خبرگزاری کار ایران

مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی در خرید حمایتی خرمای استعمران خوزستان

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۰۹۸

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از مشارکت این سازمان در خرید حمایتی خرمای استعمران خوزستان خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد با اتمام مهلت خرید حمایتی خرمای استعمران، گزارش نهایی خرید حمایتی این محصول را ارایه کرد و گفت: مهمترین هدف ما حمایت از تولیدکنندگان خرما در استان خوزستان و کاهش بخش ناچیزی از دردها و آلام آنها با وجود خشکسالی، مسئله ریزگردها و مشکلات ناشی از شور شدن آب‌ها و جلوگیری از افت قیمت خرمای استعمران (سعمران، سمبرون، سمبارون) است.

وی با بیان این که رقم استعمران با مشخصات نیمه خشک بودن و پوست ضخیم مختص استان خوزستان است، افزود: این رقم بیش از ۸۰ درصد سطح زیر کشت این استان را شامل می‌شود، به گونه ای که حدود ۷۶ درصد نخیلات استان خوزستان از این گونه خرما هستند و به طور متوسط طی ۱۰ سال گذشته حدود ۴۱ درصد از صادرات خرمای کشور ایران را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان کرد: با دریافت ابلاغیه شماره ۰۲۰/۱۱۹۰۴ مورخ ۲۰ شهریور سال ۹۷ وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر لزوم ورود این سازمان به طرح خرید حمایتی خرمای استعمران خوزستان، کار تهیه و ارسال دستورالعمل اجرایی خرید حمایتی خرمای استعمران توسط این سازمان و ابلاغ آن به استان خوزستان آغاز شد.

به گفته وی، راه‌اندازی و تجهیز ۳ مرکز خرید در شهرستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر از فعالیت‌هایی بود که بلافاصله انجام شد. البته مطالعات مقدماتی کار از ابتدای شهریور ماه آغاز شده بود.

شیرزاد، سنتی بودن ساختار تولید، بالا بودن سن نخلستان‌ها، عدم تغذیه بهینه در نخلستان‌ها، عدم آبیاری مناسب، عدم کارایی روش‌های کنترل خسارات ناشی از شرایط نامناسب، پایین بودن کیفیت محصول، پایین بودن قیمت، ناکارآمدی ساختار موجود بازاریابی و بازار رسانی خرما در بازارهای جهانی، پایین بودن مکانیزاسیون، بالابودن ضایعات، نبود تشکل‌های مناسب جهت سازماندهی تولید و بازاررسانی و فقدان آموزش موثر فنی و تخصصی را از چالش‌های پیش روی صنعت خرما در کشورعنوان کرد.

این مسوول در تشریح فراگرد خرید خرمای استعمران اظهار داشت: با رطوبتی حدود ۱۳ درصد، قیمت خرید خرمای استعمران درجه یک ۲۹ هزار ریال کمک هزینه حمل تا مراکز خرید تعاون روستایی به ازاء هر کیلو ۵۰۰ ریال کمک هزینه ظرف (صندوق) ۲۵۰۰ ریال و در نهایت قیمت نهایی خرید هر کیلوگرم ۳۲ هزار ریال ارزیابی و عملیاتی شد.

وی ادامه داد: قیمت خرید نهایی خرمای استعمران درجه دو ۲۷ هزار و ۵۰۰ ریال و قیمت خرید نهایی خرمای استعمران درجه سه ۲۴ هزار ریال ارزیابی و خریداری شده است.

شیرزاد گفت: با دریافت اصلاحیه ابلاغی مبنی بر کاهش تعداد دانه در هر کیلوگرم؛ تعداد دانه خرما در یک کیلوگرم درجه یک (تا ۲۰۰ دانه)، درجه دو (از ۲۰۱ تا۲۵۰ دانه)، درجه سه (از ۲۵۱ تا ۳۰۰ دانه) عملیات خرید شتاب گرفت. مجموع میزان خرید خالص در مراکز خرید آبادان ۲ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۵۳۹ کیلوگرم، خرمشهر ۲۳۰ هزار و ۸۳۲ کیلوگرم و شادگان یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۱۵۸ کیلوگرم و جمع خرمای خریداری شده به میزان ۴ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۲۹ کیلوگرم به ارزش ۱۱۱ میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۵۱ هزار ریال است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: با اتمام خرید خرمای استعمران، جهت کنترل میکروارگانیسم‌ها و آفات زنده موجود در محصول خریداری شده و ممانعت از فعالیت آنها مطابق عرف محل و رویه مورد قبول سازمان حفظ نباتات کشور نسبت به ضدعفونی کل محصول خریداری شده با گاز متیل بروماید اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: عملیات گازدهی که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند بسیار خطر ناک باشد، توسط شرکت‌های تایید صلاحیت شده و دارای مجوز از سازمان حفظ نباتات انجام می‌شود و قیمت تقریبی گازدهی به ازای هرکیلو خرما معمولا بین ۲ هزار تا ۲۳ هزار ریال است. (میزان رهاسازی گاز تابعی از مقدار و حجم محصول است. به گونه‌ای که هر کیلو گاز متیل‌بروماید برای ۴ تن محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

شیرزاد تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی کمک می‌کند تا مابقی خرمای منطقه نیز از طریق ارسال محموله‌ها به صنایع فرآوری تبدیلی و تکمیلی استعمران مشتمل بر بیسکویت‌سازی، تهیه الکل، نوشابه‌سازی، کیک‌پزی و شیرینی، شیره، ترشی، لواشک، سرکه پرورده، شهد خرما و ... بهای منصفانه قیمت‌ها حفظ شود و البته استعمران بازار خوبی در روسیه و کشورهای حوزه CIS دارد.

وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، راهبری و حمایت طرح توسعه زنجیره ارزش خرما، تصویب سند راهبردی و برنامه اقدام ملی خرمای کشور و اتخاذ راهکارهای لازم برای توسعه صادرات خرما از جمله اقداماتی محسوب می‌شوند که سازمان مرکزی تعاون روستایی به دنبال اجرایی کردن آنها است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز