خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تلاش برای راه‌اندازی ‌بورس بین المللی زعفران/ ایران باید تعیین کننده قیمت زعفران در جهان باشد

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۶۸۰

مسئول امور زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی معتقد است کشوری که نزدیک به 90 درصد یک محصول را تولید می‌کند باید تعیین کننده قیمت در جهان باشد که این امر تنها با بورس کالا امکان پذیر است.

رامین اسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، ‌اولین مزیت حضور محصولات کشاورزی در بورس را شفافیت و کشف قیمت واقعی محصولات عنوان کرد و گفت: ابزارهای معاملاتی مختلف بورس کالا مزیت‌های بسیاری برای فعالان این عرصه دارد که در این بین می‌توان به مزیت شفاف سازی قیمت‌ها اشاره کرد. در حال حاضر یکی از عمده مشکلات عرضه زعفران به عنوان کالای گران قیمت محصولات کشاورزی،‌ عدم ثبات در تعیین قیمت محصول بود به نحوی که تولیدکنندگان و صادرگنندگان در تعیین قیمت اتفاق نظر نداشتند که خوشبختانه عرضه زعفران در بورس کالا باعث کشف قیمت حقیقی این محصول شد و کشاورزان و صادرکنندگان استقبال خوبی از آن کردند.

وی یکی از مزیت‌های گواهی سپرده زعفران را اطمینان خریدار از سلامت زعفران عنوان کرد و گفت: زعفران قبل از قرارگیری در تابلوی بورس، از لحاظ کیفی در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا استانداردهای لازم را برای عرضه داشته باشد. این امر کمک بسیاری در ارتقای برند زعفران ایرانی خواهد داشت. همچنین با توجه به اینکه زعفران یک کالای گران قیمت است، قابلیت نگهداری در انبارهای پذیرش شده در بورس کالا را دارد.

مسئول امور زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، بورس را عاملی برای کوتاه شدن دست واسطه گران دانست و گفت: زعفران به عنوان یک کالای استراتژیک نیار به بازار شفاف دارد چراکه واسطه گران باعث شده‌اند این محصول کمتر از قیمت واقعی خریداری شود، ضمن آنکه بورس می‌تواند با افزایش فعالان اقتصادی در این بخش، قیمت زعفران را واقعی کند.

اسمی معتقد است کشوری که نزدیک به 90 درصد یک محصول را تولید می‌کند باید تعیین کننده قیمت در جهان باشد.

وی در ادامه ‌افزود: ایران باید به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران، مرجع تعیین قیمت در عرصه جهانی باشد و این امر تنها با بورس کالا امکان پذیر است.

وی عنوان کرد: یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند تعیین کننده قیمت زعفران در دنیا باشد،‌ بورس کالا است.

مسئول امور زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، ادامه داد: ‌به دنبال این هستم که پس از راه اندازی بورس ملی زعفران، ‌بورس بین المللی زعفران را نیز راه‌اندازی کنیم تا از این طریق ایران مرجعی برای تعیین قیمت زعفران باشد.

وی در خصوص بازار آتی زعفران گفت: یکی از مزایای راه اندازی قرارداد آتی زعفران پیش بینی پذیر کردن بازار است تا به این وسیله نگرانی تولیدکنندگان کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز