خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت فوتبال لرستان؛

رشد فوتبال لرستان در گرو پویایی و توجه به زیرساخت‌ها امکان پذیر است

کد خبر : ۲۵۹۹۸۸

نبود اسپانسر مالی، سرمایه گذاری نکردن روی رده‌های سنی پایه، خروج بازیکنان مطرح از استان و نبود امکانات زیرساختی مهم‌ترین مشکلاتی هستند که فوتبال استان با آنها مواجهه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، فوتبال خرم آباد در سال‌های اخیر کمترین پیشرفتی را تجربه کرده است و این روز‌ها از گذشته درخشان خود فاصله گرفته است. خیلی‌ها روزهای خوب گذشته فوتبال استان در دهه ۶۰ را به یاد دارند، در آن سالها که تیم فوتبال خیبر خرم آباد یکی از تیم‌های شگفتی ساز کشور لقب داشت. کسب عنوان نایب قهرمانی جام حذفی فوتبال کشور و شکست تاریخی پرسپولیس تهران از خاطرات به یاد ماندنی تیم ریشه دار شهر خرم آباد بود.

با افول خیبر، دوران افت فوتبال خرم آباد هم آغاز شد، این موضوع حکایت بسیار تلخی برای فوتبال دوستان در خرم آباد بوجود آورد. بعد از آن دوران طلایی هرچه کردیم نتوانستیم به روزهای خوش گذشته برگردیم. برای برگشتن به روزهای خوش گذشته راه درازی در پبش است و همچنین موانع بسیاری در این عرصه وجود دارد. اما به راستی چه عواملی رونق فوتبال در این دیار را کمرنگ‌تر از گذشته کرده و برای تجربه روزهای خوب گذشته چه باید کرد. برای برسی علل افت و نتیجه نگرفتن فوتبال خرم آباد پای صحبت جمعی از مسئولان و مربیان بومی می‌نشینیم.

عمده مشکلات فوتبال خرم آباد

رئیس هیات فوتبال خرم آباد بیان کرد: نبود اسپانسر مالی، سرمایه گذاری نکردن روی رده‌های سنی پایه، خروج بازیکنان مطرح از استان و نبود امکانات زیرساختی مهم‌ترین مشکلاتی هستند که فوتبال استان با آنها مواجهه بوده است، اگر بخواهیم در فوتبال پیشرفت کنیم باید این مشکلات را به حداقل برسانیم.

نبود زمین چمن کافی در مرکز استان

«ولی اله خسروی» گفت: هیات فوتبال خرم آباد زمین چمن به صورت اختصاصی در اختیار ندارد. یکی از کارهایی که اداره ورزش جوانان باید انجام بدهد این است که چمن‌های مجموعه تختی را به صورت رایگان به این هیات واگذار کند.

وی افزود: هیات فوتبال استان ماهیانه یک میلیون هشتصد هزار تومان بابت اجاره این چمن‌ها به اداره ورزش و جوانان پرداخت می‌کند.

تبدیل زمین‌های فوتبال به مناطق مسکونی

خسروی ادامه داد: متاسفانه اندک زمین‌های فوتبال شهر خرم آباد تبدیل به مناطق مسکونی-تجاری و اداری شده‌اند. ۲۵سال پیش که جمعیت شهر خرم آباد ۲۰۰هزار نفر بود، ۲۰ زمین فوتبال در آن داشت، ولی در حال حاضر با وجود جمعیتی نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر خرم آباد تنها دو زمین چمن فوتبال دارد. زمین‌های فوتبال پشته حسین آباد، خیرآباد، پامنار، کوروش (سه راه اسدآبادی)، کیو، دره گرم همگی بر اثر ضعف مفرط مسئولان ورزش استان تبدیل به مناطق مسکونی شده‌اند و این موضوع بدون شک بزرگ‌ترین ضربه را به فوتبال استان زده است.

وضعیت نامناسب فوتبال پایه در استان

خسروی اضافه کرد: در خرم آباد استعدادهای بسیار خوبی داریم ولی در استان به علت نبود کادر‌های استعداد یاب و مدارس فوتبال شرایط معرفی و پیشرفت این استعداد‌ها مهیا نیست.

وی ادامه داد: این بازیکنان تا سن ۱۳سالگی که سن قانونی مدارس فوتبال است در سطح شهر و زمین‌های نامناسب بدون مربی فعالیت می‌کنند و بعد از ۱۳ سالگی هم، دیگر شرایط برای پیشرفت این بازیکنان مهیا نیست، که به نوعی یک فرصت سوزی در استعداد‌های این استان شکل می‌گیرد.

لیگ‌های استان محلی برای کشف استعداد‌ها

مسئول برگزاری لیگ‌های پایه استان در این خصوص گفت: با توجه به اینکه لیگ‌های استان می‌توانند منبع خوبی برای پرورش استعدادهای فوتبالی لرستان باشند تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که این ظرفیت را با کیفیت مطلوب سرپا نگه داریم.

«اسماعیل طولابی» ادامه داد: مشکل اصلی که در لیگ‌های استان وجود دارد، کمبود بودجه است.

وی گفت: ما مجبوریم که هزینه برگزاری مسابقات لیگ‌های استان را از تیم‌های شرکت کننده دریافت کنیم، که البته به هیچ وجه این هزینه‌ها جوابگوی نیاز‌ها نیست. طولابی اضافه کرد: هزینه‌هایی از قبیل: تامین محل مسابقه، هزینه‌های داوران هزینه ناظران مسابقات و هزینه‌های جانبی بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای برگزاری لیگ‌های استانی است.

نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی در فوتبال

طولابی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات فوتبال در لرستان این است که بخش خصوصی به صورت نیم بند هم در این عرصه ورود نمی‌کند. وقتی سرمایه گذار در عرصه فوتبال به خوبی هزینه کند یک سرمایه‌گذاری دوجانبه انجام داده است که هم به فوتبال استان کمک کرده و هم با برنامه ریزی دقیق می‌تواند هزینه‌های صرف شده را به صورت تصاعدی به دست آورد.

مربی‌ها در خرم آباد بدون حقوق کار می‌کنند

یکی از مربیان جوان فوتبال خرم آباد در خصوص مشکلات فوتبال استان گفت: نبود امکانات مالی برای مربیان یکی از علل پیشرفت نکردن فوتبال استان است.

«وحید مصطفوی» ادامه داد: مربی به عنوان معلم باید تا حدودی نیازهای مالی‌اش برطرف شود که بتواند تمام توان خود را برای یادگیری شاگردانش بگذارد.

وی گفت: مربیان فوتبال استان از کمترین حمایتی برخوردار نیستند، بطوری که خیلی از این مربیان بدون دریافت حقوق و فقط به عشق ورزش فوتبال کار می‌کنند.

مصطفوی در ادامه افزود: این موضوع در میان مدت باعث دلسردی این قشر زحمتکش فوتبال شده و کارآیی آنها را به پایین‌ترین حد می‌رساند.

نبود امکانات اولیه در استان

یک بازیکن فوتبال در این باره گفت: تمام تیم‌های خرم آباد راببینید یک یا دو توپ بیشتر ندارند یک دست لباس بیشتر ندارنداین در حالی است که باشگاه‌های دیگر در کشور در هر رده بیش از ۴۰توپ دارند و امکانات اولیه از کفش گرفته تا گرمکن و چند دست لباس در اختیار بازیکن قرار می‌دهند این در حالی است که در خرم آباد خود بازیکن با هزینه شخصی باید این وسایل را تهیه کند. علاوه بر این امکانات از سرپرست گرفته تا پزشک در کنار این تیم‌ها می‌باشد، تا بهترین اسپانسر‌های مالی.

«محمدرضانظری» ادامه داد برای پیشرفت باید یک آکادمی‌های استعداد یابی خوبی در استان وجود داشته باشد متاسفانه در سطح استان لرستان آکادمی استعداد یابی وجود ندارد و حتی هیچ باشگاه حرفه‌ای را هم در استان لرستان نمی‌توان پیدا کرد.

ایجاد زیر ساخت‌ها، کارروی رده‌های پایه، ارتقای سطح دانش مربیان راههای پیشرفت فوتبال در شهر خرم آباد

یک کار‌شناس فوتبال در این باره گفت:: ایجاد زیر ساخت‌ها نقش مهمی در پیشرفت فوتبال استان دارد، استعدادهای پایه و دانش روز مربیان فوتبال، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها محسوب می‌شوند.

«محمدناصری ارتقاء سطح دانش مربیان با برگزاری کلاسهای آموزشی و با حضور اساتید کشوری و بین المللی به عنوان یکی از زیرساخت‌ها می‌تواند در پیشرفت فوتبال استان موثر باشد.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی‌های کاربردی و استفاده از مربیان کارآزموده بین المللی می‌توان گام بزرگی در جهت کشف و شکوفایی استعداد‌ها برداشت که این موضوع نیازمند نگاه ویژه مسئولان استان به ورزش فوتبال است.

این کار‌شناس همچنین تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های خوبی که امید به پیشرفت در فوتبال استان را زنده می‌کند، وجود یک مدیر ورزشی از اهالی فوتبال استان در راس هیئت فوتبال لرستان است.

ناصری ادامه می‌دهد: همایون بهاروند از از مدیرانی است که هم به عنوان فوتبالیست – مربی و مدیر ورزشی تمام رده‌ای فوتبال لرستان را تجربه کرده و به زیر و بم تمام مسایل فوتبال در استان اشراف دارد.

وی اظهار کرد: اگر اعتبارات این حوزه پرطرفدار تا حدودی افزایش یابد افق‌های روشنی برای فوتبال استان پیش بینی می‌شود.

گزارش از احسان کیانفرد

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز