خبرگزاری کار ایران

کارشناس بین المللی نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم‌های نفتی برای کنار گذاشتن ایران از بازسازی سوریه و عراق است/ راه نجات اقتصاد کشور همگامی سپاه با دولت است/کاسبان تحریم در قدرت نفوذ دارند

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۳۵۰

کارشناس بین المللی نفت گفت: اکنون زمان سازندگی عراق و سوریه مطرح است و شرکت‌های ایرانی می‌خواهند در بازسازی حضور داشته باشند اما شرق و غرب متحد شدند تا ایران درآمد میلیارد دلاری نداشته باشد، همانند آنچه در جنگ بوسنی و هرزگوین پیش آمد آن زمان هم شرکت‌های ایرانی را بیرون کردند.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران اظهار داشت: اکنون دنیا، دنیای بده و بستان است همانگونه که وزیر نفت ایران مطرح کرده ما نه دوست و نه دشمن دائمی داریم و آنچه برای کشورها و دولت‌های جهان مطرح است منافع ملی‌شان است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در سال 1357  هم منافع ملی شوروی سابق و پیمان نظام ورشو و هم منافع ملی آمریکا، متحدانش و پیمان نظامی ناتو را دچار مخاطره کرد چون ایدئولوژی جدیدی پا به عرصه گذاشت که شعار آن نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود، متاسفانه این شعار این روزها فراموش شده است، در آن زمان دنیای شرق و غرب به عراق کمک کرد تا به ایران حمله کند و این نهضت را نابود کنند، اما آنچه ایران را سرپا نگه داشت صداقت و پاکی مسئولان وقت و اعتماد مردم به انقلاب، مسئولین و کشور بود.

وی ادامه داد: ما آن زمان علیرغم فشارهای سنگین اقتصادی توانستیم جنگ را تحمل کنیم، حتی اواخر جنگ آمریکا مستقیما وارد جنگ شد و هواپیمای مسافری ایرباس را سرنگون کرد و یا ناوهای آمریکایی به سکوهای نفتی ما حمله کردند و بعد تحریم‌های مختلفی اعمال شد که در شرایطی با خائنین داخلی هم که به کاسبان تحریم شهرت دارند، مواجه شدیم که پشت پرده نیز با واشنگتن هماهنگ بودند تا مواردی تحریم شود که بتوانند به بهانه دور زدن مافیای نفتی، دارو، اتومبیل، طلا، ارز و فرآورده‌های نفتی از ایران و به جای آن واردات کالاهای دیگر اقتصاد را در دست بگیرند که البته این مافیا در دولت نهم و دهم نیز به عرصه دولت پا گذاشته و اکنون نیز متاسفانه در اقتصاد و سیاست فعالند و نفوذ زیادی هم در قدرت دارند.

این کارشناس بین المللی نفت تصریح کرد: در این شرایط دو بار منافع ملی شرق و غرب برای نابودی نظام مردمسالاری دینی و کمک به حکومت‌های دیکتاتوری و استبدادی در منطقه با هم همدست شدند به طوری که سیاستی تعریف کردند که مردم را در عراق و سوریه به جاهای دیگر منتقل کنند و مردم دیگری را از جاهای دیگر دنیا در آنجا ساکن کنند، فلسفه داعش همین بود اما این توطئه با همت و پشتیبانی ایران شکست خورد، اکنون زمان سازندگی عراق و سوریه مطرح است و شرکت‌های ایرانی می‌خواهند در بازسازی حضور داشته باشند اما شرق و غرب متحد شدند تا ایران درآمد میلیارد دلاری نداشته باشد، همانند آنچه در جنگ بوسنی و هرزگوین پیش آمد  آن زمان هم شرکت‌های ایرانی را بیرون کردند.

وی گفت: اکنون فشار ترامپ برای تحریم نفت ایران و در مقابل افزایش تولید نفت به این دلیل است که اولا ایران را به انزوا ببرد و از طرف دیگر قیمت بنزین را در آمریکا پایین بیاورد تا مصرف کننده آمریکایی راضی باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بازار اقتصاد ایران اصحاب قدرت و ثروتی داریم که نه اسلامگرا و نه ملی گرا هستند فقط دلار و طلا گرا هستند و به فکر امنیت ملی و اقتصاد ایران نیستند و البته نفوذ اقتصادی و سیاسی فراوانی هم دارند، اینها زمینه‌های لازم را برای ترامپ برای ضربه به برجام فراهم کردند.

خاقانی با بیان اینکه بنده معتقدم برجام را اگر خودمان با برخی مباحث داخلی به مخاطره نیندازیم هنوز پا برجاست، یادآور شد: اکنون ترامپ با جنگ تجاری‌ای که به راه انداخته و امتیازاتی که به چین و روسیه می‌دهد به دنبال به زانو در آوردن ایران و پیروز شدن در انتخابات بعدی ریاست جمهوری کشورش است که می‌بینیم برخی از داخل ایران نیز کمک می‌کنند خواسته او عملی شود. 

وی گفت: در حال حاضر تنها راه نجات اقتصاد کشور همگامی دو قوه و همچنین سپاه با دولت است تا بتوانیم به راحتی از سد تحریم‌های فروش نفت عبور کنیم.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی اگر هرکس در شیپور خود ندمد و همه به تولید ملی کمک کنیم و درآمد دولت را در مسیری ببریم که مصرف را پایین بیاوریم تا ارز از کشور خارج نشود، می‌توانیم جلوی تحرکات ترامپ را بگیریم حتی اگر به فرض محال صادرات نفت ما محدود شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز