خبرگزاری کار ایران

عربستان به راحتی نمی‌تواند جای پتروشیمی ایران را بگیرد / هجوم دلال‌های پتروشیمی به بورس / نیما شفاف شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۰۷۶

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: شرکت‌هایی که سال گذشته هیچ خریدی نداشتند امسال به بورس هجوم آورده‌اند این باید کنترل شود و دلال‌ها از این معاملات خارج شوند چرا اجازه داده می‌شود بتوانند کالاها را به صورت قاچاق صادر کنند و بازار صادراتی را از افعانسان عراق و ترکیه به هم بریزند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احمد مهدوی در نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این مقطع حساس که جنگ ا قتصادی تمام عیار دشمن علیه ملت ایران شروع شده امیدواریم بتوانیم تدابیری بیاندیشیم که بتوانیم از این گردنه عبور کرده و وضعیت اقتصادی به جایگاهی که باید برگردد.

وی افزود: در این جنگ اقتصادی باید با تمام توان و اندیشه وارد مبارزه شویم تا بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

عربستان به راحتی نمی‌تواند جای پتروشیمی ایران را بگیرد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: در این مقطع بیشتر بحث تحریم انرژی و زیرساخت اقتصاد کشور است. آنها نفت را رصد می‌کنند و با توجه به اینکه فقط آمریکا تخطی کرده و از معاهده برجام خارج شده باید امیدوار باشیم که تحریم‌ها مثل قبل نیست مثلا در مورد پتروشیمی اوضاع مثل گذشته نیست چینی‌ها گفته‌اند که نفت ایران را می‌خرند اما قول دادند که در مورد پتروشیمی عربستان را جایگزین ایران کنند امابا توجه به اینکه شش میلیارد دلار از صادرات ما به چین است این جایگزینی کار آسانی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی می‌تواند نیازهای ارزی کشور را تامین کند، تصریح کرد: در این شرایط باید از طرح مباحث غیرکارشناسی و جوسازی جلوگیری شود مثلا هدف از سیاست ارزی این نبود که هزینه تولید بالا برود.

مهدوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت پتروشیمی در سه مورد ارزی دچار ضربه‌های اقتصادی شده یکی اینکه ما محصولات‌مان را در بورس با ارز نرخ روز فروخته‌ایم اما اکنون باید با دلار 4200 آن را عرضه کنیم و این در حالی است که دلالی در بورس ادامه دارد. موضوع دوم اینکه ارز ما به صورت آزاد و با مزایده به صرافی‌ها فروخته می‌شود اما اکنون باید آن را در سامانه نیما بفروشیم. مسئله سوم اینکه قیمت خوراک نیز به قبل برگشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از تاریخ 22 فروردین امسال کالایمان را با ارز 4200 فروخته‌ایم، یادآور شد: این صنعت متعلق به ملت ایران است چرا که از امکانات این کشور استفاده شده تا تولید صورت گیرد بنابراین باید در بحران‌ها به کشور کمک کنند. اما می‌بینیم که محصولی مثل  پت را که ما با نرخ 6800 تومان می‌فروشیم و صادراتی نیز در این زمینه نداریم ولی اکنون با نرخ 12 تا 16 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود و یا شاهدیم که نیاز محصولات پلیمری در کشور سه برابر شده است. کسانی که هیچ وقت سمت بورس نمی‌آمدند اکنون دائما در بورس رفت و آمد کرده و خرید می‌کنند و نمی‌گذارند محصولات به دست مصرف کننده واقعی و صنایع پایین دستی برسد در مقابل می‌بینیم که عده‌ای این گونه مطرح می‌کنند که پتروشیمی‌ها صنایع پایین دستی را دور می‌زنند.

از 15 اردیبهشت تا امروز یک میلیارد و 250 میلیون دلار ارز 4 هزار دو 200 تومانی به نیما دادیم

مهدوی با بیان اینکه بحث فروش ارز از ابتدای سال جاری در سه مقطع زمانی انجام شده گفت: مقطع اول از تاریخ اول فروردین تا 20 فروردین 97 و دوره قبل از سیاست‌های ارزی بوده، از تاریخ 21 فروردین تا 15 اردیبهشت نیز راه‌اندازی سامانه ازری را داشتیم و از 15 اردیبهشت تا امروز نیز سامانه ارزی اجرا شده است. ما در دوره اول که هنوز سیاست‌های ارزی اعمال نشده بود 260 میلیون دلار ارز وارد کشور کردیم، در مقطع دوم زمانی که سیاست ارزی اعلام شد ولی سامانه نیما نبود 250 میلیون دلار با نرخ 4200 تومانی عرضه کردیم و از آن زمان تا 31 خرداد نیز یک میلیارد و 250 میلیون دلار به سامانه نیما دادیم.

افزایش خرید تجهیزات با نزدیک شدن به 4 نوامبر

وی با بیان اینکه از 4 نوامبر هر چه جلوتر برویم تحریم‌ها شدت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این شرایط ما باید تدابیری بیاندیشیم و کالاها و تجهیزاتی را که با شدت گرفتن تحریم‌ها احتمال ورودشان به کشور سخت‌تر می‌شود خریداری می‌کنیم یعنی از ارز خودمان بیشتر استفاده می‌کنیم تا واحدها دچار مشکل نشود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه ما به دلیل واردات بیشتر کالا و تجهیزات ضروری پتروشیمی نسبت به سه ماهه سال قبل ارز کمتری را ارائه داده‌ایم یادآور شد: در این رابطه حتی برخی شرکت‌های خارجی درخواست داشتند که کار را سرعت دهیم.

احتمال تبانی صراف و ثبت سفارش دهنده در بورس

وی با بیان اینکه زمانی که سامانه نیما راه افتاد ما اعلام کردیم که ساختار آن فسادزا است گفت: در این سامانه اولا فروشنده خریدار را می‌بیند و ممکن است بتواند خریدار را انتخاب کند، دوم اینکه صرافی که ارز می‌خرد مصرف کننده ارز نهایی (واردکننده) را خودش اعلام می‌کند در این صورت مشخص است که می‌تواند تبانی کند. البته ما تلاش کردیم یک قسمت این ماجرا را حل کنیم و اکنون پتروشیمی‌ها صراف را نمی‌بینند اما صراف ارز را می‌گیرد و از میان هزاران ثبت سفارش دهنده انتخاب می‌کند که این موضوع هنوز حل نشده است.

تناقض در آمار گمرک

وی در مقایسه آمار صادراتی پتروشیمی‌ها که از سوی گمرک ارائه شده با آمار واقعی تصریح کرد: گمرک آمار صادراتی پتروشیمی‌ها را برای سا ل 95 ، 42 میلیون تن به ارزش 16 میلیارد دلار اعلام کرده است و این در حالی است که ما 20 میلیون تن صار کردیم و اشتباه آنها این است که محصولاتی مثل ال پی جی و یا رزین را نیز جزو پتروشیمی به حساب می‌آورند.

سامانه نیما رصد شود

مهدوی با بیان اینکه در 45 روزه فعالیت سامانه نیما شرکت‌های پتروشیمی سه میلیارد دلار صادر کرده‌اند که این به معنای وصول این رقم نیست، خاطرنشان کرد: اکنون باید گفت که دو میلیارد دلار در سه ماهه راه‌اندازی نیما فروخته شده و این در حالی است که ما 11 میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم باید پرسید که 9 میلیارد دلار بقیه کجاست. سوال این است که از دو میلیارد دلاری که در مدت 3 ماهه به نیما رفته  1.3 میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌هاست و بقیه را تمامی صادرکنندگان وارد این سامانه کرده‌اند که این رقم نیز باید رصد شود.

وی با تاکید بر اینکه سامانه نباید به دست صراف بیفتد بیان کرد:‌ باید اتاقی با حضور بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی و نماینده دادستانی تشکیل شود و گفته شود که ارز به چه کسی داده شود باید شاخص‌هایی اعمال شود و بگویند که کدام یک از کالاها اولویت دارد و کسی که زودتر ثبت سفارش کرده بتواند ارز را دریافت کند. اگر نتوانیم ارز را تقسیم کنیم پس نقش دولت چیست؟  کاری کنیم که نه صراف و نه پتروشیمی متهم شوند باید دستگاه‌های نظارتی حضور داشته باشند تا کسی تخلف نکند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از 50 درصد تجهیزات ساخت داخل استفاده می‌کنیم درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه پتروشیمی‌ها محصولات خود را انبار می‌کنند گفت: انبار پتروشیمی‌ها برای 15 روز کفایت می‌کند چرا که یک شات داون ممکن است 500 میلیارد تومان خسارت وارد کند.

هجوم دلال‌ها به بورس

این مقام مسئول با اشاره به رشد تقاضا در بورس طی سال جاری اظهار داشت: در چهار ماهه سال 96 یک میلیون و 648 هزار تن تقاضا برای محصولات پلیمری وجود داشت اما تا تاریخ 30 تیرماه سال جاری میزان تقاضای این محصول به 4 میلیون و 573 هزار تن رسیده است باید پرسید چه اتفاقی افتاده است پاسخ این است که نقدینگی زیاد شده دلال‌ها محصولات را می‌خرند.

وی ادامه داد: سال گذشته 830هزار تن در بورس معامله شده و امسال این رقم به یک میلیون و 56 هزار تن رسیده یعنی 210 هزار تن بیشتر معامله کرده‌ایم.

مهدوی گفت:‌ شرکت‌هایی که سال گذشته هیچ خریدی نداشتند امسال به بورس هجوم آورده‌اند این باید کنترل شود و دلال‌ها از این معاملات خارج شوند چرا اجازه داده می‌شود بتوانند کالاها را به صورت قاچاق صادر کنند و بازار صادراتی را از افعانسان عراق و ترکیه به هم بریزند. آنها با ارز 4200 خرید می‌کنند و با ارز 8 هزار تومان می‌فروشند در نتیجه می‌بینیم که بورس محل دلالی شده است.

وی تاکید کرد:‌ مصرف کننده واقعی باید بتواند از بازار آزاد خریداری کند ما در حال حاضر به جز چند قلم محصولاتمان به اندازه کافی در بازار موجود است اما دلالی وجود دارد و کالاها را ا نبار کرده و صادر می کنند و با دلار 8 هزار تومان می‌فروشند و حتی در خارج از کشور ارزان‌فروشی کرده و آنتی دامپینگ اتفاق می‌افتد.

مهدوی با تاکید بر اینکه خوراک پتروشیمی چه پالایشگاه چه پتروشیمی نباید در بورس عرضه شود بیان کرد: زیرا عرضه در بورس خلاف قانون است.

به خط مقدم جنگ با تحریم کنندگان کمک کنیم

مهدوی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر وجود رگلاتوری برای ساماندهی اوضاع ارزی پتروشیمی‌ها اظهار داشت: رگلاتوری خیلی از مسائل را می‌تواند حل کند و بسیاری از مشکلاتی که پتروشیمی‌ها با دولت داشتند قابل حل خواهد بود اما هنوز تشکیل نشده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر پتروشیمی‌ها به عنوان خط مقدم با تحریم‌کنندگان در حال جنگ هستند بنابراین از داخل کشور باید به ما کمک کنند. ارز پتروشیمی‌‌ها متعقل به کشور است و به اقتصاد کشور کمک می‌کند. در حالی که عده‌ای می‌خواهند این صنعتی را که به جلو می‌رود پایین بکشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز