خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

سالانه دو میلیون دام به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود/ دامداران محلی به جای دامداری کولبری می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۰۲۶

حجتی اظهار داشت: دامداری سنتی ما در کشور رو به کاهش است و دامداران محلی به جای چرای دام در مراتع کولبری می‌کنند. دشت‌هایی که برای چرای دام در کشور وجود دارد به خاطر نبود دام خشک شده و آتش می‌‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران در جمع فعالان بخش‌های اقتصادی اظهار کرد: در رابطه با تصمیم‌گیری‌ها لزوما هر آنچه می‌گذرد و هر آنچه تصویب می‌شود نظر قطعی ما نیست، هر چند که در آن مشارکت داشته باشیم. زمانی که قانون و حکمی صادر می‌شود ما وظیفه داریم در چارچوب آن قدم برداریم و نمی‌توانیم  در مقابل آن ایستادگی کنیم.

وی افزود: ما در شرایط خاصی هستیم و شرایط پایداری در اقتصاد نداریم. با این روند اقتصادی که وجود دارد بسیاری از انتظارات ما و فعالان اقتصادی در زمینه دورنما و افقی که مدنظر داریم با اختلال مواجه خواهد شد. ما دوره سختی را پشت سر می‌گذاریم و سازوکارهای حکومتی هم در چند ماه اخیر تغییر کرده است. ما باید سعی کنیم سازگاری داشته باشیم تا این مشکلات را پشت سر بگذاریم، نابسامانی‌های بسیاری از خارج از ایران ایجاد شد اما ما امیدواریم بتوانیم با مقاومت این شرایط را پشت سر بگذاریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت موضوع آب در کشور و در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: در بحث مربوط به آب گفته شده قیمت آب برای کاشت پسته در کرمان سه دلار است کجای دنیا آب سه دلاری را برای کشاورزی مصرف می‌کنند در دنیا بیشترین آب شیرین برای کشاورزی مصرف می‌شود اما کشاورز ایرانی بیش از همه دنیا قدر آب را می‌داند.

وی افزود: ما روشی را در برداشت از سفره‌های آبی باید به کار بگیریم که تعادل‌بخشی را در این زمینه داشته باشیم. متاسفانه ما برداشت بی‌رویه داریم که باعث عدم پایداری و کم‌آبی می‌شود.

حجتی در ادامه تصریح کرد: ما حدود 610 دشت داریم که باید به آن توجه شود، ما باید تعادل‌بخشی را در عمل محقق کنیم و با روش بهره‌وری از آب، سالانه 30 درصد از مصرف آب را کاهش داده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش کشاورزی گفت: در سال 96 حدود 9 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شد و در بسیاری از محصولات مانند شکر و گندم افزایش تولید داشتیم. یک میلیون تن افزایش تولید در گندم داشتیم و کلزا امسال 360 هزار تن تولید شد. همچنین شکر به دو میلیون تن رسید.

وی افزود: ما در دنیا یک سوم  متوسط بارش‌های جهانی را داریم اما 90 درصد تولید محصولات کشاوزری ما آبی است و تنها 10 درصد دیم است. ما باید به پایداری منابع آب توجه کنیم اما این مساله که چون آب کم داریم باید گرانتر شود صحیح نیست.

حجتی با اشاره به واردات آب مجازی تصریح کرد: واردات آب مجازی در دستور کار دولت بوده و هست. ذرت علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود اما ذرت دانه‌ای که خوراک دام است از خارج وارد می‌شود و نظر دولت هم بر این است که همین ذرت وارداتی در چارچوب کشت فراسرزمینی انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تخصیص ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی تشریح کرد: در بحث ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی هم اقتصاددان و هم صاحبنظران نقطه‌نظرهای مختلفی داشتند که البته گرفتاری‌هایی را هم به وجود آورده است. قرار شد ارز برای کالاهای اساسی هم نیمایی باشد که تصویب هم شد اما من آن را به مصلحت نمی‌بینم.

وی افزود: مرغ در بازارهای جهانی به صورت منجمد بر روی کشتی حدود 2 دلار است و اگر با ارز نیمایی وارد شود قیمت آن سرسام‌آور می‌شود. نرخ ارز، قیمت مرغ را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. ارز 30 درصد افزایش قیمت داشته و بر روی کالاها هم موثر بوده است. قیمت جو امروز 240 دلار است در حالی که سال گذشته 190 دلار بوده است، به همین دلیل ما قبول نکرده‌ایم که با ارز نیمایی محصولات وارد شود.

حجتی با اشاره به پیمان‌سپاری ارزی گفت: در خصوص پیمان‌سپاری ارزی من مسئولیت مستقیمی ندارم؛ کشور به ارز نیاز دارد و تقاضا برای ارز بالا است و اگر ارز صادراتی جوابگو نباشد با کمبود ارز مواجه شویم پس نمی‌توان جلوی پیمان‌سپاری ارزی و بازگشت ارز را گرفت.

وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده ارزی ندارد این شرایط توسط بدخواهان ملت و دولت از بیرون بر دولت تحمیل شده است بانک مرکزی اعلام کرده تقاضایی که برای ارز نیمایی وجود دارد به آن نمی‌تواند پاسخگو باشد.

حجتی در رابطه با صادرات و جلوگیری از آن گفت: در خصوص صادرات و جلوگیری از آن همیشه در هیئت دولت درخواست کردم که جلوی تنش‌ها را بگیرند تا این جهش‌های ارزی صورت نگیرد، جلوی صادرات مرغ گرفته شده است در حالی که ماهی 200 هزار تن تولید داریم، ما پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و امیدواریم مشکل صادراتی آن حل شود.

وی افزود: ما پنج میلیون تن گوجه تولید می‌کنیم که در حدود سه ماه یک میلیون تن گوجه و رب گوجه صادر شد که به عکلس‌العمل نیاز داشت هر چند عکس‌العمل خوبی نبود. عده‌ای به خاطر ممنوعیت صادرات آسیب دیدند اما اگر تصمیم‌ دیگری هم گرفته می‌شد. عده‌ دیگری آسیب می‌دیدند.

حجتی با اشاره به اینکه گوشت قرمز و دام سبک در دنیا 9.5 میلیون تن تولید می‌شود اذعان داشت: ما پیش از این بیشترین جمعیت دامی را در منطقه داشتیم اما در حال حاضر این رقم کاهش یافته است. میزان مصرف گوشت قرمز در کشور 900 هزار تن است و ما بیشتر از متوسط تولید کشور تقاضا داریم. طبع مردم ما به گوشت منجمد نیست و در حال حاضر گوشت گرم استرالیایی به کشور وارد می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با قاچاق دام از کشور گفت: در حال حاضر دو میلیون دام از کشور قاچاق می‌شود که سرمایه ملی است و این سرمایه از غرب، شمال غرب و از بخش جنوب کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس برده می‌شود.

وی با اشاره به قاچاق زعفران تشریح کرد: زعفران ما به افغانستان قاچاق می‌شود و از آنجا صادر می‌شود تصور آن هم وحشتناک است اما واقعیت دارد و بسترهای آن مهیا است. ما باید به دنبال راهی برای جلوگیری از آن باشیم.

حجتی در ادامه بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای دام‌های زودبازده و بهره‌وری از دام‌های صنعتی در دستور کار قرار دارد دامداری‌های سنتی ما رو به کاهش هستند و دامداران محلی به جای چرای دام در مراتع کولبری می‌کنند. دشت‌هایی که برای چرای دام وجود د ارد به خاطر نبود دام، خشک شده و آتش می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان و تدابیر وزارت کشاورزی خاطرنشان کرد: ما در دامپزشکی تغییر رویه دادیم تا در صنعت مرغ تخم‌گذار دیگر مشکلی که در سال قبل رخ داد پیش نیاید اما برخی می‌گویند ما جلوی واردات واکسن را گرفته‌ایم که من این موضوع را تکذیب می‌کنم. اولویت واردات ما در رابطه با واکسن بیشتر از سایر محصولات کشاورزی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز