خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

خودکفایی در گرو بهره‌برداری از منابع موجود در کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۴۱۱

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با بهره‌گیری از امکانات موجود در بحث کشاورزی و بهره‌برداری مثمر ثمر می‌توانیم خودکفایی در محصولات کشارورزی را رقم بزنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نخستین جشن ملی تولید شکر با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، مهندس اشرف  رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع قند ایران در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این نشست نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: طبق گزارشات اعلام شده بخش کشاورزی در بخش چغندر قند و تولید شکر به 53 تن تولید دست یافته است که می‌تواند از آن به عنوان یک دستاورد خوب نام برد.

وی افزود: متاسفانه چیزی که در بخش‌های دیگر نتوانسته‌ایم حاصل کنیم بهره‌وری است. طبق گزارش‌ها امروز می‌توان نشان داد که این کار شدنی است و با استفاده از منابع موجود می‌توان بازده را بالا برد. در گندم هم مانند شکر این توفیق را داشتیم و بدون اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم برداشت خوبی را رقم زدیم که این رمز و کلید رشد پایدار در اقتصاد ایران است. به جای این که مرتبا به دنبال یک منبع مانند نفت باشیم تا با آن اقتصاد کشور را بچرخانیم باید بتوانیم با اتکا به منابع موجود به این بهره‌برداری برسیم.

نهاوندیان عنوان کرد: در همان سال‌ها که بحران آب تشدید شد اتاق بازرگانی هشدارهای خوبی را به مسئولین و دولت داد و در عمل هم هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی شکل گرفت و اصلاح مصرف اب در مزارع و کارخانجات  با روند مناسبی ادامه یافت.  من از تمام فعالان و تلاشگران در این بخش تشکر می‌کنم که توانستند با وجود تمام مشکلات و بحران آب، این دستاورد بزرگ را رقم بزنند.

وی افزود: دولت در سه چهار سال اخیر توجه جدی به مشکلات آب و محیط زیست داشت و این مسیر باید با جدیت و سرعت ادامه پیدا کند. درسی که می‌شود از این حوزه گرفت این است که ما به جز بالا بردن ارتقای بهره‌وری چاره دیگری نداریم. بهینه سازی در بهره‌برداری از منابع باید افزایش یابد و از منابع انسانی غیرفعال باید در جهت بهره‌وری استفاده شود تا تضییع منابع انسانی کاهش یابد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در رابطه با نوع نگاه به مسئولیت دولت خاطرنشان کرد: این که تصور کنیم دولت می‌تواند شغل دولتی ایجاد کند غلط است اما اینکه توقع کنیم دولت وظیفه خود را به درستی انجام دهد صحیح است و آن وظیفه ایجاد امنیت در فضای کسب و کار است که کارآفرینی را به وجود می‌آورد. اشتغالزایی باید در سراسر ایران به دست کارآفرینان صورت گیرد و آنها با ایجاد امنیتی که دولت وظیفه تامین آن را دارد نباید از طرح‌های پنج ساله و 10 ساله بترسند. تولید بدون بازار جهانی خسارت خواهد بود و برجام دیوارهایی که در برابر محصولات ایرانی قرار داشت را شکست.

نهاوندیان عنوان کرد: در دولت دوازدهم نقش آفرینی بیشتری را برای شوراها در تقابل با دولت در نظر خواهیم گرفت تا نظرات شورای استانی و ملی به گوش دولت برسد. در زمینه اصلاح و بهینه‌سازی در بهره‌مندی هم باید گام‌های جدی برداشته شود. بحث عدالت اجتماعی مهم است مخصوصا در بخش کشاورزی که بدون تامین معیشت برای کشاورزان نمی‌توان انتظار تولید داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان گفت: ما باید فاصله دهک بالا و پایین اقتصاد را در نظر بگیریم اتاق بازرگانی در صورتی پشتیبانی مردم را دارد که عدالت اجتماعی را در نظر بگیرد امیدواریم دولت دوازدهم در این مسیر گام‌های بلندتر و مثمرثمرتری بردارد.

گفتنی است در پایان این مراسم از مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی و نخبگان عرصه تولید شکر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز