خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

نصب دوربین‌های نظارتی در ۲۴ هزار کیلومتر راه شریانی/ دسترسی شهروندان به اطلاعات سامانه‌های هوشمند جاده‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۸۰۴

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 24 هزار کیلومتر راه شریانی در کشور به 1880 دستگاه دوربین نظارتی مجهز می‌شوند، گفت: امروز 600 دستگاه دوربین نظارتی در راه‌های 21 استان شروع به کار کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در افتتاح 527 دستگاه دوربین نظارتی و شروع عملیات اجرایی 600 دستگاه دوربین نظارتی گفت: به طور قطع نصب و راه‌اندازی این تعداد دوربین در سطح جاده‌های کشورمان یک اتفاق بسیار بزرگی است که آ‌ن را فراتر از اجرای یک پروژه می‌دانم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول جاده‌های شریانی کشورمان 24 هزار کیلومتر است که با احتساب این رقم، 210 هزار کیلومتر انواع راه در کشورمان داریم. همچنین در حال حاضر 19 میلیون خودرو و 12 میلیون موتور در سطح جاده‌های کشورمان در حال تردد هستند که به طور قطع مدیریت این تعداد وسیله نقلیه نیازمند دانش و فناوری‌های جدید است.

وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های IT در مدیریت حمل و نقل کشور گفت: معتقدم استفاده از این سامانه‌های هوشمند یک تغییر رفتار است و از این پس پلیس ، وزارت راه و شهرسازی، نیروهای امدادی، با استفاده از سیسیتم‌های IT به اطلاعات یکپارچه دست پیدا می‌کنند.

آخوندی با بیان اینکه سیستم‌های IT و این سامانه‌های هوشمد در وزارت راه و شهرسازی جایگاه سوم را در بین تمام دستگاه‌های کشور در استفاده از IT دارد، گفت: نصب دوربین‌های نظارتی و یکپارچه سازی اطلاعات حاصل از داده‌های این دوربین‌ها یک اقدام بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه هزار و 880 دستگاه دوربین در نقاط دور افتاده کشورمان نصب می‌شود و یک سیستم متمرکز برای ارائه اطلاعات این دوربین‌ها ایجاد می شود یک اقدام و یک پروژه بسیار بزرگی است، گفت: با استفاده از دوربین‌های نصب شده در سطح جاده‌ها تاکنون 4 میلیون و 200 هزار پیامک تخلف رانندگی به مالکان خودرو ارسال شده است.

اخوندی با تاکید بر اینکه با این سامانه‌ها در واقع به جرگه کشورهایی که دارای مدیریت حمل و نقل هوشمند هستند می‌پیوندیم،‌ گفت: ‌از دیگر مزیت‌های استفاده از اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری این است که تمام شهروندان به اطلاعات استخراج شده از این دوربین‌ها و رصد آنلاین جاده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

وی افزود: همچنین با استفاده از اطلاعات دوربین‌ها اگر در هر نقطه از جاده سانحه‌ای رخ دهد در حداقل زمان و به صورت همزمان می‌توان به دستگاه‌ها و نیروهای امدادی از جمله هلال احمر و پلیس و ... اطلاع داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای اظهار داشت: تلفات جاده‌ای از بیش از 27 هزار نفر در سال امروز به کمتر از 16 هزار نفر در سال کاهش پیدا کرده است و برای ادامه روند کاهشی آن نیازمند استفاده از سامانه‌های هوشمند هستیم و باید از طریق این سامانه‌ها نحوه مدیریت جاده‌ها تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: در هر مسیری که از این دوربین‌ها نظارت تصویری استفاده شده شاهد کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در آن مسیرها هستیم و امروز برای افزایش ایمنی نیازمند تغییر پارادایم‌‌ها هستیم و باید صد در صد اقدامات مکانیزه شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کنار سامانه‌های دوربین نظارت تصویری سامانه‌های دیگری مانند تردد شمار وجود دارد که در مجموع با استفاده از تمام این سامانه‌ها می‌توانیم حمل و نقل عمومی کشور را پیش بینی کنیم و اطلاعات به صورت یکپارچه در اختیار تمام دستگاه‌های مربوطه قرار دهیم.

وی ادامه داد:‌ایجاد مرکزی برای مدیریت جاده‌ها می‌توانیم سایر دستگاه‌ها از جمله هلال احمر،‌ بهداشت و درمان و پلیس راه را به یکدیگر اتصال دهیم و اطلاعات به صورت یک پارچه در اختیار تمام این دستگاه‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به مدیریت و نگهداری از راه‌های کشورمان گفت: برای افزایش و ارتقای نگهداری از راه‌های کشورمان سامانه‌ای تحت عنوان توزین بار در حین حرکت طراحی کرده‌ایم که با این سامانه میزان بار ناوگان کامیونی در حال حرکت مشخص می‌شود و کامیونی که بار غیرمجاز داشته باشد را شناسایی می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به تاثیر وزن بارهای غیرمجاز در میزان خرابی جاده‌ها و پل‌ها گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش میزان خرابی جاده‌ها و پل‌ها بار غیرمجاز در این کامیون‌ها است که از طریق این سامانه‌ها می‌توانیم بار غیرمجاز را حمل می‌کنند شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر مزیت‌های سامانه هوشمند در وزارت راه و شهرسازی این است که تما م ماشین‌آلات راهداری به این سامانه متصل هستند و از این طریق می‌توانیم عملیات موقعیت‌یابی ناوگان راهداری را انجام دهیم و این اطلاعات در عملیات راهداری زمستانی اخیر برای ما بسیار مفید بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی سامانه‌های هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارائه اطلاعات به مردم است،‌ گفت: از این طریق مردم می‌توانند خودشان نسبت به توزیع سفر اقدام کنند و سفر خود را مدیریت کنند.

وی افزود: فاز اول نصب دستگاه‌های دوربین نظارت تصویری در مسیرهای شریانی بود که بعد از آن مسیرهای غیرشریانی مجهز به این تجهیزات می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز