خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

افزایش 5 درصدی قیمت‌ها در بازار دستگاه‌های دیجیتال / گوشی دوباره گران شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۲۷۲

ماه گذشته انواع محصولات دیجیتال با کاهش نسبی قیمت مواجه شد؛ اما گزارشات میدانی نشان می‌دهد این رویه طی چند روزگذشته روند عکس به خود گرفته است.

به گزارش ایلنا، بازار دیجیتال همواره تاثیر مستقیمی از نرخ ارز به خود می‌گیرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی چند روز اخیر نوسانات دلار بار دیگر روند قیمت‌ها در بازار را با افزایش مواجه کرده است.

گزارشات میدانی حکایت از آن دارد که بازار گوشی‌تلفن‌همراه بیشترین تاثیر را از این افزایش قیمت به خود گرفته‌ است و اغلب مدل‌ها با رشد 5 تا 7 درصدی قیمت مواجه شده‌اند.

آرش عروج‌لو یک ازفروشندگان گوشی‌ تلفن‌همراه دراینباره به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه طی ماه‌های اخیر روند قیمت‌ها براساس نرخ لحظه‌ای ارز تعیین می‌شود و با نزدیک شدن به 13 آبان و اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی می‌شد که با افزایش قیمت‌ها در بازار مواجه شویم.

وی افزود: قیمت‌های فعلی نیز از افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر تاثیر گرفته است و اگر قیمت‌های ارز به‌ویژه دلار روند افزایشی داشته باشد، باز‌هم شاهد بالا رفتن قیمت‌های گوشی و لوازم جانبی خواهیم بود.

این فعال بازار تلفن‌ همراه با بیان‌ اینکه رکود بی‌سابقه‌ای در بازار حاکم است، اظهار کرد: تجربه نشان می‌دهد، وقتی قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند، خریداران به بازار رجوع می‌کنند؛ اما با توجه افزایش چشمگیر قیمت‌ها در ماه‌های اخیر مردم قدرت خرید گوشی‌جدیدی را ندارند و به همین دلیل کسبه فروش چندانی نداشته و بهتر بگویم میزان خرید و فروش در بازار صفر است.

عرج‌لو در پاسخ به این‌سوال که بعد از اجرایی شدن تحریم‌ها روند قیمت‌ها چگونه خواهد بود ؟ گفت: همانطور که گفتم قیمت‌ها در بازار موبایل از نرخ دلار تاثیر می‌گیرد؛ اما به نظر می‌رسد بعد ازاجرایی شدن تحریم‌ها بازار ثبات پیدا خواهد کرد و قیمت‌ها رفته‌رفته روند کاهشی به خود بگیرند و البته امیدواریم که چنین اتفاقی رخ دهد و مردم با افت قیمت‌ها ، دوباره راهی بازار شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار رایانه نیز تفاوت چندانی با بازار موبایل ندارد و فعالان این صنف نیز با رکود مواجه هستند.

محسن ساعد یکی از فروشندگان تجهیزات رایانه‌ای درباره وضعیت قیمت‌ها در این‌ بازار به خبرنگار ایلنا گفت: کسادی ماه‌ها است که در بازار ملموس است و اغلب فعالان این عرصه یا تغییر شغل داده‌اند و یا چنین فکری در سر دارند.

به گفته وی، بیشتر کسبه در بازار رایانه، مغازه‌‌های خود را به طور استیجاری در اختیار دارند و به همین دلیل  باتوجه به کسادی بازار از پس مخارج آب و برق هم بر نمی‌آیند.

این فعال بازار افزود: قیمت‌ها در بازار طی چند روز اخیر با افزایش نسبی مواجه شد و بیشتر دستگاه‌های رایانه‌ای رشد قیمت 5 درصد را تجربه کرده‌اند.

ساعد با بیان اینکه تجهیزات رایانه‌ای مدت‌هاست که از سبد خانوار حذف شده است، گفت : در این روز‌ها که با رشد تورم مواجه هستیم ، مردم درتلاشند تا مایحتاج ضروری خود را فراهم کنند و به همین دلیل برای محصولات دیجیتال هزینه چندانی نمی‌کنند و تنها شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که برای امور خود مجبور به خرید کالای دیجیتال می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز