خبرگزاری کار ایران

/همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت/

سیف: بهره گیری از فناوری مالی و فین تک‌ها موضوع امروز بانکداری است

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۹۴۸

رئیس بانک مرکزی گفت: ورود به فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات هنوز ثبات نیافته و تغییرات ماهوی را سبب شده است. البته در چند سال آینده نظام پولی و بانکی با تغییرات زیادی روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز ولی اله سیف در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با اشاره به پیشرفت سامانه‌های پرداخت اظهار داشت: سامانه‌های پرداخت سال‌ها مسیر تکاملی خود را طی کرده است.

وی افزود: امکانات فناوری‌های نوین در تحول مسیرهای خدمات رسانی و دسترس پذیری به مشتریان بکار گرفته می‌شود.

سیف تصریح کرد: ورود به فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات هنوز ثبات نیافته و تغییرات ماهوی را سبب شده است. البته در چند سال اینده نظام پولی و بانکی با تغییرات زیادی روبرو خواهد شد که پیش از این بخش‌هایی نظیر نشر و اطلاع‌رسانی و ارتباطات را زیر و زبر کرده بود.

رییس شورای پول و اعتبار با انتقاد از رویکرد نسبتاً منفعلانه فضای کسب و کار در به کارگیری فناوری های نوین گفت:متاسفانه تجربیات پیش از این در کشور بیانگر رویکرد منفعلانه در کسب و کار و بکارگیری و پذیرش فناوری است. بکارگیری فناوری‌ها به گونه‌ای است که با سرمایه گذاری در این حوزه باید منافع آن برای مشتریان حاصل شود این در حالی است که مدیران ما کمتر از مدل‌های کسب و کار جدید بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: مواجهه و پذیرش اثرات فناوری می‌تواند تبعی و واکنشی یا هوشمندانه و کنشی باشد. تمرکز بر جنبه‌های ماهوی تغییرات و اثرسنجی آن بر ساختارها و مدل‌های کسب و کار باید بیش از هر چیز برای مدیران ارشد نظام بانکی حائز اهمیت باشد.

سیف خواستار انطباق سیاستگذار در تدوین الگوهای سیاست، مقررات و نظارت بر آنها با فضای فناوری محور شد و گفت: در عصری که ابداعات و نوآوری‌ها تغییرات را به صورت روزانه در فضای اجتماعی و اقتصادی رقم می‌زنند، ایستایی، تکیه بر فرایندهای قدیمی بررسی و اظهارنظر و دیدگاه‌های قیاسی محلی از اعراب ندارد.

وی گفت: ادامه این رویکرد، با انفعال سیاستگذار، نقش آن را به کنشگری بی تاثیر و تشریفاتی بدل می‌کند. بدیهی است با کنار ماندن سیاستگذار از سیر تحولات – چنانچه در پدیده موسسات غیر مجاز پولی مشاهده شد - هرج و مرج و آسیب‌های ناشی از آن کلیت اقتصاد را با تهدیدات جدی روبرو می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیران بانک‌ها و موسسات مالی باید بیش از پیش از این موضوع اگاهی و شناخت داشته باشند تا اثرات آن بر کسب و کار پولی و بانکی حاصل شود، خاطرنشان کرد: انطباق سیاست‌گذاری‌ها در تدوین الگوهای سیاست، مقررات و نظارت بر آنها با فضای فناوری محور می شود.

وی گفت: در بحثی که ابداعات و نوآوری‌ها تغییرات روزانه در فضای اجتماعی، اقتصادی رقم می‌زند ایستایی و تکیه بر فرآیندهای قدیمی درست نیست.

وی گفت: موضوع روز جهان و ایران در حوزه پولی و بانکی ظهور فناوری‌های مالی و پدیده فینتک‌ها است.

رئیس کل بانک مرکزی دو جنبه اساسی در فناوری‌های مالی، نوآوری در کیفیت و دسترس‌پذیری خدمات و محصولات موجود و تحول در ماهیت خدمات عنوان کرد و گفت: این دو جنبه نقش اساسی در تغییرات فناوری در سپهر صنعت مالی را ترسیم می‌کند.

وی گفت: تغییر مهم دیگر در این خصوص ادغام و ترکیب شدن با بخش‌های مختلف بازارهای مالی و ارائه محصولات و خدمات ترکیبی است. به گونه ای که بازارهای پول، سرمایه و خدمات مالی نظیر بیمه و بازارهای مستقلات به یکدیگر متصل می شوند و نظم جدیدی در بازارهای مالی ایجاد می‌کند.

سیف گفت: اقدامات بانک مرکزی در خصوص تنظیم سیاست فناوری حائز اهمیت است زیرا تنظیم و انتشار سیاست فناوری در بانک مرکزی اولین گام در چنین فضایی بود که در مهرماه امسال برداشته شد.

وی گفت: سیاست بانک مرکزی در حوزه رمزینه پول‌ها و فناوری‌های زنجیره‌ای بلوک در دفاتر توزیع یافته و برای اولین بار تبلور یافته است و افق‌های نوینی را برای تحول در بانکداری ایجاد کرده است.

وی گفت: با این حال نباید از قابلیت فناوری‌های زنجیره‌ای بلوک و دفاتر توزیع یافته و امکانات بی‌نظیر آن در ایجاد زیرساخت اعتماد، دستگیری و انکار ناپذیری معاملات غافل شد.

سیف افزود: نیاز بازار در این خصوص در پنج بخش اولویت دارد که شامل پرداخت‌سازان، پرداخت یاران، پرداخت‌بانان، ضابطه یاران و رمزینه پول ها مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز