خبرگزاری کار ایران

اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید به دستخط مقام معظم رهبری متبرک شد / توزیع اسکناس طرح جدید از نیمه خردادماه

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۷۰۹

تاریخ مدیون تاریخ‌سازانی است که منادی راه حق و عدالت‌طلبی بودند. بزرگ مردان می‌روند اما نام آنان زنده و مسیرشان جاویدان است. امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده و راه او، راه حق است. همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند، «امام خمینی زنده است، تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.» او مصداق این بیت لسان الغیب است که «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما».

به گزارش ایلنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، توزیع اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید را از نیمه خرداد ماه آغاز می‌کند.

توزیع این اسکناس به تبرک دستخط مقام معظم رهبری آغاز می شود. ایشان در این باره مرقوم فرمودند: «خداوند برکت دهد و مبارک فرماید.»

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به آغاز توزیع اسکناس ۱۰ هزار ریالی با طرح آرامگاه حافظ، گفت: در طراحی این اسکناس از نقوش اسلیمی که نماد فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی است، بهره گرفته شده است. در طرح پشت این اسکناس نیز، تصویر آرامگاه حافظ به همراه شعر «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما» از اشعار لسان‌الغیب با خطاطی یکی از خطاطان برجسته کشور گنجانده شده است.

سید محمود سلیمانی درخصوص ابعاد این اسکناس گفت: ابعاد اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید از ۷۷×۱۶۰ میلی متر به ۷۱×۱۴۲ میلی متر کاهش یافته است. این تغییر با هدف فرسودگی کمتر اسکناس، کاهش هزینه‌های تولید و در راستای ایجاد همگرایی بین اندازه اسکناس‌ها و ایران چک صورت گرفته است.

وی گفت: چاپ برجسته پرتره حضرت امام بر روی اسکناس جدید بزرگتر از قبل شده و این موضوع امکان اصالت سنجی اسکناس را بی نیاز از بکارگیری ابزار تخصصی تسهیل می کند.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با بیان اینکه در طرح جدید اسکناس ۱۰ هزار ریالی، تصویر حضرت امام خمینی (ره) که در واترمارک درج شده از عکس معروف ایشان در حال تلاوت قرآن استفاده شده و به صورت ۳ بعدی توسط کارشناسان و متخصصان مجرب مجموعه تولید کاغذ امنیتی و اوراق بهادار، در کشور طراحی و اجرا شده است. ابعاد این تصویر، بزرگتر از قبل خواهد بود، تصریح کرد: این تغییر ابعاد با هدف وضوح بیشتر واترمارک به عنوان یک ویژگی امنیتی که تشخیص آن را آسان‌تر می‌کند، انجام شده است. تصویر حضرت امام (ره) در واترمارک اسکناس جدید، متفاوت از پرتره چاپ شده بر روی اسکناس است که به صورت چاپ برجسته، اجرا شده است و این واترمارک به علت نفوذ در عمق کاغذ، بالاترین ضریب امنیتی را دارد. ابعاد واترمارک در طرح دماوند (طرح قدیم) ۳۰×۴۳ میلی متر و طرح حافظ (طرح جدید) ۳۲×۴۲ میلی-متر است.

سلیمانی با اشاره به نوع نخ امنیتی به کار رفته در این اسکناس گفت: نخ امنیتی به کار رفته در این اسکناس با عرض ۱.۲ میلی متر و با درج ۱۰۰۰۰ریالی -۱۰۰۰۰ RLS  به انگلیسی و فارسی در دو جهت به صورت آینه ای و معکوس نمایان است. نخ امنیتی بکار رفته در کاغذ ده هزار ریالی نیز با روکش متالایز به صورت پنجره ای است که در اسکناس قدیمی در روی اسکناس و در اسکناس جدید در پشت اسکناس قابل رؤیت است.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک توضیح داد: کاغذ این اسکناس دارای الیاف فلورسنتی در چهار رنگ زرد- قرمز-سبز-آبی اسکناس (در پشت و روی هر قطعه اسکناس) با طول حداقل ۴ میلی متر است. این الیاف از نوع نامرئی بوده که تحت امواج ماورای بنفش قابل شناسایی هستند.

به گفته سلیمانی، الکتروتایپ، از ویژگی های امنیتی است که به این اسکناس افزوده شده است. این مشخصه به صورت عدد ۱ در سطح اسکناس جدید نوشته شده است.

وی با بیان اینکه طراحی خطی خلق یک هنر است و هر چاپی که ضریب امنیتی در آن لحاظ شود را چاپ امنیتی گویند، درخصوص ویژگی های امنیتی چاپ این اسکناس گفت: در این اسکناس از ویژگی امنیتی تصویر مکمل بهره گرفته شده است. تصویر مکمل (سیترو) با طرح عدد یک به صورت لاتین است که در مقابل نور یکدیگر را کامل می کند. این فاکتور امنیتی نیاز به دقت بسیار بالایی از حیث انطباق چاپ طرح پشت و روی کار با یکدیگر دارد.

سلیمانی با اشاره به چاپ برجسته در روی این اسکناس تصریح کرد: طرح برجسته اسکناس و ایران چک مجموعه ای از خطوط و منحنی های با ضخامت ۰۵/۰تا ۳/۰ میلیمتر است و ویژگی هایی چون ایجاد فاصله بین خطوط، ایجاد ضخامت های متفاوت خطوط و همچنین غلظت رنگ خطوط، جعل آنها را برای جاعلان، بسیار مشکل می‌کند. در اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید برخی از نقوش مشتمل بر پرتره حضرت امام خمینی (ره)، نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل به صورت برجسته چاپ شده که با لمس توسط انگشتان دست به سهولت قابل شناسایی است.

وی افزود: طرح سیاه مشق مدالین بر روی اسکناس درج شده است. این تصویر، مصرع اول بیت «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما» است. همچنین مصرع دوم بیت نیز به صورت طرح خطی سیاه مشق در پشت اسکناس آمده است.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با اشاره به اینکه در این طرح از چاپ تصویر مخفی در برخی از نقوش استفاده شده است، گفت: این ویژگی با قرار دادن اسکناس در مقابل نور به راحتی قابل شناسایی است. از دیگر ویژگی های امنیتی که با استفاده از نور قابل رویت است می توان به استفاده از مرکب امنیتی اشاره کرد که در زیر نور مادون قرمز به صورت ترانس توسط دستگاه های ویژه قابل رویت است. چاپ شماره سریال نیز برای اولین بار با دو رنگ قرمز و سبز انجام شد. همچنین چاپ امضای رئیس کل و وزیر امور اقتصادی و دارایی با استفاده از مرکب فلورسنتی که به رنگ آبی است با استفاده از نور ماوراءبنفش به رنگ قرمز قابل مشاهده است.

به گفته سلیمانی، در طرح جدید اسکناس ۱۰ هزار ریالی، ریزنوشته برجسته که از راهکارهای قدیمی برای جلوگیری از جعل پول است، به صورت مثبت و منفی اجرا شده است.

سلیمانی تاکید کرد: سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته چاپ امنیتی، تولید اسناد امنیتی و بهادار متنوعی را برعهده دارد که با همراهی کارکنان کارآزموده و با تجربه و ماهر در زمینه چاپ موجب شده است کارهای چاپی با کیفیت بسیار بالایی تولید و توزیع شود. همین امتیاز، امکان انجام کارهای خلاقانه را در زمینه های گوناگون چاپ امنیتی فراهم آورده است. توانایی های فنی و تخصصی در سازمان تولید اسکناس و مسکوک، امکان انجام هر نوع سفارش چاپ امنیتی برای سفارش دهنده را فراهم آورده است.

روابط عمومی بانک مرکزی ضمن گرامی داشت سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) نکات امنیتی بکار رفته در اسکناس را با شماره و شرح آن در ادامه به منظور اطلاع عموم مردم ارائه می کند:

اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید به دستخط مقام معظم رهبری متبرک شد / توزیع اسکناس طرح جدید از نیمه خردادماه

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز