خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس:

280 مگاوات برق، وارد شبکه سراسری می‌شود/ برای ترخیص تجهیزات، همکاری نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۶۶۹

مدیر پروژه طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با بیان اینکه نیروگاه کلاس اف هریس 280 مگاوات برق را قبل از پیک 98 وارد شبکه سراسری می‌کند گفت: تمام سعی ما تحویل پروژه طبق تعهد و بر اساس زمان‌بندی است اما علاوه بر عدم همکاری شرکت‌های خارجی بوروکراسی اداری، گمرک و مسائل نقل و انتقال بانکی مزید بر علت شده که پروژه با سختی تحویل مواجه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ایمان عبدی مدیر پروژه طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در حاشیه بازدید خبرنگاران از این پروژه اظهار داشت: از تاریخ اول فروردین 96 کار ساخت این نیروگاه آغاز شده است هزینه ارزی آن 240 میلیون یورو به اضافه 104 میلیارد تومان هزینه ریالی است که با هزینه‌های جانبی به طور کلی 285 میلیون یورو هزینه خواهد شد.

وی افزود: 90 درصد حجم مبلغ پروژه از محل صندوق توسعه ملی و 80 تا 10 درصد آورده سرمایه‌گذار است.

عبدی با بیان اینکه توربین نیروگاه هریس کلاس اف است از وارد مدار شدن واحد گازی نیروگاه قبل از پیک 98 خبر داد.

وی ادامه داد: ظرفیت نامی پروژه 310 مگاوات است که 280 مگاوات برق را قبل از پیک 98 وارد شبکه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راندمان این نیروگاه بالای 58 درصد خواهد بود یادآور شد: این پروژه با آلایندگی کم، مصرف آب کم و هایتک است.

عبدی همچنین گفت: برای این پروژه سیستم بازیافت آب در نظر گرفتیم به این ترتیب که سه لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌کند که 70 درصد آن به سیکل بازگردانده می‌شود.

280 مگاوات برق، وارد شبکه سراسری می‌شود/ برای ترخیص تجهیزات، همکاری نمی‌کنند

وی با بیان اینکه، توربین نیروگاه را از شرکت آنسالدو ایتالیا وارد کرده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر تحریم‌ها برای ما مشکل ایجاد کرده بسیاری از پیمانکاران جواب ایمیل ما را نمی‌دهند به طوری که مجبور شدیم با پیمانکاران خارجی دیگری برای تکمیل پروژه وارد عقد قرارداد شویم ضمن اینکه تجهیزات را نیز مجبوریم از چند کشور گذرانده و وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما تمام سعی خود را جهت جبران پیک مصرف برق می‌کنیم یادآور شد: مشکلات مربوط به تحریم و برخی مشکلات داخلی اجرای پروژه را کند می‌کند.

عبدی با بیان اینکه بویلرها ساخت داخل و مواد خام وارداتی است گفت: ساخت و مونتاژ در داخل کشور انجام می‌شود به طوری که 65 تا 70 درصد تجهیزات ساخت داخل است. کل ساخت و مونتاژ نیروگاه داخلی و توسط شرکت‌ها، مهندسین و پیمانکاران داخلی انجام می‌شود و به جز سوپروایزر و ناظر که خارجی هستند.

وی یادآور شد: 53 درصد تجهیزات داخلی و 47 درصد خارجی است.

مدیر پروژه طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با بیان اینکه در زمینه تعمیر و نگهداری با لایسنسر خارجی مذاکره کرده‌ایم تاکید کرد: قرارداد ما به گونه‌ای منعقد شده که برای بلندمدت در داخل کشور بمانند تا بتوانیم در بخش تعمیرات از آنها کمک بگیریم. با توجه به اینکه این نیروگاه جدید است تجربه نگهداری آن در داخل کشور وجود ندارد.

وی کمبود برق آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل را در زمان پیک مصرف سال جاری 190 مگاوات عنوان کرد و افزود: اگر تمام بخش بخار و گاز نیروگاه تکمیل شود 440 مگاوات برق وارد شبکه سراسری خواهد شد.

280 مگاوات برق، وارد شبکه سراسری می‌شود/ برای ترخیص تجهیزات، همکاری نمی‌کنند

وی ادامه داد: برای نیروگاه دو فاز 500 مگاواتی تعریف شده که فاز اول نیروگاه گازی ظرفیت اسمی 310 مگاوات و بخش بخار 180 مگاوات دارد که بخش بخار آن اوایل سال 99 وارد مدار می‌شود.

عبدی غیر از موضوع مربوط به تحریم‌ها برخی موانعی که ایجاد می‌شود را نیز از دیگر موارد به تاخیر افتادن پروژه برشمرد و گفت: ما با توجه به  شرایط خاص سعی کردیم که طبق برنامه زمانبندی برق نیروگاه به مصرف زمان پیک 98 برسد اما برخی نهادها همکاری‌های لازم را نمی‌کنند.

وی ادامه داد:‌ ال سی بانک عامل نیز با توجه به مباحث پیش آمده در سوئیفت تبدیل به پول نمی‌شود که به پروژه ضربه می‌زند. 

وی با بیان اینکه بوروکراسی اداری علاوه بر مباحث خارجی، مشکلاتی را برای اجرایی شدن طرح ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم قبل از خروج ترامپ از برجام نقدینگی مورد نیاز را تامین کنیم در حال حاضر 167 میلیون یورو نقد شده و 27 میلیون یورو در انتظار همکاری بانک مرکزی و بانک عامل است.

وی تاکید کرد: برای بخش بخار تمام تجهیزات تهیه شده البته ممکن است شرکت‌های خارجی همکاری لازم را نداشته باشند. بخش گاز نیز طبق برنامه وعده داده شده قبل از پیک وارد مدار می‌شود.

مدیر پروژه طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با بیان اینکه برخی سازمان‌های داخلی فرقی با ترامپ ندارند گفت: ما مسیر بحرانی داریم، وقتی این چنین است تمام ارگان‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند وقتی واردات تجهیزات با مشکل روبه‌رو می‌شود زمان تحویل پروژه از دست می‌رود و حداقل شش ماه در مسیر پروژه عقب‌نشینی داریم.

عبدی گفت: بعد از برجام زمانی که شرایط کشور باز شده بود پیش‌بینی‌های لازم را کردیم تا بتوانیم مدیریت ریسک کرده و اگر این اقدامات را انجام نمی‌دادیم نمی‌توانستیم قول وارد مدار شدن نیروگاه را در پیک 98 بدهیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر 85 درصد تجهیزات مورد نیاز بخش گاز وارد شده اما بخش بخار 55 درصد وارد شده، 45 درصد باقیمانده را نیز باید وارد کنیم که بخشی گمرک و بخشی در دست سازنده داخلی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز