خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان :

قیمت خودروی خارجی در بازار بر مبنای دلار 12 هزار تومان است

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۵۷۶

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو گفت: بارها اعلام کردیم که واردکنندگان خودرو با استفاده از سرمایه‌های ارزی که خارج از کشور دارند بدون انتقال ارز می‌توانند نیاز کشور به خودروی وارداتی را تامین کنند و دولت نیز درآمد خود را داشته باشد اما متاسفانه تا به امروز این اتفاق صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز در نشست خبری رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو و دیگر اعضا در خصوص حاشیه‌ها و صحبت‌هایی که در بخش واردات خودرو صورت گرفته و منجر به بازداشت و احضار چندین نفر شده است گفت: ما خوشحال هستیم که اینجا اعلام کنیم که اولین هشدار در زمینه تخلف در ثبت و سفارش خودرو و واردات غیرقانونی این کالا از سوی این انجمن داده شد.

وی ادامه داد: به گواه شما اصحاب رسانه این ما بودیم که با شجاعت تمام اعلام کردیم که امکان دارد در زیرمجموعه‌های این انجمن و برخی اعضای آن تخلف صورت گرفته باشد در واقع با دست‌های خودمان، خودمان را کفن کردیم. این موضوع شاید در هیچ کجا وجود نداشته باشد اما ما طرفدار شفافیت هستیم و بر همین اساس از دستگاه‌های نظارتی خواستیم که در این خصوص ورود کنند.

مرشد سلوک ادامه داد: البته تاوان این شفافیت را نیز دادیم و امروز حملات زیادی به این بهانه به وارد کنندگان خودرو انجام می‌شود.

وی سپس با اشاره به برخی آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار و گمرک کشور گفت: از سال 93 تا سال 96 ، 298 هزار خودرو وارد کشور شده‌اند یعنی به طور متوسط سالیانه 70 هزار خودرو که برای این واردات در مجموع 6 میلیارد و 261 میلیون دلار ارز خارج شده است یعنی به طور متوسط هر خودرو 21 هزار دلار یعنی ما سالی 1.5 میلیارد دلار خودرو نیاز داریم. این آ‌مار در حالی است که در چند روز گذشته شاهد اظهارنظرها و آ‌مارهای عجیب و غریبی از سوی برخی از مسئولین بودیم که متاسفانه همین اطلاعات غلط در آینده مبنای تصمیمات می‌شود. من به طور قطع می‌گویم تصمیماتی که سال گذشته مجلس در حوزه واردات خودرو گرفت ناشی از همین آمارهای غلط بود.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر 25 هزار شغل در بخش واردات داریم و به ازای واردات هر سه خودرو یک شغل ایجاد می‌شود این در حالی است که واردکنندگان خودرو بایستی 60 درصد مالیات بدهند اما بقیه واردکنندگان 25 درصد که این ظلم بزرگی به فعالین خودروهای خارجی است.

وی ادامه داد: بار اسقاط خودروهای فرسوده بر دوش واردکننده است و در سال نزدیک 140 هزار خودرو توسط وارکنندگان از مدار خارج می‌شود که اکنون با ممنوعیت واردات خودرو این عدد به صفر رسیده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو افزود: بعد از اعلام تک نرخی شدن ارز دولت اعلام کرد همه واردکندگان می‌توانند ارز دریافت کنند و مطابق آمار منتشر شده واردکنندگان خودرو تنها 15 درصد است. ارز تخصیص یافته را در این مدت برای واردات دریافت کرده است.

وی در خصوص درآمدهای دولت از واردات خودرو گفت: با احتساب تمامی هزینه‌ها دولت بر روی هر خودرو 130 تا 150 درصد تعرفه وضع می‌کند این یعنی درآمد دولت سالی متوسط 10 هزار و 500 میلیارد تومان است رقمی معادل 25 درصد یارانه‌های پرداختی که حال دولت خود را از این درآمد محدود کرده است این در حالی است که ما بارها اعلام کردیم که واردکنندگان خودرو با استفاده از سرمایه‌های ارزی که خارج از کشور دارند بدون انتقال ارز می‌توانند نیاز کشور به خودروی وارداتی را تامین کنند و دولت نیز درآمد خود را داشته باشد اما متاسفانه تا به امروز این اتفاق صورت نگرفته است و ما شاهد ایجاد حباب در بازار خودروهای وارداتی هستیم به طوری که اگر بخواهیم محاسبه کنیم امروز برخی خودروها بر مبنای دلار 12 هزار تومانی به فروش می‌رسند.

وی تصریح کرد: تنها با اجازه ثبت سفارش و آزاد کردن واردات خودرو با ارز آزاد می‌توان این حباب را از بین برد و جلوی تضییع حقوق مصرف کننده را گرفت.

مرشد سلوک در خصوص نحوه فروش خودروهای وارداتی گفت: وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کننده با استفاده از وین نامبر و شماره شاسی به صورت مورد به مورد خودروها را تحت نظر داشت و حتی قراردادهای ما با مشتریان را نیز در اختیار دارند و تمام آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند او اگر کوچکترین تخلفی باشد پرونده را بلافاصله به تعزیرات ارائه می‌دهند پس در واقع جای هر گونه غش در معامله نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز