خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری از راه آهن ارومیه/ افتتاح سه پروژه ریلی دیگر تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۶۳۷

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه‌آهن ارومیه با حضور رییس جمهوری در روز دوشنبه بیست و هشتم آبان ماه خبر داد و گفت: تا پایان سال سه پروژه ریلی دیگر از جمله راه آهن رشت، راه آهن تبریز از مسیر جدید و راه آهن خواف- هرات به افتتاح می‌رسند.

خیرالله خادمی،  مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه راه آهن ارومیه روز دوشنبه هفته جاری- بیست و هشتم آبان ماه - به بهره برداری می‌رسد، اظهار داشت: شمارش معکوس برای بهره برداری یکی دیگر از پروژه های در اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی آغاز شده است و تا چند روز دیگر مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت 10هزار و 85 کیلومتر راه آهن در قالب 33 طرح در دستور کار داریم که از این رقم حدود 3هزار و 300 کیلومتر در حال اجرا و ساخت 5 هزار و 252 کیلومتر در حال مطالعه است، گفت:  اتصال 5 مرکز استان‌های گیلان، کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از مسیر جدید در دستور کار دولت یازدهم و دوازدهم قرار داشت که  سال گذشته طرح‌های کرمانشاه و همدان به افتتاح رسیدند و تا چند روز دیگر با حضور رییس جمهوری راه آهن مراغه- ارومیه به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان سال جاری مرکز استان گیلان به راه‌آهن سراسری وصل می‌شود و تلاش می‌کنیم در سال 97 راه آهن تبریز از مسیر جدید هم به افتتاح برسد.

خادمی با بیان اینکه راه آهن ارومیه از طریق مراغه- مهاباد- نقده به طول 183 کیلومتر است که حدود 85 کیلومتر آن در سال 92 مورد بهره برداری قرار گرفته بود، ادامه داد: ​­این مسیر به عنوان یکی از کامل‌ترین مسیرها از نظر زیر ساخت و ایمنی، روسازی و نصب خطوط و ایستگاه‌ها و سامانه ارتباطی آماده شده است و با این خط ریلی، مردم استان‌های آذربایجان غربی به ریل و مرکز کشور دسترسی پیدا می کنند. 

وی با بیان اینکه قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در این محور سیر خواهند داشت، گفت: ارزش روز این پروژه چیزی حدود 1000 میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این مسیر سالانه قابلیت حمل 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر را دارد و سالانه 5 میلیون لیتر سوخت معادل 50 میلیارد ریال صرفه جویی خواهد داشت و موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش آلاینده‌های جوی و ایجاد اشتغال برای 182 نفر بصورت مستقیم خواهد شد.‌

معاون وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از 970 کیلومتر مسیر ریلی در سال های 96 و 97 را اولویت شرکت ساخت و توسعه دانست و افزود: در سال گذشته و در قالب دو طرح ملی، با احداث 440 کیلومتر راه آهن ، استانهای کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی پیوست. اتصال استان‌های آذربایجان غربی، گیلان و مسیر دوم اتصال آذربایجان شرقی به شبکه ریلی و همچنین تکمیل خط آهن خواف - هرات به طول 63 کیلومتر در تعهد امسال ماست که امیدواریم این خطوط نیز امسال تکمیل شود.

خادمی با اشاره به اتصال ریلی ایران به افغانستان ادامه داد: از دیگر پروژه‌های در اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی اتصال راه آهن ایران به راه آهن افغانستان است که این پروژه از طریق مسیر خواف- هرات در حال انجام است و تا پایان امسال هم راه آهن ایران به شبکه ریلی افغانستان اتصال پیدا می کند.   

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: این پروژه به طول 139 کیلومتر و در ۴ قطعه احداث می‌شود که سه قطعه از این پروژه شامل دو قطعه در ایران و قطعه سوم در افغانستان را طرف ایرانی از محل منابع کمک به بازسازی افغانستان می‌سازد و قطعه چهارم را نیز خود افغانستان خواهند ساخت.

وی با تاکید بر اینکه ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود،گفت:‌ این خط ریلی همچنین عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی کشورهای (اکو)، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای مرکزی به اقیانوس هند و از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط تحریم ترانزیت می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای کاهش درآمدهای نفتی باشد که افزایش و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه خطوط راه آهن می‌تواند در افزایش سهم ایران در میزان درامدهای ترانزیتی منطقه بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز