خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی در پاسخ به ایلنا:

جست‌وجوی فارسی در جویشگر بومی پارسی‌جو از بینگ پیشی گرفته است / اگر نمونه خارجی یک محصول داخلی را محدود و فیلتر کنیم مردم از محصول ایرانی استفاده نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۹۲۵

آذری جهرمی گفت: پول‌های مجازی رمزینه باید پشتوانه داشته باشند و بحث اصلی آنها به رمزنگاری مربوط است. یکی از مسائل مهم درباره رمزارزها بحث قانونی است و اینکه باید اصول فقهی در آنها تبیین شود و برای آنها قانونگذاری انجام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا درباره لزوم تولید سامانه‌ها و سرویس‌های بومی علی‌رغم سهم بازار ناچیز نسبت به سرویس‌های خارجی و وجود سرویس‌های قدرتمند خارجی گفت: فضای مجازی و فناوری اطلاعات یک اقتصاد واحد دارد و همه سیستم‌ها تا جایی‌که می‌تواند در ایران استفاده شود باید وجود داشته باشند.

 وی افزود: در حقیقت زمانی که در ایران صنایع مختلف وجود دارد و نمونه آن در خارج نیز وجود دارد از جمله صنعت فولاد، خودرو  و بسیاری موارد دیگر این ضرورت وجود دارد تا محصولات و تولیدات حوزه فناوری اطلاعات به صورت بومی با قابلیت‌های بهتر برای مردم ایران وجود داشته باشد و در کنار سرویس‌های خارجی سهمی را به خود اختصاص دهند.

وی ادامه داد: فرآیند تجاری شدن یک محصول نیاز به استفاده مردم از آن، کیفیت سرویس و پاسخگویی سرویس مورد نظر دارد. کسانی که محصول خلاقانه تولید می‌کند برای غنی سازی نیاز دارد تا مردم به آن مراجعه و استفاده کنند.

آذری جهرمی تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند زمانی که یک سیستم خارجی وجود دارد ما نباید در آن حوزه کار کنیم و خدمات بومی ارائه دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سرویس نقشه بومی اظهار داشت: سرویس نقشه بومی در برابر مدل نقشه خارجی که در تمام دنیا مورد استفاده است توان رقابت ندارد اما باید به آنها فرصت دهیم چراکه این سرویس می‌تواند با بازارهای هدف محدود وارد عرصه رقابت شود و بتواند رشد پیدا کند و سهم بازار خوبی را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: در صورتی که نگاه پژوهشگران و تولیدکنندگان محصولات در کشور این باشد که اگر دستاوردی در کشور تولید می‌شود باید برای حمایت از آن سرویس خارجی را محدود کنیم این مساله باعث می‌شود تا مردم از محصول ایرانی استفاده نکنند و یک بدبینی عمومی ایجاد شود اما اگر پروسه حمایت به‌گونه‌ای پیش برود که مردم تشویق شوند که از سیستم ایرانی استفاده کنند و ارزش افزوده‌ای که در داخل سیستم ایرانی وجود دارد بهره ببرند شاهد رشد این سیستم‌ها و حمایت واقعی است از پروژه‌های بومی خواهیم بود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه جویشگر بومی نسبت به جویشگر خارجی مزایای مناسبی دارد گفت: جویشگر بومی پیشنهادات و قابلیت‌هایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که جویشگر خارجی به هیچ‌وجه آن را ارائه نمی‌دهد. اگر اسم شهری را در جویشگر بومی جست‌وجو کنید دما، جزئیات و بسیاری از موارد شامل جزئیات هتل‌ها و مکان‌های تاریخی آن شهر و همچنین اخبار شهر مورد نظر را می‌توانید مشاهده کنید. این در حالی است که این دسته از پیشنهادات در موتورهای جست‌وجوی خارجی مانند گوگل وجود ندارد.

وی تاکید کرد: وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از پروژه‌های بومی مانند جویشگر و نقشه بومی است. تا جایی که اقتصاد فناورمحور ایران بالنده شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه طرح اینترنت موتور جست‌وجوی بومی برای طرح اینترنت کودک در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: برای استفاده از ظرفیت‌های طرح اینترنت کودک موتور جست‌وجوی بومی در نظر گرفته شده و این مساله می‌تواند بخشی از ظرفیت‌ها را به ما اختصاص دهد.

آذری جهرمی درباره سهم بازار جویشگرهای بومی از تمام بازار تصریح کرد: دو درصد از کاربران ایرانی به صورت روزانه از جویشگران بومی استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد باید برای رشد آنها اقدامات جدی به خصوص در حوزه تجاری‌سازی صورت گیرد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: پیشرفت در بحث موتور جست‌وجو بسیار خوب بوده است و در حال حاضر میزان جست‌وجوی فارسی در موتور جست‌وجوی پارسی‌جو از موتور جست‌وجوی بینگ بیشتر شده و همچنان از گوگل کمتر است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ایجاد سرویس‌های بومی صرفا جنبه اقتصادی ندارد و در بخش نقشه بومی به دنبال ارائه لایحه کاربرد هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پول‌های مجازی رمزنگاری شده گفت: در حال‌حاضر برای مطالعه و استفاده از بستر پول‌های مجازی رمزنگاری شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با پژوهشگاه پولی و بانکی همکاری‌ای را شروع کرده است تا درباره این پدیده مطالعه و نمونه‌ای از آن ایجاد شود.

آذری جهرمی ادامه داد: پول‌های مجازی رمزینه باید پشتوانه داشته باشند و بحث اصلی آنها به رمزنگاری مربوط است. یکی از مسائل مهم درباره رمزارزها بحث قانونی است و اینکه باید اصول فقهی در آنها تبیین شود و برای آنها قانونگذاری انجام شود.

وی با بیان اینکه برای استفاده از رمزارزها دو رویکرد وجود دارد گفت: اولین رویکرد این است که درباره پول‌های مجازی رمزینه منفعل باشیم و آنها را ممنوع کنیم اما دومین رویکرد این است که به دنبال مطالعه آنها و استفاده از این بستر برویم. یکی از مسائل بسیار مهم این است که بیت‌کوین در ایران مورد اقبال قرار گرفت و مردم از آن استفاده کردند به همین دلیل است که باید در این حوزه دست به کار شویم.

وی تاکید کرد: موضوع ارز به بانک مرکزی مربوط می‌شود و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال یاری رساندن به بانک مرکزی برای استفاده از این بحث و مطالعه بر روی آن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر استفاده برخی از سایت‌ها از پردازنده کامپیوتر کاربران برای استفاده ارزهای مجازی گفت: گزارش مرکز ماهر هنوز واصل نشده است اما به عنوان ناظر قانونی می‌توانیم شکایت کنیم و این مساله را پیگیر هستیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه به اپراتورهای موبایل برای انجام دستورالعمل جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دو ماه فرصت داده شده گفت: امیدواریم تا وقتی که با زمان دو ماهه‌ای که با اپراتورها داده شده است پیامک‌های تبلیغاتی که زندگی مردم را مختل کرده‌اند رفع شوند و در حوزه پیامک های تبلیغاتی یک چهارچوب اساسی ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر با نظارت‌های بیشتر انجام شده پیامک‌های تبلیغاتی از سوی سرشماره اپراتورها کنترل شده اما نمی‌توان گفت که این مساله متوقف شده است. همچنین شماره تلفن‌های ارسال‌کننده پیامک رشد زیادی داشته‌اند که باید برای نظارت در برابر آن راهکاری داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز