خبرگزاری کار ایران

افزایش مقاومت سازه‌های روستایی از ۷ به ۴۰ درصد / افزایش وام مسکن روستایی به ۲۵ میلیون/ شهریور ۹۸ موعد پایان ساخت خانه‌های شهری زلزله زده کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۸۹۳

طبق اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خانه‌های روستایی اولویت اول زلزله زده کرمانشاه تا پایان نیمه اول امسال و خانه‌های شهری تا پایان شهریور سال ۹۸ خانه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا تابش در نشست خبری صبح امروز در باره عملکرد بنیاد مسکن در سال گذشته اظهار داشت: در تصویب و اجرای طرح هادی به عملکرد صد در صدی رسیده‌ایم و امسال قصد داریم ۳۴۴۸ روستا طرح هادی را به اجرا برسانیم که برای اجرای طرح هادی در این روستاها مصوبه دریافت قیر رایگان را داریم.

وی ادامه داد: در ۹۹۸ روستا طرح هادی انجام شده و در ۳۵۲۰ روستا نیمه تمام باقی مانده که در مجموع امسال در ۴۵۱۸ روستا طرح هادی باید انجام شود.

تابش با اشاره به صدور اسناد مالکیت در واحدهای مسکونی گفت: ‌تاکنون ۳ میلیون ۸۸ هزار سند مالکیت صادر شده که در سال جاری هم ۱۲۰ هزار سند صادر خواهد شد.

همچنین تاکنون برای ۱۹۰ هزار واحد مسکونی شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر سند مالکیت صادر کرده‌ایم که در سال جاری ۶۰ هزار سند دیگر هم اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بودجه عمران روستایی بنیاد مسکن در سال ۹۶ حدود ۱۹۱۲ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۶۰ درصد تخصیص و ۴۷ درصد از خزانه دریافت شد. در سال ۹۷ هم این بودجه به ۲۱۷۹ میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم مبلغ قابل توجهی ازآن تخصیص پیدا کند.

وی درباره نوسازی و بهسازی مساکن روستایی اظهار داشت: نوسازی و بهسازی  یک میلیون  ۶۳۰ هزار واحد خاتمه کرده و بازسازی ۳۵۰ هزار واحد هم در حال انجام است که این اقدامات با تسهیلاتی معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان انجام شده است. امسال هم بازسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در دست اقدام داریم.

تابش با اشاره به افزایش مقاومت مساکن روستایی افزود: این اقدامات بهسازی و نوسازی واحدهای روستایی باعث شده که مقاوم پذیری این واحدها که در سال ۸۴ صد در صد بود امروز مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله به ۴۰ درصد اف زایش پیدا کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه د اد: هر چند که سال ۹۶ سال سختی برای ما محسوب می‌شد اما توانستیم بهسازی ۸۱ هزار واحد مسکونی را عقد قرارداد کنیم و بهسازی ۵۰ هزار واحد هم در سال ۹۶ به پایان رسید که برای این اقدامات هزار میلیارد تومان از اعتبارات بانکی را مصرف کردیم.

تابش افزود: سال گذشته بانک‌ها برای بهسازی و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ۷۸ درصد تسهیلات را اب لاغ و ۴۱ درصد آن را عقد قرارداد کردند.

وی درباره عدم همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات اظهار داشت: بانک‌ها باید این تسهیلات را از منابع خود ارائه  دهند حال اینکه بانک‌ها مدعی هستند عدم بازپرداخت به موقع اقساط مساکن روستایی باعث شده است که تمایلی برای ارائه این تسهیلات نداشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه سال گذشته سال پرحادثه‌ای برای کشورمان بوده و مسئولیت بنیاد مسکن برای بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی افزایش پیدا کرد گفت: در سال گذشته ۳۱۱ زلزله ۴ ریشتر به وقوع پیوست که این تعداد زلزله در سال ۹۵ ، ۱۲۳ و  در سال ۹۴ ، ۱۲۰ زلزله بود.

وی افزود: تعداد زلزله‌های بالای ۵ ریشتر در سال ۹۶ ، ۳۴ زلزله اما در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ، ۳ و ۷ زلزله بالای ۵ ریشتر داشتیم. همچنین در سال گذشته ۶ زلزله بالای ۶ ریشتر داشتیم که در سال‌های ۹۵ و ۹۴ زلزله‌ای با این قدرت پیش نیامد و در سال ۹۶ یک زلزله بالای ۷ ریشتر داشتیم که اساسا در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است بنابراین میزان عملکرد و فعالیت بنیاد مسکن هم برای بازسازی مساکن پس از زلزله افزایش یافت.

تابش با اشاره آمار بازسازی مساکن پس از وقوع زلزله گفت: در سال گذشته در ۱۴ استان اقدامات بازسازی مساکن پس از حوادث طبیعی رخ داد که ۷۹ هزار واحد مسکونی  احداث و  ۸۳ هزار واحد مسکونی تعمیر شد.

همچنین در ادمه این نشست خبری از روح اله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ارائه تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت:‌برای اولین بار بود که به سرعت پس از وقوع زلزله تسهیلات بازسازی ابلاغ و پرداخت شد.

وی ا دامه داد:  عملیات بازسازی و تعمیرات در شهرهای زلزله زده پیچیده‌تر از روستاها است چرا که نیازمند به همکاری‌های شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی هستیم.

وی تاکید کرد:‌  طبق  برنامه‌های زمان‌بندی شده خانه‌های صد در صد تخریبی پس از زلزله کرمانشاه در اولویت اول تا پایان شهریورماه امسال احداث و خانه‌های روستایی تخریبی در اولویت دوم تا پایان سال جاری احداث می‌شوند.

مهدیان در باره زمان‌بندی پایان احداث خانه های زلزله زده شهری در استان کرمانشاه گفت: در مناطق شهری تا تپایان شهریور ۹۸ بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده ادامه خواهد داشت.

وی در باره افزایش سقف وام مسکن روستایی گفت: این تسهیلات از سقف ۲۰ میلیون و به ۲۵ میلیون تومان می‌رسد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز