خبرگزاری کار ایران

معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد:

پیش‌بینی 20 هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه آب روستایی کشور

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۲۴۶

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: که امسال 10 هزار میلیارد ریال و 300 میلیون دلار و در مجموع 20 هزار میلیارد ریال اعتبار برای حوزه آب روستایی کشور پیش بینی شده است.

به گزارش ایلنا، رحیم میدانی اظهار داشت: علاوه بر این قرار است از محل ماده 10 و 12 سازمان برنامه و بودجه مبلغ چهار هزار و 900 ریال به حوزه آب شرب شهری و روستایی و تجهیز ناوگان آبرسانی سیار اختصاص یابد که 700 میلیارد ریال آن صرف تجهیز ناوگان آبرسانی سیار می‌شود.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم در مجموع به 5500 روستا آبرسانی یا آب مطمئن آن تأمین شد، گفت: با آبرسانی به این تعداد روستا حدود چهار میلیون نفر ازآب شرب مطمئن بهره مند شد.

میدانی اضافه کرد: در دولت یازدهم توجه ویژه ای به حوزه آب روستایی شد در حالی که خط اعتباری این بخش در ابتدای دولت صفر بود، اما فقط درسال گذشته 15 هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

وی همچنین به طرح‌های نیمه تمام حوزه آبرسانی و سدهای در دست احداث اشاره کرد و گفت که هم اکنون 700 طرح با نیاز مالی 2500 هزار میلیارد ریال وجود دارد.

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به مشکلات کمبود منابع آبی زیر زمینی به دلیل کاهش بارش‌ها، افزایش دما، برداشت‌های بی رویه و توسعه کشت‌هایی با نیاز آبی بالا که درسال های اخیر شدت یافته است، افزود: مشکلات آب در حوزه روستایی شدید تر است و هم اکنون به حدود 5 هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

میدانی با تاکید برضرورت مدیریت مصرف آب یادآور شد: درصورتی که رویه فعلی برداشت از منابع آبی ادامه یابد در آینده نه چندان دور کشور با تهدید جدی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: برداشت‌های بی رویه از منابع آبی زیر زمینی سبب نشست 40 سانتیمتری زمین در دشت‌های تهران و کرج و ایجاد ترک‌های عمیق دراراضی استان فارس شده است.

معاون وزیر نیرو همچنین به طرح مجتمع آبرسانی فجر گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: این طرح برای تکمیل به نرخ امسال سه هزارو 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گفته وی؛ با توجه به اعتبار بالای مورد نیاز و نیز ضرورت تکمیل سد نرماب چهل چای (مینودشت)، برای کوتاه مدت طرح آب شیرین کن با مشارکت 70 میلیارد ریالی بخش خصوصی راه اندازی می‌شود.

میدانی اضافه کرد: دولت نیز مبلغ 70 میلیارد ریال برای حفر 6 حلقه چاه آب و احداث شبکه انتقال و توزیع پیش بینی کرده است.

وی تصریح کرد: این طرح با ظرفیت شیرین سازی 1600 متر مکعب آب در شبانه روز برای استفاده مردم روستای هوتن و کرند (گنبدکاووس) ظرف یکسال آینده به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر نیرو از احداث سد چایلی در منطفه مرزی شرق گلستان در آینده نزدیک با حفر تونل‌های انحرافی نیز خبر داد و گفت: عملیات آبگیری سد نرماب چهل چای نیز از سال آینده آغاز می‌شود.

به گفته وی؛ وزارت نیرو آب تولیدی بخش خصوصی را به صورت تضمینی خریداری می‌کند و هر سال چهار تا پنج میلیارد ریال صرف این حوزه می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز