خبرگزاری کار ایران

کارنامه بیطرف در هشت سال وزارت نیرو؛

دستاوردهای شاخص صنعت آب و برق در دولت‌های هفتم و هشتم

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۲۱۹

در سال‌های 76 تا نیمه اول 84 تعداد 53 سد با حجم آب قابل تنظیم 9 میلیارد و 144 میلیون مترمکعب احداث شد. همچنین طی این مدت نیز 84 سد با آب قابل تنظیم 9 میلیارد و 157 میلیون مترمکعب دردست ساخت بوده است.

به گزارش ایلنا،  "حبیب الله بیطرف" وزیر نیروی دولت‌های هفتم و هشتم به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم از سوی رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. در این گزارش نگاهی به اقدام‌های برجسته صنعت آب و برق کشور در دوران هشت ساله وزارت بیطرف طی 1376 تا 1384 خواهیم داشت:

فعالیت‌های غیرسازه ای و مدیریتی:

در سال های 1376 تا 1384 که حبیب الله بیطرف عهده دار مسئولیت وزارت نیرو بود، فعالیت‌های شاخصی که بیشتر جنبه مدیریتی و نیز غیرسازه ای داشت، برنامه ریزی و انجام شد.

گنجاندن موضوع ارزش اقتصادی، امنیتی، سیاسی و زیست محیطی آب و مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شد در سیاست‌های کلی برنامه چهارم برای تحقق سند چشم انداز 20 ساله نظام از جمله این اقدامات بود.

همچنین در زمینه موضوع مهم حفاظت و بهره برداری نیز طراحی و راه اندازی سیستم مکانیزه نظارت عالی بر تاسیسات آبی، تهیه پایگاه اطلاعاتی جامع تاسیسات آبی و مهم‌تر از همه تهیه طرح تحول در مدیریت منابع آب زیرزمینی که بعدها به نام طرح تعادل بخشی شناخته شد، از مهم‌ترین این اقدامات بود.

علاوه بر این، تدوین و تصویب راهبردهای توسعه بلندمدت منابع آب کشور، تصویب قانون تشویق سرمایه گذاری در طرح‌های آب کشور و آیین نامه اجرایی آن، شناساندن عرصه آب به عنوان یک فرابخش در سند ملی فرابخشی مدیریت منابع آب، تدوین دستور العمل نحوه صدور مجوز بسته بندی آب به منظور مصرف شرب و تدوین قانون الحاق یک ماده به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین (جبران افت سطح زیر زمینی) را می‌توان از عملکرد بیطرف در دولت اصلاحات اعلام کرد.

در دوران وزارت بیطرف، شاهد تحولات ساختاری در بخش آب از جمله تشکیل موسسه تحقیقات آب، تشکیل شرکت مادر تخصی مدیریت منابع آب ایران بودیم.

دیپلماسی آب:

در دوران وزارت بیطرف در وزارت نیرو، فعالیت‌های بین المللی بخش آب کشور وارد تحولی جدی شد که تشکیل مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو در تهران، تأسیس مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی، تأسیس کمیته ایرانی انجمن بین المللی نیروگاه‌های آبی، مشارکت در تأسیس شبکه جهانی اطلاعات آب و توسعه برای مناطق خشک و مشارکت در تأسیس نهاد بین المللی برای آب‌های مرزی ومنابع آب مشترک از جمله این اقدامات بود.

 فعالیت‌های سازه ای:

در سال‌های 76 تا نیمه اول 84 تعداد 53 سد با حجم آب قابل تنظیم 9 میلیارد و 144 میلیون مترمکعب احداث شد. همچنین طی این مدت نیز 84 سد با آب قابل تنظیم 9 میلیارد و 157 میلیون مترمکعب دردست ساخت بوده است.

در این دوران 532 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی با رشد 33 درصدی نسبت به 57 سال قبل از آن و 51 هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی فرعی احداث شد. همچنین 70 هزار هکتار شبکه مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت.

در دوران وزارت هشت ساله بیطرف، سه هزار و 580 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های پاک برقابی کشور افزوده شد که حاکی از رشد 65 درصدی در مقایسه با 57 ساله قبل از آن بود. در این مدت همچنین پنج هزار و 176 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز در دست ساخت قرار گرفت.

خلاصه فعالیت‌های آب و فاضلاب از سال 76 تا 84

در سالهای وزارت بیطرف گام‌های بزرگی در بخش آبرسانی به شهرها و روستاها برداشته شد؛ به نحوی که جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آبرسانی از 36 میلیون نفر در سال 1376 به 45 میلیون نفر در سال 1384 رسید. در آن هشت سال، 181 شهر از نعمت آب سالم و پایدار برخوردار شدند.

در دوران بیطرف در وزارت نیرو، شاخص‌های دیگری هم شاهد تغییراتی بزرگ شد؛ به عنوان نمونه ظرفیت تأمین آب از چهار هزار و 800 میلیون متر مکعب به هفت هزار و 700 میلیون متر مکعب رسید و حجم مخازن آب نیز از 6 میلیون و 750 هزار متر مکعب به 9 میلیون و 260 هزار متر مکعب افزایش یافت.

در سال‌های مدیریت بیطرف در وزارت نیرو، سالانه 200 میلیون متر مکعب آب تولید شد و هشت هزار و 800 روستا تحت پوشش آب آشامیدنی سالم و پایدار قرار گرفت.

خلاصه فعالیت‌های صنعت برق از سال 76 تا 84

در آن سال‌ها، اقدامات گسترده ای در بخش تولید، خطوط انتقال، ظرفیت ترانس‌های توزیع و ... انجام شد؛ به طوری که ظرفیت تولید برق 17 هزار و 775 مگاوات افزایش یافت و از 23 هزار و 257 مگاوات به 41 هزار و 32 مگاوات رسید.

علاوه بر این، خطوط انتقال و فوق توزیع شبکه برق نیز در سالهای وزارت بیطرف از 35 هزار و 481 کیلومتر به 53 هزار و 767 کیلومتر افزایش یافت.

افزایش ظرفیت ترانس‌های توزیع از 40836 به 62954 مگاولت آمپر، افزایش طول خطوط فشار متوسط و توزیع از 181250 به 249596 کیلومتر، افزایش تعداد مشترکان از 13550 به 19652 هزار مشترک و همچنین افزایش روستاهای برقدار شده از 38295 به 52350 روستا از دیگر اقدامات انجام شده صنعت برق در دوران وزارت بیطرف است.

در این زمینه باید اضافه کرد که در زمان تحویل وزارت نیرو به دولت نهم، قرارداد 17 هزار مگاوات نیروگاه منعقد و جاری شده بود که به تدریج این نیروگاه‌ها احداث و در سالهای بعد به شبکه برق کشور پیوست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز