خبرگزاری کار ایران

فرود عسگری:

الکترونیکی شدن گمرک شفافیت ایجاد می‌شود/ خودرو قاچاق پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۲۲۶

رئیس سازمان گمرک گفت: بازار هدف کالاهای صادراتی با ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در رتبه اول به چین اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرودعسگری، رئیس‌کل سازمان گمرک در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حجم تجارت کشور گفت: حجم تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۸۰ میلیارد دلار برآورد می شودکه از این میزان ۳۷ میلیارد دلار صادرات غیرنقدی و با رشد ۱.۷ درصد همراه بوده است.

  وی افزود: همچنین در بخش پتروشیمی ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، میعانات گازی ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و باقی محصولات با رشد ۱۳ درصدی از ارزشی بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برخوردار است. در زمینه گاز طبیعی صادرات اغلب به ترکیه با ارزش یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار صورت گرفته است.

رئیس‌کل سازمان گمرک با اشاره به بازار کالاهای صادراتی‌اظهار داشت: بازار هدف کالاهای صادراتی با ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در رتبه اول به چین اختصاص یافت.

همچنین امارات با ۵.۱ میلیارد دلار و رشد منفی ۱۸.۹ در رتبه دوم، عراق با ۵ میلیارد دلار و رشد منفی ۱ درصد و کشور کره با ۳.۴ میلیارد دلار و ترکیه با رشد ۱۱.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: یک تن کالای صادراتی به ارزش ۳۵۴ دلار با رشد ۴.۴ درصدی بوده است که نشان از سوگیری کالاها به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالا دارند.

فرودعسگری با بیان اینکه در حوزه واردات قطعات منفصله خودرو با یک میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار در رتبه اول واردات کشور قرار دارد اظهار داشت: در رتبه دوم ذرت دامی با ۱.۳ میلیارد دلار واردات و در رتبه‌های بعدی برنج با ۱.۲ میلیارد دلار واردات در رتبه سوم قرار گرفته است. همچنین لوبیا با ۷۷۵ میلیون دلار در رتبه چهارم قرار دارد.

وی تاکیدکرد: عمده واردات به ایران از کشور چین با ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و رتبه دوم به کشور امارات متحده عربی با ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار با رشد ۴۱ درصدی اختصاص دارد. همچنین کره جنوبی با ۲.۹ میلیارد دلار در رتبه سوم است.

فرود عسگری اظهار داشت: با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم و ملزم به رعایت ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی هستیم. هم اکنون ۳۳ نوع مالیات از واردات وصول می‌کنیم. در حال‌حاضر ۱۴۶ گمرک در کشور داریم و مناطق ویژه اقتصادی در کشور ۱۲ منطقه است که در دستور کار است تا ۸ منطقه دیگر نیز اضافه شود.

وی تاکید کرد:‌ با الکترونیکی شدن گمرک شفافیت ایجاد می‌شود و هزینه ایستایی کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر معابر کول‌بری به گمرک واگذار شده است.

عسگری با بیان اینکه هیچ خودرویی از گمرک بدون مجوز ثبت سفارش از گمرک خارج نمی‌شود، گفت: ‌سازمان گمرک بر اساس مجوز ثبت سفارش اقدام به ترخیص خودرو از گمرک می‌کنند. متولی ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت است و برای ترخیص هر گونه کالایی از گمرک نیاز به مجوز ثبت سفارش است. خودرو کالایی نیست که قاچاق شود.

وی افزود: ورود چای خارجی، معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده است و گمرک به عنوان نهاد اجرایی این دستور را اجرا می‌کند. به شبهه‌های این مساله باید سازمان امور مالیاتی پاسخ دهد چرا که گمرک در صورت صدور مجوزها اجازه ترخیص می‌دهد.  

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز