خبرگزاری کار ایران

توسعه محلی در کشور مغفول مانده است / نگه داشتن جمعیت‌ها در حاشیه، استثمار قرن معاصر است

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۷۰۹

کارشناس اقتصادی توسعه گفت: امروزه ستم و استثمار به اشکال مختلف در کشور رخ می‌دهد که در حاشیه نگه داشتن جمعیت‌ها و دور نگه داشتن مردم از تصمیم‌گیری از انواع این نوع استثمار در قرون جدید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بایزید مردوخی کارشناس اقتصاد توسعه در نشست اقتصاددان‌ها در اتاق بازرگانی اظهار کرد: تمام استان‌های مرزی کشور به جز تعدادی از استان‌ها که از پیش توسعه یافته بودند با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. من به جرات می‌گویم تقسیمات کشوری چه آن زمان که ولایات بودند و چه الان که 31 واحد استانی داریم هرگز در نظام تدبیر منطقه‌ای توسعه مطرح نبود.

وی افزود: اگر مسوولانی مانند استانداران کاری از پیش برده باشند شخصا به این موضوع پرداخته‌اند. این مشکل همواره وجود دارد به این دلیل که نظام تدبیر که بر مدیریت استان‌ها حاکم است، اساس توسعه‌ای ندارد.

مردوخی در ادامه تصریح کرد: برای هر موضوعی ده‌ها و صدها مدرک نیاز داریم انواع دستگاه‌ها که قدرت تام دارند برای موافقت با طرح‌ها همکاری نمی‌کنند در چنین سیستم ا داری امکان توسعه وجود ندارد.

وی افزود: یکی از استانداران برای من تعریف کرد یک سرمایه‌گذار محلی که از آلمان به ایران برگشته بود قصد تاسیس کارخانه‌ای در یکی از استان‌ها را داشت و تکنولوژی کارخانه را هم خودش تامین می‌کرد اما کارش به خاطر عدم تعبیه سرویس بهداشتی چهار ماه به تعویق افتاده بود و محیط زیست اجازه تاسیس کارخانه را به این دلیل نمی‌داد. از این نوع مشکلات فراوان است. استاندار ایلام برای توسعه اجتماعی و فرهنگی این استان بسیار تلاش کرده است؛ آن هم در استانی که از لحاظ مرزی اهمیت فراوانی برای کشور دارد.

این کارشناس حوزه توسعه اذعان داشت: من بارها ادعا کردم مامورینی که به استان‌ها اعزام می‌شوند قرار نیست توسعه به وجود بیاورند. متاسفانه این وضعیت به ما به ارث رسیده است و کاری در برابر آن نکرده‌ایم.

مردوخی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ تلاشی برای توسعه در سطح محلی انجام نشده خاطرنشان کرد: فرآیند توسعه باید در سطح محلی شکل گیرد. ما تمام برنامه‌ها، قوانین و سندهای ملی را در سطح ملی و کشوری برنامه‌ریزی می‌کنیم و هنوز در سطح محلی به آن توسعه لازم نرسیده‌ایم. توسعه ناگزیر باید در سطح محلی ادامه پیدا کند و به مردم هر منطقه اجازه حضور و مشارکت فعال در تصمیم‌گیری برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها داده شود.

وی افزود: متاسفانه ما مردم محلی را موضوع توسعه می‌شناسیم و آنها را به عنوان عامل توسعه در نظر نمی‌گیریم. ما یک شورای برنامه‌ریزی و توسعه در استان‌ها داریم اما تنها مشکلات اداری در آن مطرح می‌شود. باید چاره‌ای بیندیشیم تا نهادهای مردمی در هدف‌گذاری و اولویت‌گذاری توسعه مشارکت کنند.

مردوخی گفت: می‌توانیم از مردم هر استان بخواهیم حداقل سه اولویت خود را مطرح کنند تا به آنها بپردازیم. تصمیم‌گیری برای توسعه ورزش و کشاورزی در سطح ملی گرفته می‌شود و تصادفی به این استان‌ها پخش می‌شود.

این کارشناس توسعه با اشاره به شیوه‌های استثمار نوین تشریح کرد: امروزه ستم و استثمار به اشکال مختلف در کشور رخ می‌دهد که در حاشیه نگه داشتن جمعیت‌ها و دور نگه د اشتن مردم از تصمیم‌گیری‌ها و مشارکت‌ها امنیت اجتماعی را خدشه‌دار می‌کند. قرون 18 و 19 استثمار قابل رویت و سنجش بود یا با استفاده از شاخص‌های تعدادی نیروی کار ساعات کار و سختی کار سنجیده می‌شد اما امروز با کنار گذاشته شدن‌ها استثمار می‌شود که متغیرهای آن طرد شدن، تبعیض و تنها شدن است.

وی افزود: اجزای تشیکل دهنده هر کشور بر حسب اقلیت تقسیم‌بندی شوند استثمار محسوب می‌شود؛ نقدینگی در استان‌ها بوده اما در اولویت‌ها خرج نشده است. برج‌های بسیاری در اطراف این استان‌ها ساخته شده که نظارت و مجوز آن کمترین سختی را دارد و در جهت تامین نیازهای مسکن مردم هم نبوده است.

مردوخی تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی طبق اصل 19 و 20 مردم ایران از هر قوم و قبیله از حقوق مساوی برخوردارند. با چنین قانون اساسی که همه به آن استناد می‌کنند تاکنون کاری در این رابطه انجام نشده است. توسعه ایلام و استان‌های مشابه  باید از همین امروز شروع شود.

وی گفت: ما تاکنون از هیچ استانی در خصوص اولویت‌های آن استان سوال نکرده‌ایم. اکنون که آمایش سرزمین در حال شکل‌گیری است امیدواریم به توسعه محلی هم توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز