خبرگزاری کار ایران

معاون اجرایی رئیس در اجلاس اصناف عنوان کرد:

در قوانین تنظیم بازار شاهد از هم گسیختگی هستیم/ اصناف با نمایشگاه‌های بهاره رقابت کنند

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۱۱۸

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت شاهد یک بازار بی ثبات بودیم که هر لحظه قیمت اجناس تغییر می‌کرد. جالب این که اصناف هم متهم ردیف اول بوده‌اند اما امروز همان اصناف به کار خود ا دامه می‌دهند و بازار باثبات است. این امر نشان می‌دهد که سیاستگذاری چقدر در تنظیم بازار تاثیر دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست ماهانه اتاق اصناف، معاون اجرایی رئیس جمهور از به هم ریختگی وضعیت تنظیم بازار سخن گفت.

محمد شریعتمداری گفت: زمانی که من وزیر بازرگانی بودم، طرح شورای عالی اصناف را به دولت ارائه دادم و با وجودی که آقای خاتمی شخصا موافق این طرح بود اما بعضی از بندهای آن در هیئت دولت رأی نیاورد. در دولت اصلاحات بر خلاف برخی دولت‌ها حتی اگر رئیس جمهور موافق امری بود اما مهم نظر کل کابینه بود و رأی‌گیری انجام می‌شد.

وی ادامه داد: بعد از آن که دو وزارت صنعت و بازرگانی با یکدیگر ادغام شدند ما فکر می‌کردیم دولت کوچک می‌شود اما عملا اتفاقی صورت نگرفت و در مقابل با تصویب قوانین جدید در حوزه کشاورزی در مجلس شورای اسلامی بخشی از وظایف وزارت صنعت و بازرگانی در خصوص تنظیم بازار به وزارت جهاد منتقل شد و سبب شد که نظام واحد صنفی از هم بپاشد.

وی گفت: باید از آقای حجتی سپاسگذار باشیم که با امضای تفاهم‌نامه‌ای جلوی از هم گسیختگی بازار را گرفت. از لحاظ قانونی وزارت کشاورزی این اختیار را دارد که در تنظیم بازار به صورت مستقیم نقش داشته باشد. به طور مثال تولید شیر، در حوزه کشاورزی قرار دارد اما اگر توت فرنگی به آن اضافه شود وزارت صنعت متولی آن می‌شود. ما قانونی را تصویب کردیم که خودمان در تفسیر آن مانده‌ایم.

شریعتمداری ادامه داد: هر وقت در مورد تنظیم بازار صحبت می‌کنیم می‌گویند در مرحله عمده‌ فروشی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است. اما خرده فروشی در اختیار وزارت صنعت. از طرف دیگر سفارش کالا و واردات که نقش مهمی دارد در اختیار وزارت صنعت است. همه این موارد نشان می‌دهد که در نظام تنظیم بازار شاهد از هم گسیختگی هستیم. ما پس از چهل سال در تنظیم روابط بازار و دولت در اول راه هستیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص شرایط روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: در ماه‌های اول شاهد یک بازار بی ثبات بودیم که هر لحظه قیمت اجناس تغییر می‌کرد. جالب این که اصناف هم متهم ردیف اول بوده‌اند اما امروز همان اصناف به کار خود ا دامه می‌دهند و بازار باثبات است. این امر نشان می‌دهد که سیاستگذاری چقدر در تنظیم بازار تاثیر دارد.

شریعتمداری تصریح کرد: مهم‌ترین عامل ثبات امروز در بازار، امید مردم به آینده است. ما هنوز در برخی از حوزه‌های اقتصادی مشکل داریم اما بنا بر اطلاعات سازمان آمار و بانک مرکزی در حال پیشرفت هستیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: برخی افراد آنارشی‌گری‌ در بازار را محصول انقلاب‌گرایی می‌دانند و من شدیدا این موضوع را رد می‌کنم. ما هشت سال با تمام دنیا در حال جنگ بودیم اما چون تدبیر و عقلانیت در کشور حاکم بود شاهد بازار باثباتی بودیم. بنگاه‌های کوچک و متوسط علاوه بر اینکه نیاز جبهه‌ها را تامین می‌کردند بازار را نیز پشتیبانی می‌کردند.  خوب است مردم بدانند که کمترین نرخ تورم در این هشت سال بود.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم در مقابل اصناف، دکان جدید ایجاد کنیم و کالا بفروشیم. نقش وزارت جهاد و صنعت فقط سیاستگذاری است. اگر در این ایام نمایشگاهی برگزار بشود باید با مباشرت اتاق باشد اصناف نیز می‌توانند تابلوی فروش ویژه بگذارند و با نمایشگاه‌ها رقابت کنند.

شریعمتداری در پایان با اشاره به انتقال مشکلات اصناف و مردم به رئیس جمهور گفت: در تمام سفرهای استانی رئیس جمهور،  من شخصا از مشکلات اصناف گزارش تهیه  می‌کنم و خدمت رئیس جمهور ارائه می‌کنم. اگر نشستی با احزاب برگزار شود آن را در اختیار رئیس جمهور قرار خواهم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز