خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

سرمایه مشروع محدودیت ندارد/ دست اصناف باید باز گذاشته شود/ تعاونی‌ها بسیاری را در کشور خانه‌دار کردند

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۵۲۸

شریعتمداری اظهار داشت: 2 میلیون واحد مسکونی را تعاونی‌ها ساختند که 2 تا 3 درصد به مشکل خورد اما به این دلیل که در تهران واقع شده بود سروصدای بسیاری کرد که برای فعال کردن بخش ساخت و ساز در کشور باید از تعاونی‌ها بهره بگیریم. تعاونی ها باعث شدند که بسیاری از مردم در کشور خانه‌دار شدند و شغل‌های بسیار ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست هم‌اندیشی و تبیین دیدگاه ها و نظرات وزرای پیشنهادی دولت که در اتاق تعاون ایران برگزار شد اظهار کرد: تعاونی تنها یک شکلی از اشکال بنگاهداری نیست. تعاونی محلی، مصرف و مسکن تنها مسئولیت تعاونی‌ها را شامل نمی‌شود بلکه تعاونی به کار گرفتن نیروهای خلاق و فعال در اقتصاد مردمی است.

وی افزود: مردمی سازی اقتصاد که شکل زیبای آن در جهان و ایران به نام تعاونی است در دنیا به آن نگاه ویژه‌ای می‌شود و ما نیز باید به تعاونی توجه کنیم. در اقتصاد جهان اقتصاد خصوصی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و اقتصاد مردمی هم در فرهنگ عامه مردم جا افتاده است.

شریعتمداری با اشاره به سرمایه‌های در اختیار تعاونی‌ها اذعان داشت: سرمایه مشروع محدودیت ندارد و اگر بخش خصوصی به ثروت مشروع هم برسد تردید در آن جایز نیست. بیشترین قدمت تعاونی در فرانسه است که 16.7 درصد سهم تعاونی‌های آن است و نیوزلند به سهم 25 درصد هم رسیده است و ما هم در ایران باید به این میزان برسیم که این سهم مربوط به تعاونی های کوچک، متوسط و بزرگ است مانند تعاونی پسته رفسنجان که از تعاونی‌های انبوه و بزرگ محسوب می‌شوند.

وی در رابطه با برخی تعاونی ها که ارز در گردش را از بین می‌برند خاطرنشان کرد: اگر در هر استان یک تعاونی وجود داشته باشد این شرکت‌های کوچک ساماندهی می‌شوند و ارز به کشور بازمی‌گردد. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که تعاونی‌ها مجهز شوند و برخی از آنها در وزارت جهاد کشاورزی ساماندهی شده مانند تعاونی صیادی و تعاونی روستایی که ظاهر آن کمی با تعاونی‌های دیگر متفاوت است اما آنها هم باید به تعاون بپیوندند تا در یک راستا حرکت کنیم.

وی افزود: آنچه که اصلح  است این که سهم دولت را در بخش خصوصی و مسئولیت‌های آن به صفر برسانیم و به این سمت حرکت کنیم که مسائل مردمی را به خودشان واگذار کنیم. دست اصناف باید باز گذاشته شود و تنها موانع موجود را از سر راهشان برداریم.

شریعتمداری در رابطه با وظیفه وزارت تعاون اظهار داشت: وزارت تعاون تنها وظیفه دارد تسهیلات را برایشان در نظر بگیرد تا مشکل آنها حل شود و بتوانند نقش بالنده‌تری را در دوران تحریم ایفا کنند و مشکلات کشور حل و فصل شود. ما از تاسیس شورای مشترک اتاق‌ها استقبال می‌کنیم تا از مواهب آن برخوردار شویم و این بخش می‌تواند در بالندگی تعاونی‌های ایران موثر باشد.

وی با اشاره به تعاونی اعتبار گفت:‌مسئله تعاونی اعتبار در آغاز مسئله خوبی بود که باعث تجمیع منابع تعاونی‌ها می‌شد و باید به درستی به آن پرداخته شود تا لطماتی که خورده را جبران کنیم و ضمن نظارت بر فعالیت کار آن را مجدداً راه بیندازیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با واحدهای مسکونی تعاونی‌‌ساز عنوان کرد: 2 میلیون واحد مسکونی را تعاونی‌ها ساختند که 2 تا 3 درصد به مشکل خورد اما به این دلیل که در تهران واقع شده بود سروصدای بسیاری کرد که برای فعال کردن بخش ساخت و ساز در کشور باید از تعاونی‌ها بهره بگیریم. تعاونی ها باعث شدند که بسیاری از مردم در کشور خانه‌دار شدند و شغل‌های بسیار ایجاد شد.

شریعتمداری در پایان گفت:‌ در حوزه توسعه فعالیت‌های خارج از کشور تعاونی‌ها باید کارهای مثبتی انجام شود و این بخش هم توسعه داده شود.

اصناف و اتاق سد راه شما نیستند؛ از آنها کمک بگیرید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، دلخوش رئیس کمیسیون تعاون مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی تبیین دیدگاه‌ها و نظرات وزارت پیشنهادی دولت که در اتاق تعاون ایران برگزار شد، اظهار کرد: وزارت تعاون آن زمان که تشکیل شده بود نیازهای تعاون را نتوانست برطرف کند. باید افراد توانمندی بر سر کار بیایند که حرف تعاونی‌ها را متوجه شوند.

وی افزود: آقای شریتعمداری در اوضاع ارز و سکه به یک مشکل بزرگ برخورد و من از ایشان خواهش می‌کنم از مجلسی‌ها کمک بخواهند و ما حتماً به آنها کمک خواهیم کرد. وزارت تعاون اگر از مجلس کمک بخواهد و تمام بخش‌ها به او کمک کند می‌تواند مشکلات را از سر راه بردارد. مجلس در کنار دولت است و ما کمک خواهیم کرد.

دلخوش با اشاره به اقدامات شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: آقای شریعتمداری در بخش صنعت هم بسیار خوب عمل کرد و بسیاری از مشکلات را از پیش رو برداشت. مشکلات بسیاری وجود داشت که ایشان در آن دخیل نبود و مسئولیتی نداشت.

وی ادامه داد: اصناف و اتاق سد راه شما نیستند و باید از آنها کمک بگیرید. بخش تعاون و اصناف برای حمایت از شما پیشتاز شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز