خبرگزاری کار ایران

با هدف بهبود جذب سرمایه گذاری پروژه های بالادستی نفت و گاز؛

نخستین اوراق مشارکت ریالی با بازپرداخت دلاری در شرکت ملی نفت ایران منتشر می‎شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۱۳۴

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از به کارگیری شیوه جدیدی در جذب سرمایه در پروژه های نفت و گاز خبر داد و گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ صنعت نفت، انتشار اوراق مشارکت ریالی با بازپرداخت دلاری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی کاردر در سومین کنگره نفت ونیرو که از صبح امروز (سه شنبه 18 مهرماه) در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، از فروش اوراق مشارکت ریالی با بازپرداخت دلاری در سطح شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: در این خصوص هماهنگی های لازم با بورس اوراق بهادار انجام شده و در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم.

وی با بیان اینکه این شیوه برای نخستین بار در سطح شرکت ملی نفت ایران انجام می شود، گفت: با فروش اوراق مشارکت ریالی با تضمین بازپرداخت دلاری، کسانی که به دلیل نرخ تورم، تمایل به سرمایه گذاری به صورت دلاری دارند، می توانند در پروژه های صنعت نفت سهیم شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: در این شیوه فروش اوراق بر مبنای ریالی خواهد بود، اما بازپرداخت اصل سرمایه و نرخ سود حاصل از آن به خریداران بر مبنای نرخ ارز دلار صورت خواهد گرفت و از این منظر ریسک کاهش ارزش ریال را شرکت نفت تقبل خواهد کرد.

وی ادامه داد: با این وجود فروش اوراق مشارکت ریالی که تجربه آن از مدت ها قبل در صنعت نفت وجود دارد همچنان دنبال خواهد شد.

کاردر در ادامه اولویت های جذب سرمایه برای توسعه صنایع نفت وگاز را مبتنی بر فروش اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی دانست و افزود: درباره تامین سرمایه از سوی صندوق توسعه ملی راهکارهایی از سوی شرکت ملی نفت ایران اندیشیده شده است که ضمن معرفی شرکت های صلاحیت دار داخلی به صندوق توسعه، امکان تامین سرمایه اولیه برای پیمانکاران و صنعتگران داخلی فراهم شود.

معاون وزیر نفت همچنین از تهیه پرتفوی جدیدی برای شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: در این پرتفوی، خط مشی اصلی در راستای تعیین شیوه سرمایه گذاری ها مشخص شده است.

وی متذکر شد: پیش از این تنها بحث تولید در شرکت ملی نفت ایران اهمیت داشت؛ اما در پرتفوی جدید پروژه هایی که در اولویت اول هستند ملاک عمل خواهند بود.

کاردر اضافه کرد: در نظام قراردادی جدید به صورت اتوماتیک نقشه راه مورد نظر در توسعه پروژه های نفت و گاز رعایت خواهد شد؛ این قراردادها مبتنی بر بیع متقابل بوده و به صورت میدان محور اجرا خواهند شد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در برنامه ریزی های شرکت ملی نفت ایران مورد توجه قرار گرفته است، بهره برداری پس از توسعه میدان های نفت و گاز است که پیش از این تمامی آن در زمره فعالیت های شرکت ملی نفت ایران طبقه بندی می شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در این زمینه سیاست های کاری شرکت ملی نفت ایران با تغییرات جدی همراه خواهد بود و با تحقق برنامه های مورد نظر در این حوزه نیز دستاوردهای قابل قبولی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: شرکت های نفتی که در ایران به ثبت رسیده اند قادر خواهند بود در این حوزه وارد شوند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون در حال شناسایی پیمانکاران آشنا به بهره برداری از میادین نفت و گاز هستیم گفت: عملیات بهره برداری از برخی از میدان ها به ویژه در حوزه غرب کارون به شرکت های فعال در این حوزه سپرده خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد شرکت های EPC یادآور شد: شرکت های فعال در این حوزه باید به سمت فعالیت در حوزه بهره برداری تغییر مسیر دهند.

کاردر متذکر شد: در حال حاضر نیز لیستی از شرکت های فعال در این حوزه تهیه شده است که در این لیست نام برخی از شرکت های EPC کار قدیمی نیز وجود دارد که لازم است برای ادامه حضور در پروژه های صنعت نفت تغییر مسیر دهند.

معاون وزیر نفت درباره شرکت های E&P نیز گفت: این شرکت ها نیز که تمایل به فعالیت های EPC دارند باید تغییر استراتژی دهند تا بتوانند ادامه حضور خود را در صنعت نفت داشته باشند؛ البته ما انتظار نداریم که این مهم در یک بازه زمانی کوتاه مدت محقق شود.

کاردر با بیان اینکه امسال NGL3100 و NGL خارگ وارد مناقصه شده اند، یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران آمادگی دارد تا پروژه های توسعه ای NGL را به پیمانکارانی که تمایل دارند در حوزه های پایین دست و پتروشیمی نیز وارد شوند واگذار کند.

وی متذکر شد: گاز برخی از مخازن که در آینده به بهره برداری خواهند رسید، تنها در زنجیره ارزش و طرح های مربوط به پتروشیمی و NGL قابلیت استفاده خواهد داشت و صرف نیاز داخل نخواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز