خبرگزاری کار ایران

محمدرضا آصف:

از هزار گونه قارچ کلاهدار ۵۰ گونه سمی است/ هیچ مسمومیتی با قارچ تولیدی نداشتیم/ مردم از مصرف قارچ در طبیعت خودداری کنند

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۵۲۳

محمدرضا آصف گفت: تمام نمونه‌های قارچ‌های مصرف شده را رؤیت کردم تا به امروز و در پی این ۲۵ روز گذشته این پرونده مسیر علمی را طی کرد و با تمام افراد مسموم صحبت کردم و در روز گذشته وزارت بهداشت گزارش نهایی خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا آصف عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات و گیاه‌پزشکی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که به منظور بررسی حوادث پیش آمده بر اثر مصرف قارچ‌های سمی برگزار شد، اظهار کرد: از روزهای اول که مساله مسمومیت قارچی رخ داد در هفته دوم این مساله به بحران سلامت تبدیل شد و وزارت بهداشت در آن ورود پیدا کرد و من هم به‌عنوان قارچ‌شناس به این تیم ملحق شدم.

وی افزود: تمام نمونه‌های قارچ‌های مصرف شده را رؤیت کردم تا به امروز و در پی این ۲۵ روز گذشته این پرونده مسیر علمی را طی کرد، با تمام افراد مسموم صحبت کردم و در روز گذشته وزارت بهداشت گزارش نهایی خود را اعلام کرد.

آصف در رابطه با ارتباط قارچ سمی و قارچ‌های تولید صنعتی خاطرنشان کرد: این مسمومیت‌ها هیچ ارتباطی به قارچ تولیدی و خوراکی ندارد و تمام قارچ‌ها بررسی شده‌اند، پرونده‌بندی کامل شده است. ما در کشور حدود هزار گونه قارچ کلاهدار داریم که از این هزار گونه ۵۰ گونه سمی هستند و تنها یکی از این گونه‌ها عامل مرگ و میر اخیر بوده است.

 وی ادامه داد: از ابتدا تاکنون چهار گونه کشنده و مرگبار در ایران یافت شده است که مسمومیت‌های اخیر تنها یکی از این گونه‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ دو گونه جدید قارچ سمی در کشور معرفی شد که یکی از این دو گونه لپیوتا برونو اینکارناتا عامل مرگ و میر است. علائم اولیه این مسمومیت شبیه به باقی مسمومیت‌هاست و با دل درد، اسهال و استفراغ شروع می‌شود که در مراکز بهداشتی افرادی را که این علائم را داشتند با یک نسخه عادی ترخیص کردند اما عوامل ثانویه بعد از ۶ ساعت بروز کرده که تاری دید، سرگیجه و کما بوده است.

عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات و گیاه‌پزشکی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: سرعت رسیدن توکسین به کبد در عرض چند ساعت رخ می‌دهد و اگر پیوند کبدی در این چند ساعت انجام نشود بیمار فوت خواهد کرد. اما برخی با گونه‌های دیگر قارچ مسموم شده‌اند که در آنها تلفاتی نداشتیم. سال‌های گذشته هم این قارچ‌ها رویش داشتند اما حجم آنها کم بود. امسال به خاطر شرایط اقلیمی رویش عجیبی در این قارچ‌ها مشاهده شده است. استان‌هایی که در آنها مشکل مسمومیت داریم در ۵۰ سال گذشته با این میانگین بارندگی مواجه نبودند. تعداد روزهای بارندگی و دمای روز بعد از بارندگی در این امر موثر است. ما در سال ۸۵ هم طغیان قارچ سمی داشتیم و ۱۱ نفر هم کشته شده‌اند.

آصف با اشاره به نظر برخی عوام در رابطه با رفع سم قارچ‌ها تاکید کرد: نظر عوام در این است که اگر قارچ بر روی چوب رشد کند سمی نیست و یا اگر در شیر جوشانده شود سم آن بی‌اثر می‌شود اما هیچ کدام از این مسائل صحت ندارد و قارچ کشنده ایران بر روی چوب رشد می‌کند. توصیه‌های ما در سال ۸۵ با عدم توجه مواجه شد که طبعات آن را در حال حاضر می‌بینیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و گیاه‌پزشکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه اصلی مدیریت این مساله را برعهده دارند عنوان کرد: رسانه‌ها باید این قضیه را مدیریت کنند و از ارسال هر مطلب و عکسی که با نوع قارچ سمی مورد بحث مغایرت دارند خودداری کنند. استفاده از قارچ‌های طبیعی باید انجام شود. واریته قارچ خوراکی به هیچ عنوان تغییری نخواهد کرد و هیچ تغییر ژنتیکی‌ای انجام نمی‌گیرد.

آصف در رابطه با نحوه پیشگیری و جلوگیری از اتفاقات اینچنینی توصیه کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده به زبان‌های مختلف بعلاوه عکس قارچ سمی، سیستم درمانی با آمادگی کامل برای بهبود بیماران مسموم در فصول پاییز و بهار و استفاده از کادر بهداشت و درمان مجرب که با این قارچ‌ها آشنایی کامل داشته باشند از توصیه‌های ما برای پیشگیری و درمان مسمومیت برای قارچ سمی است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز