خبرگزاری کار ایران

تقوی:

ساماندهی تولید گیاهان زینتی بومی در سال جاری/ صرفه جویی ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف آب با کاشت گیاهان زینتی بومی

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۵۳۷

ساماندهی و تقویت تولید گیاهان زینتی بومی با اولویت گل نرگس در دستور کار معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۷ قرار گرفت.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا تقوی مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی اظهار کرد: با جایگزینی کاشت گیاهان زینتی بومی کشور با گیاهان پوششی پر آب بر مانند چمن در فضای سبز، بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

تقوی، فعال سازی ظرفیتهای بازارهای صادراتی را از دیگر اهدف برنامه ساماندهی و تقویت تولید گیاهان زینتی عنوان کرد و اذعان داشت: در حال حاضر گل نرگس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و در صورت بازاریابی مناسب این ظرفیت وجود دارد که به کشورهای اروپایی نیز این محصول به صورت شاخه بریده صادر کنیم.

وی فعال سازی صنایع جانبی و تبدیلی برای تولید خوشبو کننده ها را از دیگر مزیت های توسعه تولید گل نرگس دانست.

تقوی تصریح کرد: ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهان زینتی بومی و ژرم پلاس ها از ظرفیت های خوبی برخوردار است به طوری که در کشور بیش از ۱۰۰ گونه گل نرگس با رنگ های سفید، زرد و نارنجی وجود دارد و از این رو تمرکز ما در سال جاری بر این محصول است.

وی سطح زیر کشت گل نرگس در ۱۷ استان کشور را ۱۰۶۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح سالانه ۴۴۲ میلیون شاخه گل نرگس در کشور تولید می شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی افزود: استان های فارس با ۳۰۰ میلیون شاخه بریده گل نرگس، خوزستان ۵۰ میلیون شاخه گل نرگس و ایلام با ۱۶ میلیون شاخه گل بریده نرگس دارای بیشترین سطح کشت و تولید هستند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۹۶۰ بهره بردار در زمینه تولید گل نرگس فعالیت می کنند و برای ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه اشتغالزایی شده است.

تقوی بر شناسایی مشکلات مربوط به تولید گل نرگس و رفع آن تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات نرگس کاران، خسارات ناشی از ریزگردها است و سطح بالایی از کشت این گیاه زینتی بومی در معرض ریزگردها قرار دارد.

وی از تلاش معاونت امور باغبانی برای بیمه پذیری محصول گل نرگس در برابر سرمازدگی و گرمازدگی خبر داد و تصریح کرد: امسال با صندوق بیمه کشاورزی در زمینه بیمه پذیری گل نرگس جلسه ای داشتیم و قرار شد در قالب یک کمیته مشترک، طرح مربوط به بیمه پذیری گل نرگس آماده و مورد بررسی قرار گیرد.

تقوی ابراز امیدواری کرد که امسال محصول گل نرگس بیمه شود.

وی ایجاد تشکل تولیدکنندگان گل نرگس را از جمله اقدام ها برای ساماندهی تولید این محصول برشمرد و اذعان داشت: هیات موسس انجمن صنفی تولید کنندگان گل نرگس معرفی و در حال تکمیل است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی درباره افزایش زمان ماندگاری گل نرگس نیز گفت: در این زمینه درخواست های تولیدکنندگان را به پژوهشکده علمی گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات منتقل کرده ایم؛ ضمن آن که بهره برداران برای کاشت، برداشت و بازار رسانی این محصول، آموزش خواهند دید.

وی در عین حال اضافه کرد: برای افزایش ماندگاری، گل های شاخه بریده باید در محیطی عاری از قارچ نگهداری شوند و PH آب را می توان با اضافه کردن مقدار کمی آب لیمو و یا سرکه اسیدی کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز