خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی در مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مخابرات:

مشکلات صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بیرون به این عرصه تحمیل می‌شود/ به دلیل نوسانات ارزی مشکل نقدینگی داریم/در حوزه ارتباطات گرانی چندانی نداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۷۰۱

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما در صنعت ارتباطات و مخابرات شاهد رونق هستیم، گفت: بیشترین مشکلات از دستگاه‌های دیگر به این عرصه تحمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مخابرات، تلکام ۲۰۱۸ اظهار کرد: ما همه در این نمایشگاه جمع شده‌ایم تا دستاوردها و مسیر تازه این صنعت را در پیش رو ترسیم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در عصری که خشونت در دنیا در حال گسترش است و در بخش‌های مختلف دنیا اخباری از زورگویی شنیده می‌شود، آنچه امروز اهمیت می‌یابد، توسعه معرفت است.

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای مهم توسعه معرفت، ارتباطات است، اظهار کرد: ارتباطات می‌تواند توسعه معرفت را سرعت بخشد و آرامش و صلح را برای جهان به ارمغان آورد.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه امروز همه شهرهای ما با تلاش فعالان عرصه ارتباطات به نسل 3 و 4 اینترنت همراه متصل شده‌اند گفت: همچنین ظرفیت 35 درصدی اتصال روستاهای ما به پهباند، به بالای 50 درصد رسیده است و مجموع این امور باعث شده کسب و کارهای نوپای مبتنی بر محتوا رشد خوبی داشته باشند.

136 هزار دانش‌آموز کلاس اولی بازمانده از تحصیل، به تحصیل فراخوانده شدند

وی با اشاره به جلسه‌ای که دیروز با معاون وزیر رفاه داشته است گفت: در این جلسه خبری مسرت‌بار به من داده‌اند؛ 136 هزار دانش‌آموز کلاس اولی که از تحصیل باز مانده‌اند به وسیله دولت هوشمند به تحصیل فراخوانده شدند. عمده این بچه‌ها وضعیت مالی مناسبی نداشتند و دولت به سراغ آنها رفت، چه دستاوردی در وزارت ارتباطات می‌تواند شیرین‌تر از این باشد.

وی تاکید کرد: شفافیت بخشی از دستاوردهای دولت هوشمند است که بر پایه نظام فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: ما در کشور با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم که باید با ظرفیت‌های فناوری‌ اطلاعات آنها را حل کنیم، بهره‌وری یکی از این موارد است. همچنین کمبود منابع یکی دیگر از مشکلات جدی دولت و حاکمیت است. کمبود منابع و افزایش بهره‌وری قابل مدیریت هستند و توسعه فناوری می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه امروز در عرصه کشاورزی و منابع آبی دچار مشکل هستیم عنوان کرد: وقتی نزولات آسمانی کاهش یافت، مدیریت منابع آبی اهمیت می‌یابد. چه چیزی بیشتر از اینترنت بهره‌وری در این عرصه را بالا ببرد؟

وی با اشاره به اینکه در موضوع انرژی، پزشکی و مدیریت شهری نیز کشور دچار مشکل است گفت: شنبه روز تهران است؛ تهرانی که مشکلاتی مثل آلودگی و ترافیک دارد. چه چیزی به جز فناوری اطلاعات می‌تواند به ایجاد تهرانی پرنشاط‌تر کمک کند.

آذری‌جهرمی اضافه کرد: توسعه صنعت فناوری یک شمع است که مسیر را روشن می‌کند اما دستاوردهای آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و خاطرات نیک از ما به جا می‌گذارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ظرفیت جوانان ما بسیار خوب است و اثرات آن را در نمایشگاه شاهد هستیم بیان کرد: امروز از 26 دستاورد بومی داخلی که مبتنی بر دانش جوانان‌مان است رونمایی می‌کنیم و این رونمایی سبب می‌شود کاربری اینها رشد و گسترش بیشتری یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرچه در حوزه اینترنت موبایل توانمند بوده‌ایم در حوزه اینترنت ثابت نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم. سال گذشته از این مسئله صحبت کردیم که باید به 2 میلیون پورت پرسرعت برسیم اما متاسفانه نتوانستیم به این هدف‌گذاری برسیم. شبکه ثابت ما در حال درگردیسی است و این بازار بزرگی است که پیش‌رو ما است.

به 2 میلیون پورت پرسرعت که هدفگذاری کرده بودیم، نرسیدیم

آذری‌جهرمی اضافه کرد:‌ تلاش شد تا شرکت‌های ما در حوزه بورس وارد شوند، اما موفق نشدند همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز در شرایط تحریم چندان شدنی نیست، اما تمایل شرکت‌ها برای ادغام در یکدیگر و تجمیع سرمایه‌ها بیشتر شده و ما به عنوان وزارت ارتباطات تصمیماتی اتخاذ خواهیم کرد که بتوانیم در سال پیش‌رو به 2 میلیون پورت هدفگذاری شده برسیم.

وی با بیان اینکه باید در کشور بیش از 400 هزار کیلومتر فیبر نوری داشته باشیم گفت: تولیدکنندگان ما کشور را از خدمات و تجهیزات نوری بی‌نیاز کرده‌اند.

آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه سال گذشته تفاهم کردیم MTNها باید 5 درصد بازار را بگیرند اظهار کرد: متاسفانه در این حوزه هم نتوانستیم به هدف خود برسیم و انتظار داریم در سال پیش رو به 5 درصد  هدف‌گذاری  برسیم، ما به سایر اهداف خود دست یافته‌ایم اما به این دو هدف یاد شده نرسیده‌ایم.

وزارت ارتباطات حفاظت الکترونیکی جنگل‌های گلستان را در مقابل آتش‌سوزی برعهده گرفته

وزیر ارتباطات در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به فعالیت وزارت ارتباطات در سایر حوزه‌ها عنوان کرد: این وزارتخانه با همکاری سازمان محیط زیست، حفاظت الکترونیکی جنگل‌های گلستان در مقابل آتش‌سوزی را به عهده گرفته و تامین اعتبارات آن را نیز تقبل کرده است. همچنین ما ترویج فناوری اطلاعات در حوزه محیط زیست را نیز هدفگذاری کرده‌ایم و تلاش داریم حداقل کشاورزی یک استان کشور را هوشمند سازیم.

وی افزود: در تفاهمی که بین وزارت ارتباطات و صنعت برق داشتیم قرار شد در صنعت برق رشد IOT یا اینترنت اشیا را داشته باشیم.

آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه علی‌رغم برخی بخش‌های کشور که رکود را تجربه کرده‌اند ما در حوزه ارتباطات در چند سال اخیر رونق داشته‌ایم گفت: البته ما به دلیل نوسانات ارزی مشکل نقدینگی داریم.

وی ادامه داد: هزینه واگذاری پهنای باند به اپراتورها را 20 درصد کاهش داده‌ایم و جلسه مفصلی برای مدیریت هزینه‌های داخلی این شرکت‌ها برگزار کردیم اما این شرکت‌ها همچنان مشکل نقدینگی دارند و  باید هزینه‌های تبلیغاتی خود را کاهش دهند تا مشکل‌شان تا حدی برطرف شود. مدل رفتاری اپراتورها در چارچوب قوانین رعایت شده و این شرکت‌ها تلاش کرده‌اند با بسته‌های بلندمدت مقداری از نقدینگی خود را تامین کنند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: بسیاری از کالاها در کشور گران شده‌اند و نرخ ارز روی آنها تاثیر جدی داشت اما ما در حوزه ارتباطات افزایش چندانی نداشته‌ایم. مجموع افزایش تعرفه‌های اعمال شده 6 یا 7 درصد روی درآمدهای اپراتورهای تاثیر داشته است.

آذری‌جهرمی با اشاره به فشارهای خارج از اکوسیستم ارتباطات به این حوزه گفت: ما اعتقاد داریم همواره نرخ ارتباطات در سال باید کاهش یابد و استراتژی ما کاهش نرخ است اما از خارج از سازمان مسائلی به ما تحمیل می‌شود که یکی از آنها ممنوعیت اخذ هزینه آبونمان و دیگری حکم دیوان عدالت اداری در رابطه با کارگزاران روستایی است. البته ما به این فشارها اعتراض داریم که البته قانون و لازم‌الاجرا است. همچنین صنعت ما رونق دارد و مشکلی با آن نداریم اما از خارج از وزارتخانه مسائلی به ما تحمیل می‌شود که مطلوب ما نیست.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال 98 پوشش روستایی به 80 درصد برسد گفت:‌ استقرار خدمات الکترونیک در مراسم کشور نیز یکی دیگر از هدف‌گذاری‌هایی است که باید به آن برسیم. همچنین در مورد مسیر ریلی تفاهمی بین همراه اول و شرکت راه‌آهن امضا خواهد شد تا مسیرهای پرتردد راه‌آهن تا شهریور 98 تحت پوشش قرار گیرند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز