خبرگزاری کار ایران

خسروتاج خبر داد:

رشد ۲۲ درصدی صادرات طی دو ماهه ابتدای سال

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۱۳۸

مجتبی‌خسروتاج گفت: براساس بخشنامه دولت شرکت‌های دولتی و وابسته و صادرکننده‌های عمده مجاز به واگذاری پروانه‌های صادراتی خود به غیر برای واردات نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجتبی خسروتاج در نشست خبری درخصوص میزان صادرات کشور در دو ماهه اول سال جاری گفت: با احتساب میعانات گازی صادرات کشور طی دو ماه گذشته به ۱۸ میلیون و ۷۶۸ هزار تن معادل هفت میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید که از لحاظ وزنی ۴.۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است و کشورهای چین، امارات، عراق و افغانستان جزء بازارهای اصلی تجاری ایران بوده‌اند.

معاون وزیر صنعت گفت: تراز تجاری کشور در این مدت ۹۷۲ میلیون دلار مثبت شده که این موضوع با احتساب میزان ترخیص کالا از گمرک بوده این در حالی است که تاکنون ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته است.

خسروتاج تصریح کرد: ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه می‌شود و واگذاری اظهارنامه‌های صادراتی کالاهای غیرفرآوری شده در بند ۲ به متقاضیان واردات گروهی ۲۰ تا ۳۰ درصد صادرات غیرعمده کشور را پوشش می‌دهد یکی از سیاست‌های دولت در خصوص نحوه تامین ارز کالاهای صادراتی است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت افزود: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی و فلزی که در سامانه نیما فروخته می‌شود در فاز اول حدود ۷۰ درصد از صادرات غیرنفتی را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس بخشنامه دولت شرکت‌های دولتی و وابسته و صادرکننده‌های عمده مجاز به واگذاری پروانه‌های صادراتی خود به غیر برای واردات نیستند.

خسروتاج ادامه داد:استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام برای واردات بخشی از کالاها از طریق سیستم بانکی و استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فرآورده های نفتی ،‌ پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی که در سامانه نیما فروخته می شود از جمله این سیاستهاست و بر اساس سیاست دوم در فاز اول حدود 70 درصد صادرات غیر نفتی را پوشش می دهد که تا 80 درصد قابل افزایش است .

به گفته وی تامین ارز واردات بخش دیگری ازکالاها از طریق واگذاری اظهارنامه صادراتی کالاهای غیرآورده شده در بند 2 ( تامین ارز کالاهای وارداتی ناشی از صادرات فروخته شده در سامانه نیما ) به متقاضیان واردات گروهی صورت می گیرد که حدود 20 تا 30 درصد صادرات غیر عمده کشور را پوشش می دهد .

خسروتاج با بیان اینکه سامانه نیما از 45 روز پیش راه اندازی شده است گفت : بنابر بخشنامه دوم اردیبهشت سال جاری معاون اول رییس جمهور، ضوابط اقلام مشمول فروش ارز صادراتی در سامانه نیما مشخص شده است .

وی افزود: شرکتهای دولتی و شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکتهای تحت مدیریت دولت و صادر کنندگان عمده مجاز به واگذاری پروانه صادراتی خود به سایروارد کنندگان نیستند و واردات توسط این صادر کنندگان ازمحل ارز حاصل از صادرات منحصر به تامین نیازهای خود خواهد بود.

خسرو تاج ادامه داد : فهرست صادر کنندگان عمده به نحوی که با احتساب شرکتهای دولتی و شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی حد اقل 80 درصد صادرات کشور را شامل شود توسط وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت درمقاطع سه ماهه اعلام می شود .

به گفته خسرو تاج بر اساس ماده یک بخشنامه معاون اول رییس جمهور ، همه صادر کنندگان غیر نفتی باید با استفاده از 4 روش و یا ترکیبی از 4 روش : واردات در مقابل صادرات ، پرداخت بدهی ارزی خود ، فروش ارز به بانکها و صرافی های مجاز و سپرده گذاری نزد بانکها به تعهدات خود عمل کنند و ارز ناشی از صادرات کالا ها باید با این روشها در چرخه اقتصادی کشور صرف شود .

وی تصریح کرد : نکته مهم این است که صدور بخشنامه وزیر صنعت ، معدن و فهرست اقلام تعرفه های کالایی در اجرای شفاف و دقیق بخشنامه معاون اول رییس جمهور است و صادرکنندگان ارز ناشی از صادرات را باید به سامانه نیما واریز کنند .

معاون صادراتی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت همچنین اعلام کرد که لیست کالاهای منظور شده اقلامی هستند که عمدتا توسط شرکتهای دولتی ، شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکتهای تحت مدیریت دولت همانند فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛‌پتروشیمی ها ، مواد معدنی و محصولات معدنی فلزی ، صادر می شود .

خسروتاج افزود : به دلیل اینکه درموارد محدودی برخی از شرکتهای بزرگ بخش خصوصی نیز اقدام به صادرات همین اقلام می کنند بنابر این برای اجرای یکسان ضوابط و عدم تبعیض کلیه افراد و شرکتهای صادر کننده این اقلام مشمول فروش ارز صادراتی در سامانه نیما هستند .

وی تصریح کرد : عدم فروش ارز ناشی صادرات در سامانه نیما تخلف محسوب شده و اعمال معافیت مالیاتی صادر کنندگان و سایر مشوقهای صادراتی منوط به رعایت این دستور العمل است .

رییس کل سازمان توسعه تجارت ارزش صادراتی که در سامانه نیما به فروش می رسد را در سال جاری حدود 30 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: در نظر داریم با این سیاستها اولویت واردات را مدیریت کنیم و دردوره های سه ماهه ممکن است به مقدار اقلام تحت پوشش بیفزاییم به نحوی که 80 درصد صادرات غیر نفتی را شامل شود .

وی در ادامه با اشاره به سایر کالاهای غیر پتروشیمی و معدنی و تعیین تکلیف درآمدهای ارزی صادراتی این کالاها گفت : این اقلام که عمدتا توسط بخش خصوصی صورت می گیرد ازاقلام خرد و با ارزش صادراتی پایین است که در حال حاضر ضرورتی برای ورود آن به سیستم طراحی شده نیست .

خسروتاج ادامه داد : صادرات این اقلام در سال جاری بین 10 تا 15 میلیارد دلار پیش بینی می شود و با سیاستهای تشویقی ممکن است به 20 میلیارد دلار هم برسد .

وی تاکید کرد : به موجب بخشنامه معاون اول رییس جمهور درآمدهای ارزی صادرات این اقلام نیز درچرخه اقتصادی کشور صرف می شود اما صرفا از طریق فروش در سامانه نیما نخواهد بود بلکه اظهارنامه صادراتی صادر کننده می تواند برای واردات اقلام خاصی که اعلام می شود مورد استفاده قرارگیرد .

رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین اعلام کرد : لیست پیشنهاد شده فهرست این اقلام خاص وارداتی درکرگروه ماده 14 سیاستهای ارزی جدید نهایی شده و منتظر تایید معاون اول رییس جمهور است .

به گفته وی بخشنامه اجرایی نحوه واردات ازمحل اظهارنامه صادراتی ظرف روزهای آینده اعلام می شود

افزود: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فراورده های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی که در سامانه نیما فروخته می شود از سیاست‌های دولت در خصوص تامین ارز کالاهای وارداتی است‌.

وی با بیان اینکه منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام برای واردات بخشی از کالاها از طریق سیستم بانکی در دستور کار است، تصریح کرد: تأمین ارز واردات بخش دیگری از کالاها از طریق واگذاری اظهارنامه صادراتی کالاهای غیر آورده شده در بند ۲ به متقاضیان واردات گروهی که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد صادرات غیر عمده کشور را پوشش می دهد در دستور کار دولت است.

خسروتاج با اشاره به اینکه ۹۵ درصد درآمد ارزی ناشی از صادرات کالاها باید در چرخه اقتصادی کشور به کار گرفته شود، گفت: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی خود، فروش ارز به بانکها و صرافی های مجاز و سپرده گذاری ارزی نزد بانکها ۴ روش برای بکارگیری ۹۵ درصد از درآمد ارزی ناشی از صادرات در چرخه اقتصادی کشور است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ارزش برآوردی صادرات اقلامی که در سامانه نیما به فروش می رسد را امسال حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرد و ادامه داد: در دوره های ۳ ماهه ممکن است به مقدار اقلام تحت پوشش سامانه نیما افزایش یابد به طوری که ۸۰ درصد صادرات غیر نفتی را شامل شود.

خسروتاج اضافه کرد: صادرات سایر اقلام که عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می شود از اقلام خرد و با ارزش صادراتی پایین است که در حال حاضر ضرورتی برای ورود به سیستم طراحی شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: صادرات این اقلام پیش بینی می شود که امسال بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است و چنانچه سیاستهای تشویقی مناسبی به کار گرفته شود به ۲۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

بخشنامه اجرایی نحوه واردات از محل اظهارنامه صادراتی به زودی اعلام می شود

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بخشنامه اجرایی نحوه واردات از محل اظهارنامه صادراتی ظرف روزهای آتی اعلام می شود، گفت: نرخ ۴۲۰۰ تومان تعیین شده برای ارز عمدتا متوجه شرکتهایی است که تحت نظارت دولت هستند‌.

خسروتاج در ادامه با بیان اینکه ۶ هزار و ۴۰۰ مورد از تخلفات انجام شده در ثبت سفارشات خودرو شناسایی و لیست آنها از ۶ ماه پیش به مراجع قضایی و امنیتی ارسال شده است، افزود: موضوع ثبت سفارشات غیر قانونی قاچاق تلقی نمی شود، چون واردکننده در مقطع خاصی مجاز به واردات نبوده اما حقوق دولتی را واریز کرده است.

وی یادآور شد: فهرست اقلام خاص وارداتی در کارگروه ماده ۱۴ سیاستهای ارزی جدید، نهایی و منتظر تایید نهایی معاون اول رییس جمهور برای ابلاغ است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از فعالان اقتصادی خواست تا هرچه بیشتر با سامانه نیما کار کنند و با روند آن آشنا شوند.

خسروتاج در پایان کنترل مرزها، توجه به تولید و سامانه های نظارتی را بر کنترل روند قاچاق موثر دانست و گفت: رجیستری کمک شایانی به کنترل قاچاق در زمینه موبایل کرد.

.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز