خبرگزاری کار ایران

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدید پذیر اتاق بازرگانی ایران:

برق حرارتی و تجدیدپذیر در ایران گران‌تر از دیگر کشورها است

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۶۳۹

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مقایسه قیمت تمام شده تولید برق در ایران با سایر کشورها، بدون در نظرگرفتن عوارض گمرکی، نرخ سود و زمان تسهیلات بانکی و هزینه‌های تامین منابع مالی، امکان بیمه‌های اعتباری، در ایران با سایر کشورها مقایسه درستی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد امین زنگنه، عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و فعال بخش خصوصی در نشستی خبری گفت: در کشور تایلند، برق به قیمت 3 سنت  از نیروگاه‌ها خریداری می‌شود و به قیمت 7 الی 13 سنت به مردم فروخته می‌شود.

وی در توضیح گران‌تر بودن تولید برق ایران در مقایسه با کشور تایلند بیان کرد: در بدو ورود تجهیزات به کشور، به تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی 20 درصد عوارض گمرکی تعلق می‌گیرد و برای نیروگاه‌های حرارتی نیز تعرفه 15 درصدی تعلق می‌گیرد، در صورتی که تایلند تعرفه‌ای برای ورود این تجهزات در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین تولید برق در ایران، در ابتدا بین 15 تا 20 درصد، بسته به نوع تکنولوژی، هزینه اولیه بالاتری خواهد شد، که موجب می‌شود که نتوان انتظار داشت قیمت برق در ایران هم سه سنت خریداری شود.

وی افزود:  نکته بعدی این است که در ایران، بانک‌ها تسهیلات با سود 15 درصدی به سرمایه گذاری اختصاص می‌دهند، بانک‌های ایران به طرح‌هایی که کمتر از 15 تا 20% سودآوری داشته باشند، تسهیلات نمی‌دهند. به بیانی دیگر عدد IRR محاسبه شده به منظور تاسیس نیروگاه‌ها  باید حداقل20 درصد باشد تا از سوی بانک قابل پذیرش باشد. در صورتی که در تایلند اولا این مقدار سود بانکی عرف نیست و ثانیا ریسک سرمایه گذاری در آن بالا نیست و در نتیجه سرمایه با هزینه مالی کمتری تامین می‌شود.

وی یادآور شد: حال واقعیت‌ها را کنار هم بگذاریم، نرخ ارزی که به ما داده می‌شود برای تامین تجهیزات در حدود 10 هزار تومان است ، 15 تا 20 درصد هم تعرفه گمرکی تجهیزات خواهد بود و هزینه تامین منابع مالی بانکی نیز زیر 20 درصد مورد قبول نیست. از طرف دیگر، بیمه هم طرح‌های این چنینی را بیمه اعتباری نمی‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین صنعت برق کشور نیز می‌تواند همانند تایلند با 3 سنت به تولید برق بپردازد اما به شرط آنکه؛  ارز دولتی به آن تعلق گیرد؛ تعرفه‌های گمرکی  برداشته شود؛ نظام بانکی کشور مجبور شود تا وام‌های طولانی مدت با نرخ بهره پایین به این صنعت اختصاص بدهد؛امکان بیمه اعتباری طرح‌های تولید برق فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز