خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان جنوبی:

مهاجرت بالا از خراسان جنوبی نگران کننده است / کمبود آب و بیکاری دو معضل اصلی منطقه

کد خبر : ۶۱۶۸۲۶

استاندار خراسان جنوبی گفت: از سال 1390 تا 1396 هفت هزار نفر به دلیل فقدان فرصت‌های شغلی مجبور به کوچ دائمی شدند و این بزرگترین تهدید نوار شرقی کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدمهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به مهاجرت بالا از استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به توزیع و امکانات در منطقه در صورت عدم اقدام فوری از سوی مسئولین جمعیت این منطقه  که ثروت‌های عمیقی در آن نهفته است، با زوال روبرو خواهد شد، بنابراین لزوم توجه مسئولین را می‌طلبد.

وی با اشاره به پتانسیل منطقه گفت: محور شرق که با کشورهای افغانستان، پاکستان و بلوک آسیای میانه خط 2 هزار کیلومتری با جمعیت 10 میلیون و 500 هزار نفری  680 واحد صنعتی دارد وبا توجه به این پتانسیل و برای بقای جمعیت و پیشگیری از مهاجرت‌های برهم‌زننده  محیط زیست و اکولوژیک باید به این خط 2 هزار کیلومتری توجه ویژه شود که البته مهمترین مساله نیز در این مسیر مشکل کمبود آب است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب گفت: با توجه به کمبود آب و خشکسالی مسله اصلاح الگوی مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در همه شرایط خشکسالی یا ترسالی مورد توجه قرار گیرد و مانند موضوع نفت نباشد که تنها در زمان کاهش قیمت بحث درآمدهای غیرنفتی را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند برنامه بلندمدت با شیب ملایم هستیم که البته در دولت تدبیر و امید با تشکیل شوراهای استانی محافظت از آب به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است.

وی بیان کرد: بخش صنعت و معدن با داشتن ارزش افزوده فراوان و افزایش اشتغال سهم کمتری در مصرف آب دارد بنابراین اگر به دنبال اصلاح الگوی مصرف آب هستیم باید بهای بالایی برای بهره‌برداری از صنایع و معادن پرداخت شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: توجه ویژه به این منطقه در راستای منافع ملی و امنیت کشور است به ویژه پس از سفر رهبری در سال 1377، طرح توسعه منطقه به ویژه نهبندان با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی آغاز شد که عمدتا در بخش زیرساخت‌ها برای تثیبت جمعیت منطقه بود.این سرمایه‌گذاری برای تثبیت آن کافی نبود به طوری که از سال 1390 تا 1396 هفت هزار نفر به دلیل فقدان فرصت‌های شغلی مجبور به کوچ دائمی شدند و این بزرگترین تهدید نوار شرقی کشور است.

مروج الشریعه با انتقاد از بعضی مباحث دانشگاهی گفت:‌ عده‌ای باور دارند اگر آب این منطقه را تامین کنیم تقاضا بیشتر شده و دوباره اتلاف آب صورت می‌گیرد که این مساله از ریشه اشتباه است و باید الگوی مصرف آب با توده مردمی که باورهای تاریخی دارند فرهنگ‌سازی شود که در کوتاه مدت میسر نیست به طوری که در شرایط کنونی 480 روستای استان از کمبود آب آشامیدنی در رنج هستند و ما در چهارمین دهه پیروزی انقلاب اسلامی باید پاسخ روشنی به این روستانشین‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از مقامات کشوری می‌خواهیم برای حل بحران آب موضوع انتقال آب از حوزه‌های دیگر را بررسی کنند که بهترین راه تامین آب انتقال آب دریای عمان به این منطقه است. همانطور که کشورهای خلیج فارس این اقدام را کرده‌اند.

وی ادامه داد: هدف ما از انتقال آب جهت مصارف کشاورزی نیست تنها برای تامین آب شرب و استفاده در بخش صنعت و معدن است که با توجه به عدم تغذیه سفره‌های زیرزمینی و دسترسی به آب‌های آزاد اقدام عاجل را می‌طلبد.

وی متذکر شد: اگر خشکسالی در پهنه 30 ساله ادامه یابد و تامین منابع مالی برای حل این مساله اختصاص نیابد با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد، در این راستا ما از صندوق توسعه ملی درخواست دو میلیارد دلار برای اجرای این طرح کرده ایم.

مروج الشریعه در مورد انتقال آب گفت: بهترین و مطمئن‌ترین راه استقرار تصفیه‌خانه در ساحل چابهار برای تامین 750 میلیارد مترمکعب نیاز آبی استان است که این کار با سرمایه‌گذاری داخلی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: سه میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاران داخلی مانند آستان قدس یا هلدینگ‌های بزرگ صورت می‌گیرد که البته زمان‌بر است و در خوشبینانه‌ترین حالت حداقل سه سال زمان لازم است. اگر این مسائل به فوریت اجرا شود از لحاظ رشد جمعیت، کارآفرینی، رشد اقتصادی و اشتغال شاهد شکوفایی خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت کریدور ترانزیتی گفت: با توجه به قرار گرفتن چند کشور و یک بلوک از مسیر چابهار تا سرخس اهمیت کریدور ترانزیتی فوق العاده بالا است که بندر چابهار در دولت کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است و زیرساخت‌های زیادی تجهیز شده و دو اسکله مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری می‌تواند منطقه شرق کشور را به کشورهای بسیاری متصل کند.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: در حال حاضر 80 میلیون تن کالا در این بندر مبادله می‌شود که در مقایسه با مبادله 500 میلیون تن کالا در بندر گوادر پاکستان رقم قابل توجهی است بنابراین باید توسعه بندر چابهار در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به راه آهن چابهار به سرخس گفت: برای فعال کردن کریدور ترانزیتی احداث راه‌آهن چابهار به سرخس باید سریع اقدام شود و مشکلات مربوط به تامین فاینانس و تصویب در شورای اقتصاد برطرف شود که تنها راه تامین مالی از منابع خارجی است.

مروج الشریعه با اشاره به ویژگی‌های استان خراسان جنوبی گفت: مهمترین ویژگی استان بخش معدن است که در سه طیف معادن بزرگ و سنگهای گرانبها مانند طلا و مس، معادن تزئینی و ساختمانی با پتانسیل بالا و معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که زمینه ساز اشتغال هم هست تشکیل شده است. همچنین وجود صنایع بزرگی مانند کویرتایر و ذغال سنگ در غرب استان نشان دهنده پتانسیل بالای خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به پتانسیل گردشگری استان گفت: یکی از پتانسیل‌های استان خراسان جنوبی بحث گردشگری است که با داشتن میراث تاریخی، میراث فرهنگی و بومی گردی و در راس آنها کویرنوردی است که فرصت مغتنم برای توسعه گردشگری استان است که البته منابع و تسهیلات لازم برای توسعه آن تصویب شده است تا از این رهگذر اشتغال جوانان را نیز فراهم کنیم.

وی افزود: در حوزه کشاورزی نیز این استان با تنوع محصولات روبروست و سه محصول زرشک، عناب سفید و زعفران ثبت جهانی شده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز