آوری محصولات از فضای باز، استفاده از کشت نشائی و استفاده از تکنیک‌های نوین آبیاری بسیار مورد توجه مردم و دولت است.

مهرفرد در ادامه تصریح کرد: هشت میلیارد دلار در زمینه آب در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی سرمایه‌گذاری شده و افزایش تولید در واحد سطح را داشته‌ایم به عنوان مثال تولید گندم با کاهش سطح زیر کشت افزایش پیدا کرده است که این نوع تولید از محورهای مهم سرمایه‌گذاری در ایران است. حفظ مرتع و محیط زیست از موارد استراتژیک کشاورزی ایران است.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با محصولاتی که نیاز به واردات داریم خاطرنشان کرد: محصولاتی که ما نیاز داریم در کالاهای  اساسی از کشورهای دیگر وارد شود سه قلم کالا است که ذرت، سویا و دانه‌های روغنی را شامل می‌شود که تولید ما در این زمینه‌ها بسیار کم است. توسعه کشت ذرت در محورهای توسعه کشاورزی ایران به خاطر آب‌بری بالا قرار نگرفته است.

وی افزود: ما در محصولات دیگری مانند برنج و جو حدود 70 درصد را تولید داریم اما در بحث بذور، سموم و ماشین‌آلات نیازمند واردات گسترده هستیم البته در زمینه‌هایی هم مازاد داریم.

مهرفرد در رابطه با محصولاتی که در آنها مازاد تولید داریم تشریح کرد: ما در انواع میوه و سبزی که مزیت ایران است مازاد تولید داریم همچنین انواع فرآورده‌های لبنی، غذایی، شیلاتی، مرغ و تخم‌مرغ هم مازاد داریم و دچار چالش برای خروج آنها از کشور هستیم. مازاد تولید در میوه‌های خشکباری مانند گردو و پسته هم وجود دارد. ایران علیرغم کمبود آب در راستای توسعه کشاورزی خود گام برمی‌دارد و با جمعیت حدود 81 میلیون نفری و جمعیت پیرامونی 300 میلیون نفری در اطراف خود می‌تواند یک بازار 400 میلیون نفری را در دنیا سازماندهی کند.

مهرفرد گفت: توسعه روابط با اروپا بسیار مغتنم است و کنفرانسی که سال گذشته برگزار شد باعث ادامه رابطه ایران و اروپا شده است.

وی در رابطه با بحث توسعه زیربنایی اذعان داشت: در توسعه زیربنا، بهداشت، استانداردها، کاهش آلاینده‌ها، باقی مانده سموم و ردیابی محصولات کشاورزی تا منطقه مصرف و توسعه کشت‌های ارگانیک می‌توانیم با اتحادیه اروپا همکاری داشته باشیم و این مباحث باعث خواهد شد که ایرانیان بدانند چه چیزی تولید کنند چگونه تولید کنند و چگونه بسته‌بندی کنند.

وی افزود: از سال 2015 به دلیل بالا بودن سرمایه در ایران ما از پروتکل جی اس پی حذف شدیم اما با شرایط فعلی ایران می‌تواند دوباره از این امتیاز استفاده کند ما در تولید گل و گیاه توانایی بالایی داریم و گل‌هایی مانند فلورای هلند را به خوبی پرورش می‌دهیم و قابلیت صادرات داریم.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص توسعه زنجیره‌ها گفت: توسعه زنجیره‌ها یکی دیگر از مواردی است که ما آن را مدنظر داریم. توسعه زنجیره‌ها به صورت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است و می‌توانیم با اتحادیه اروپا آن را پیش ببریم نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک در تولید بذور و ماشین‌آلات هستیم ما در تولید مکمل‌ها و افزودنی‌ها در صنعت غذا مشکلاتی داریم که باید هم وارد کنیم و هم تولید داشته باشیم. صنعت غذایی ما مازاد تولید دارد و در ایران امکان افزایش در تولید دام و طیور، میوه و سبزی و شیلات را ظرف 10 سال آینده تا دو برابر وضع موجود داریم اما عدم پذیرش بازارهای هدف ما را محدود می‌کند.

مهرفرد در پایان گفت: گردش مالی بین اتحادیه اروپا و ایران 20 میلیارد دلار بوده که حدود سه میلیارد دلار آن در بخش کشاورزی است که بسیار کم است.

در ادامه این همایش هومن فتحی مدیر کل امور بین‌الملل جهاد کشاورزی تصریح کرد: پس از عملیاتی شدن برجام همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا گسترش یافته است بی‌تردید سفر نماینده اتحادیه اروپا به ایران فصل جدیدی از روابط ایران و اتحادیه اروپا را شکل داده است.

وی افزود: ظرف یک سال اخیر قدم‌های بسیار بلندی در اجرای توافقات مخصوصا در مسائل قرنطینه‌ای برداشته شده است. تسهیل در مجوزهای واردات و صادرات انجام شده است.

فتحی در ادامه تصریح کرد: اتحادیه اروپا در تابستان امسال رسما صادرات قزل‌آلای ایران به اتحادیه اروپا را آزاد کرد. هدف از این همایش آشنایی با ضوابط مشترک در مسائل بهداشتی و سلامت غذایی است و این همایش در شرایطی برگزار می‌شود که تنها چند روز از تحریم‌های ترامپ بر علیه ایران می‌گذرد.

مصوبه سازمان حمایت درباره قیمت مرغ هنوز ابلاغ نشده است

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مصوبه اخیر سازمان حمایت برای تعیین قیمت ۹۸۰۰ تومانی مرغ گفت: در این مورد بعدا صحبت می کنم و الان فرصت مناسبی نیست.

علی اکبر مهرفرد در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش مشترک ایران و اتحادیه اروپا، از پاسخ به این سوال مبنی بر تصویب قیمت مرغ هر کیلوگرم ۹۸۰۰ تومان(برای مصرف کننده)  امتناع کرد.

وی گفت: این قیمت هنوز ابلاغ نشده است و امروز در مورد همایش و محورهای آن صحبت می‌کنیم و زمان  مناسبی برای پرداختن به  موضوع قیمت مرغ  نیست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز